همشهری آنلاین: وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که قرارداد 1975بین ایران و عراق یک قرارداد معتبر و خدشه ناپذیر است.

به گزارش سایت اینترنتی وزرات امورخارجه جمهوری اسلامی ایران،منوچهر متکی روز چهارشنبه پنجم دی1386 در مصاحبه مشترک با همتای بحرینی خود تصریح کرد که قرارداد سال 1975یک سند بین المللی است،در سازمان ملل به ثبت رسیده و به لحاظ حقوقی از قوت و قدرت قطعی برخوردار است.

متکی که به سئوالی در مورد اظهارات اخیر جلال طالبانی رییس جمهوری عراق در این زمینه پاسخ می داد ، افزود: قراردادها و معاهدات بین کشورها موضوعی نیست که جانشینی دولت ها و تغییر آن ها در ماهیت این قراردادها خللی وارد کند.

وی افزود: آقای طالبانی در سفرهای مختلف شان به تهران وقتی که این موضوع مطرح شد، مواضع دیگری داشت.

 متکی گفت: ما به آمریکایی ها تذکر می دهیم که بازی های جدیدی را آغاز نکنند و از شکست بازی های گذشته درس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد : آمریکایی های 27سال پیش یکبار این بازی را آغاز کردند و ما به آنها تذکر می دهیم که بار دیگر وارد این بازی نشوند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: قرارداد 1975بین ایران و عراق یک قرارداد معتبر و یک سند بین المللی است که در سازمان ملل به ثبت رسیده و به لحاظ حقوقی از قوت و قدرت قطعی برخوردار است و جای خدشه پذیری ندارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه نشست مشترک مطبوعاتی با همتای بحرینی خود با اشاره به همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش این آژانس درخصوص عدم انحراف فعالیت های ایران ابراز امیدواری کرد که طی یکی دو ماه آینده این موضوع خاتمه یابد.

 منوچهر متکی در پاسخ به سووالی در خصوص گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا یادآور شد که در ماه های گذشته در خصوص موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران دو تحول مهم روی داده است.

وی اعلام نتایج همکاری های ایران و آژانس در موضوعات مربوط به گذشته فعالیت های هسته ای ایران را یکی از این تحولات دانست و خاطرنشان کرد که این گزارش بسیار شفاف از صلح آمیز بودن و عدم انحراف فعالیت های ایران سخن گفته است.

متکی با اشاره به ادامه همکاری ایران و آژانس گفت: انتظار طبیعی آن است که همه طرف ها از این همکاری حمایت کنند و اجازه بدهند ما به مرزهای پایانی کار با آژانس برسیم و طی یکی دو ماه آینده این موضوع خاتمه یابد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:هر کاری خلاف این، مورد تایید نیست و انتظار می رود برخوردها با این موضوع منطقی و درست باشد.

وی همچنین گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا را تحول دیگر طی ماه های اخیر خواند و گفت: 70درصد این گزارش بسیار صریح و روشن اعلام می کند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

وزیر امور خارجه ایران افزود:گزارش آژانس و همچنین گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا فرصت خوبی برای طرف های مختلف به ویژه آمریکایی ها فراهم می کند که وارد یک اقدام شجاعانه شوند و به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران اذعان کرده و موضوع هسته ای ایران به آژانس برگردد و اعلام شود که وضعیت فعالیت های هسته ای ایران عادی است.

کد خبر 40193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز