گروه سیاسی: همزمان با بازگشایی کنسولگری ایران در اربیل، یکی از سخنگویان ارتش آمریکا اعلام کرد که 9 ایرانی در بند نیروهای آمریکایی در عراق که ظرف ماه‌های گذشته در این کشور دستگیر شده‌اند، آزاد می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گرگوری اسمیت در جمع خبرنگاران تصریح کرد که 2 نفر از این افراد، از جمله 5 ایرانی هستند که دی‌ماه سال 85 در حمله نیروهای آمریکایی به کنسولگری ایران در اربیل بازداشت شده‌ بودند. وی به هویت 7 نفر دیگر اشاره‌ای نکرد.

امامیان از مسئولان استانداری کرمانشاه نیز در پی تماس تلفنی خبرنگار ما از اینکه محمود فرهادی، مشاور اقتصادی استانداری کرمانشاه که 2 ماه پیش در جریان یک سفر تجاری به سلیمانیه عراق توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده بود، در زمره 9 نفر مذکور باشد، ابراز بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی ارتش آمریکا علت آزادی این افراد را نبود هیچگونه تهدیدی از جانب آنان بر ضد نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری تأکید کرد: در حال بررسی این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح هستیم.

سید محمدعلی حسینی همچنین خاطرنشان کرد که پیش از این از جانب صلیب سرخ 2 تاریخ برای دیدار گروگان‌های اربیل با خانواده‌هایشان پیشنهاد شده بود و ما با روزهای 29 و 30 آبان‌ماه برای این دیدار موافقت کرده‌ایم.

در عین حال، با توجه به سفر حسن‌کاظمی‌قمی، سفیر ایران در عراق به اربیل برای شرکت در مراسم بازگشایی کنسولگری ایران در این شهر، تلاش خبرنگار ما برای کسب اطلاع از وی در مورد آزادی گروگان‌های ایرانی به نتیجه نرسید.

در دی‌ماه سال گذشته 5 مأمور کنسولگری ایران در اربیل پس از حمله نیروهای آمریکایی بازداشت شدند و تا کنون رایزنی‌های مقامات ایرانی برای آزادی آنها به نتیجه نرسیده‌ است.

در همان‌زمان، مقامات آمریکایی از بازداشت 2 ایرانی دیگر نیز خبر دادند.

ماه گذشته نیز محمود فرهادی، مشاور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز که در قالب یک هیأت تجاری برای گفت‌وگو با مقامات استان سلیمانیه عراق به منطقه کردستان این کشور رفته بود، توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد.

کد خبر 35954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز