گروه سیاسی: پس از آنکه 2روز پیش و در پی رایزنی‌های هیأتی از مقامات نظامی کردستان عراق در تهران، معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که 5 نقطه مرزی ایران و کردستان عراق که تقریبا 2 هفته گذشته و پس از بازداشت مشاور استاندار کرمانشاه در سلیمانیه عراق بسته شده بودند، بازگشایی می‌شوند

مسئول روابط عمومی استانداری کرمانشاه و همچنین فرمانداران شهرستان‌های مرزی این استان از باز شدن مرزهای تجاری کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق خبر دادند. 

امامیان، یک مقام آگاه در استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری تأیید کرد که مطابق برنامه قبلی مرزهای این استان با کردستان عراق و همچنین دیگر نقاط مرزی ایران با این منطقه در ساعت 15 دیروز بازگشایی شدند.

وی همچنین بر ادامه مذاکرات هیأت کردستان عراق با مقامات ایران در 26 مهرماه به منظور برطرف شدن سایر مشکلات مرزی تأکید کرد.

تورج بهمن، فرماندار شهرستان مرزی پاوه نیز در گفتگو با ایسنا، با تایید خبر بازگشایی مرزهای ایران و کردستان عراق گفت: بازارچه مرزی شوشمی از اوایل مهرماه سال جاری و به دنبال بروز برخی مشکلات از قبیل ناامنی و افزایش تعرفه گمرکی بسته شده بود که از امروز فعالیت تجاری در آن از سر گرفته شد.

شهریار حیدری، فرماندار شهرستان قصرشیرین نیز از آماده شدن مقدمات لازم برای بازگشایی بازارچه پرویزخان در این شهرستان خبر داد و گفت: از یکشنبه‌شب تجار و پیله‌وران در حال تدارک لازم برای صادرکردن کالاهای خود به بخش کردنشین عراق بودند و این کار از ساعت 15 دیروز آغاز شد.

آزادی اتباع ایران در ابهام

هرچند سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفته گذشته خود، علت بسته‌شدن مرزهای ایران و کردستان عراق که همزمان با بازداشت محمود فرهادی، مشاور استاندار کرمانشاه به‌وسیله نیروهای آمریکایی صورت پذیرفت را ناامنی و بروز برخی مشکلات در مرزها ذکر کرده بود، اما استانداران کرمانشاه و کردستان در زمان بسته‌شدن مرزها، علت آن‌را اعتراض به دستگیری فرهادی عنوان کرده بودند؛ هرچند که می‌توان نبود امنیت برای دیگر تجار ایرانی در عراق را از جمله مشکلات امنیتی دانست که سخنگوی وزارت امور خارجه به آن اشاره کرده بود.

به هرحال روز گذشته مرزهای ایران با کردستان عراق در حالی بازگشایی شد که هنوز هیچ خبری از آزادی مشاور استاندار کرمانشاه نیست.

سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران از ادامه مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا در مسیر آزادی محمود فرهادی و 5 مامور کنسولی ایران در اربیل خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در مورد آزادی فرهادی هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده و رئیس‌جمهوری عراق نیز پیگیری‌هایی در مورد این افراد انجام داده است.

کد خبر 33441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز