گروه سیاسی: صبح جمعه 18 آبان و پس از تلاش‌های دیپلماتیک، 9 تن از ایرانیان ربوده شده در عراق از جمله 2تن از دیپلمات‌های کنسولگری ایران در اربیل عراق که 272 روز در اسارت نیروهای ارتش اشغالگر آمریکا بودند و 7 زائر ایرانی که به مدت 6 ماه تا 2 سال در دست نیروهای آمریکایی در عراق اسیر بودند، در بغداد آزاد و سپس به سفارت ایران منتقل شدند.

موسی چگینی و حمیدرضا عسگری بعد از ظهر جمعه با پرواز العراقیه، وارد فرودگاه امام خمینی تهران شدند و مورد استقبال سیدمحمدعلی شهیدی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه و همچنین خانواده‌های خود و جمعی از مردم قرار گرفتند.

اسامی زائران آزاد شده نیز به این ترتیب است: عادل مرادی فرزند حسین، محمد علی احمدی امین فرزند عباس، ابراهیم مولایی فرزند محمود، راعد سعیدی فرزند حسین، اعظم کرمی فرزند حسن، حبیب قربانی فرزند محمد ومحمد جعفر مکی محمد فرزند حبیب‌الله.

در زندان انفرادی بودیم

یک دیپلمات آزاد شده از چنگال آمریکایی‌ها با بیان اینکه آمریکا در عراق شکست خورده است، گفت: آمریکا برای توجیه افکار عمومی با برچسب اتهام به ایران فرافکنی می‌کند.

به گزارش مهر، در مراسم ورود 2تن از دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی به تهران، مهدی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از ورود به ایران، ادامه داد: آمریکایی‌ها در عراق ما را شکنجه ندادند اما از لحاظ روحی و روانی ما را آزار دادند.

حمیدرضا عسگری شکوه، دیپلمات دیگر آزاد شده کشورمان نیز ضمن تشکر از تلاش مقامات مسئول کشورمان به ویژه سفیر ایران در عراق و وزیر امور خارجه و همچنین مقامات عراقی، گروگان گرفتن خود و سایر همکارانش را از سوی مقامات آمریکایی، اقدامی غیرقانونی توصیف کرد و اظهار داشت: برای دشمنان ما چیزی جز سرافکندگی و برای ما چیزی جز عزت و افتخار باقی نماند.

این دیپلمات آزاد شده از چنگ اشغالگران عراق، در پاسخ به این سؤال که چرا مدت اسارت شما طولانی شد، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در عراق شکست خورده‌اند و اهدافی مانند ایجاد خاورمیانه بزرگ را دنبال می‌کنند به همین دلیل برای توجیه افکار عمومی خودشان مجبور هستند به فرافکنی بپردازند.

عسگری شکوه در ادامه این اقدام آمریکا را بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی خواند و گفت: ما در این 10 ماه اسارت در سلول‌های انفرادی بودیم.

با آمریکا مذاکره نکردیم

محمدعلی شهیدی معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سؤال که آیا ایران برای آزادی این دیپلمات‌ها و زائران با مقامات آمریکایی مذاکره کرده است، گفت: پیگیری‌های ایران صرفا از طریق عراق بوده و پافشاری مسئولان عراقی در آزادی آنان نقش داشته است.

سفیر ایران در عراق در حالی از آزادی این افراد خبر داد که که هنوز از سرنوشت دیگر گروگان‌های ایرانی دربند آمریکا اطلاعی در دست نیست.

حسن کاظمی قمی اعلام کرد: غیراز این 3 دیپلمات باقی مانده، 2 دیپلمات دیگر نیز در مکان‌های دیگر دستگیر شده‌اند اما همگی هم اکنون در یک محل نگهداری می‌شوند و امیدواریم این افراد نیز هر چه زودتر آزاد شوند.

سفیر ایران در بغداد همچنین درباره نحوه گزینش این افراد برای آزادی به ایسنا گفت: من این مسئله را از دوستان عراقی‌مان پرسیدم که آیا گزینش این افراد دلیل خاصی داشته است یا خیر؟ که آنها گفتند این مسئله هیچ دلیل خاصی نداشته است.

آزادی بی‌وقفه همه ایرانیان

سخنگوی وزارت امور خارجه اثبات بی‌گناهی و آزادی 2 دیپلمات ایرانی از بند نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق را بیانگر ضرورت تغییر رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا در عراق خواند و آزادی سریع سایر ایرانیان از جمله دیپلمات‌های ربوده شده دیگر از دست نظامیان آمریکایی شد.

سیدمحمد علی حسینی افزود: ایران تسریع در آزادی مابقی کارمندان کنسولی و ایرانیان دستگیر شده از طریق مقامات عراقی و مجامع بین‌المللی را به‌طور جدی در دستور کار خود دارد و به مسئولان آمریکایی توصیه می‌کند ضمن محترم شمردن اصول و موازین کنوانسیون‌های کنسولی و حقوق بشر، بدون وقفه نسبت به آزادی بقیه ایرانیان اقدام نمایند.

آزادی بدون شرط

مشاور تبلیغاتی نیروهای چند ملیتی در عراق گفت: آزادی  ۹زندانی ایرانی در بغداد، بدون هیچ شرط یا معامله‌ای انجام شد.

به گزارش ایرنا، عبداللطیف ریان ظهر دیروز به شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت: آزادی این زندانیان ایرانی دارای هیچ جنبه سیاسی برنامه‌ریزی شده‌ای نیست و نشانه‌ای از نزدیکی آمریکا و ایران هم محسوب نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که کمیته‌ای مأمور بررسی وضعیت هر یک از افراد بازداشت شده به شکل جداگانه است و پس از حصول اطمینان، چند فرد دیگر نیز در قالب مجموعه‌هایی آزاد می‌شوند، تأکید کرد: این اقدام قبل از ماه رمضان آغاز شده و تا کنون حدود  ۷هزار زندانی آزاد شده‌اند که ایرانی‌ها هم در بین آنان هستند، چنان‌که دیروز هم ۵۰۰ زندانی آزاد شدند و این اقدام با همکاری دولت عراق ادامه دارد.

آزادی این افراد در حالی صورت گرفت که منابع خبری از ادامه تلاش‌ها برای آزادی 3دیپلمات دیگر ایرانی که 21‌دی  سال 1385، با یورش به کنسولگری ایران در اربیل عراق و همچنین محمود فرهادی مشاور اقتصادی استانداری کرمانشاه که در 29شهریور ماه امسال در جریان یک سفر تجاری به استان سلیمانیه عراق، توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده بودند، خبر می‌دهند.

سفیر ایران در عراق تأکید کرده است که مجموعا بین 20 تا 25 نفر از ایرانیان در اختیار نیروهای آمریکایی هستند که 7 نفر از آنها زوار غیرمجاز و چند نفر نیز از افرادی هستند که در عراق از مدت‌ها پیش زندگی می‌کردند.

کد خبر 36172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز