گروه سیاسی: این روزها در کنار مذاکرات منطقه‌ای که برای کاستن از بحران‌های شمال عراق در جریان است، مقامات ایرانی نیز که در ماه‌های اخیر شاهد برخی تحرکات ایذایی از جانب گروه‌های تروریستی و از داخل خاک عراق بوده‌اند، رایزنی‌های خود را با دولتمردان کشورهای منطقه برای پایان دادن به ناآرامی‌های ایجادشده در مرز عراق و ترکیه افزایش داده‌اند.

به همین منظور شنبه شب پنجم آبان، رؤسای‌جمهوری ایران و ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی بر ضرورت هماهنگی و همکاری با دولت عراق برای غلبه بر مشکلات موجود تأکید کردند.

احمدی‌نژاد همچنین شنبه‌شب در ادامه رایزنی‌های خود، به‌طور جداگانه با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن اطلاع از آخرین اوضاع و تحولات مرزهای ترکیه و عراق، طرفین بر ادامه رایزنی‌ها برای حل مسائل موجود تأکید کردند.[بیشتر در همین ارتباط]

این مذاکرات در شرایطی انجام می‌شود که از روز پنجشنبه دومین اجلاس وزرای امور خارجه همسایه عراق و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان‌های بین‌المللی در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران

از سوی دیگر، شنبه‌شب علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه وارد تهران شد و صبح یکشنبه با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که خبر آن‌را اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه منتشر کرد، متکی ضمن تأکید بر مقابله با تروریسم، اقدامات گروه‌های تروریستی که از خاک عراق علیه کشورهای منطقه عمل می‌کنند را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه هم با اشاره به مبارزه این کشور با تروریست‌هایی که از خاک عراق، ترکیه را هدف قرار می‌دهند، تصریح کرد: مبارزه با پ.ک.ک، مبارزه با عراق نیست و ما به شدت با تأثیرگذاری قدرت‌های خارجی در شمال عراق مخالفیم و شمال عراق را بخشی از خاک عراق می‌دانیم.

تأکید بر همکاری‌های دوجانبه

پس از این گفت‌وگو نیز، متکی و باباجان در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند.

متکی در سخنان خود در این کنفرانس خبری که فارس خبر آن را منتشر کرد، اقدامات اخیر تروریستی توسط گروه پ.ک.ک در ترکیه را محکوم و بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای توقف این گونه عملیات تروریستی و مقابله با تروریسم تأکید کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه فرقی نمی‌کند این اقدامات تحت نام پ.ک.ک، پژاک یا منافقین یا هر گروه دیگری صورت گیرد، افزود: رایزنی‌های دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای باید منجر به توقف اقدامات تروریستی در منطقه شود.

وی همچنین همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را برای توقف این‌گونه اقدامات ضروری دانست و تصریح کرد: فکر می‌کنم با همکاری‌ مشترک قادر خواهیم بود بر گروه‌های کوچکی که از منطق اقدام مسلحانه و تروریستی پیروی می‌کنند، فائق بیاییم.

صبرمان لبریز شده است

علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز که سخنانش حکایت از نارضایتی فراوان کشورش از عملکرد حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق داشت، در این کنفرانس خبری با بیان اینکه ترکیه اکنون با بحران پ.ک.ک مواجه است و این گروه تروریستی، ترکیه را هدف قرار داده و تاکنون هزاران نفر از غیرنظامیان، قربانی اقدامات آن شده‌اند، گفت: پ.ک.ک در پایگاه‌های شمال عراق فعالیت‌هایی انجام می‌دهد که زیان‌های زیادی را به ما وارد می‌کند و مقامات و پارلمان ترکیه صبرشان به انتها رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی نیز همکاری و همبستگی را تنها راه مبارزه با تروریسم دانست و گفت: از همه دوستانمان می‌خواهیم در این امر به ما کمک کنند.

حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک در دهه 1970 و با در پیش گرفتن یک راهبرد نظامی به منظور دستیابی به هدف خود که مبتنی بر جداسازی قومی در منطقه بر مبنای ناسیونالیسم کردی است، ایجاد شد و با قرار دادن پایگاه خود در منطقه کردنشین شمال عراق، اقدام به انجام عملیات نظامی در مناطق مرزی به‌ویژه مرز ترکیه نمود که در نتیجه درگیری‌های به‌وجود آمده میان شبه‌نظامیان این گروه و نظامیان ترکیه از سال 1984 تا کنون، نزدیک به 40 هزار نفر قربانی شده‌اند.

دیدار باباجان با رئیس‌جمهوری

علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه سفر به تهران و رایزنی با مقامات ایرانی درباره مشکلات این کشور در شمال عراق، با رئیس‌جمهوری دیدار کرد.

احمدی‌نژاد در این دیدار با اشاره به خطرات و تهدیدات در منطقه افزود: دشمنان با یک نگاه بلندمدت می‌خواهند بر همه، مسلط شوند و دوست ندارند کشورهای منطقه از جمله ایران، ترکیه وعراق قدرتمند و در امن و آسایش باشند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار، با بیان اینکه مبارزه با تروریسم حق طبیعی کشورهاست، از تلاش‌ها و حمایت ایران از مبارزه با گروه‌های تروریستی تقدیر کرد.

وی همچنین روز یکشنبه با غلامعلی حدادعادل، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کرد.

بابا جان یکشنبه‌شب نیز با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم دیدار کرد و وی را در جریان نتایج مذاکرات خود در تهران قرار داد.

کد خبر 35177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز