همشهری آنلاین: آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی،نظام گفت : برخی دشمنان باتوجه به مسایل عراق به دنبال ضربه زدن به کشورهای مهم منطقه هستند و همکاری ایران‌وترکیه می‌تواند این توطئه را خنثی کند.

به ‌گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ، هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه (4 دی) در دیدار با رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس ترکیه که چندتن از نمایندگان مجلس ترکیه نیز حضور داشتند ، افزود : سطح فعلی روابط دو کشور با توجه به امکانات و افق تنظیم‌شده دوجانبه، نیازمند توجه بیشتر است. وی همچنین مسایل موجود در شمال عراق‌و سوء استفاده‌برخی گروهک‌های مخالف دو کشور علیه منافع ایران و ترکیه را مورد اشاره قرار داد.

هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و سوریه‌ در گذشته درخصوص مسایل منطقه بایکدیگر رایزنی‌های موثری داشتندکه اکنون‌نیز می‌توانند آن را برقرار کنند.

رییس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد : مسایل مهمی که در عراق، لبنان، فلسطین و سوریه در حال اتفاق است،زمینه‌های مناسبی برای تبادل‌نظر و همکاری است و از این رابطه، کل منطقه منتفع خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات اخیر مجلس ترکیه و نیز رفراندوم قانون اساسی، این اقدامات موفق را باعث ارتقای ترکیه خواند.

در این دیدار مراد مرجان، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس ترکیه، نیز زمینه‌های همکاری‌دو کشور جمهوری‌اسلامی ایران و ترکیه را گسترده عنوان کرد.

وی گفت: به عنوان دو کشور مهم منطقه می‌توانیم نقش موثرتری در ایجاد صلح، ثبات و رفاه منطقه ایفا کنیم.

مرادجان دو شرط مهم ایجاد صلح و ثبات در منطقه را حل مسایل مربوط به فلسطین و همچنین عراق عنوان کرد و افزود: ایران و ترکیه دارای مسئولیت‌های خطیری در این خصوص هستند و با همکاری یکدیگر می‌توانند مانع برخی توطئه افکنی‌ها در منطقه شوند.

رییس کمیته سیاست خارجی مجلس ترکیه، همکاری ایران و ترکیه در خصوص مبارزه با تروریسم و همچنین همکاری‌های انتظامی به ویژه در مرزهای مشترک را برای دو کشور مفید ارزیابی کرد.

کد خبر 40134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز