همشهری آنلاین: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با هشدار بر اینکه منطقه ما آبستن حوادث زیادی است، خواهان هشیاری همگانی شد.

به گزارش ایسنا،رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در همایش بین‌المللی "بنای آینده مطمئن برای آسیای جنوب غربی" با اشاره به این‌که "‌منطقه در نظر گرفته شده به عنوان آسیای جنوب غربی آسیا، منطقه ویژه‌ای است" گفت: البته ما به عنوان کشوری با انقلاب اسلامی، نگاه‌مان بلندتر است و در درجه اول به جهان اسلام نگاه می‌کنیم که بیش از 50 کشور می‌باشد و 20 درصد تولیدات جهان و یک چهارم جمعیت جهان را در اختیار دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشکر از برگزارکنندگان این همایش افزود: ما در چشم‌انداز قرار بود در 25 کشور منطقه اول باشیم و هدف از این اجلاس نیز این است که امنیت پایدار و آینده مطمئن برای حرکت‌های توسعه‌ای به وجود بیاید. البته در این منطقه عواملی دست‌اندرکارند که آینده و امنیت مطمئن برای آن را مخدوش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از آن روز که استعمار غرب نگاه حریصانه‌ای به شرق انداخت، نگاهش معطوف به این منطقه بود و روشن بود که در این منطقه که زادگاه اکثر ادیان ابراهیمی است، ادیانی که کل جهان را هم‌اکنون تحت تاثیر قرار داده‌اند با مشکلاتی مواجه خواهند شد. آنها در این منطقه از نظر وجود ذخایر و معادن زیرزمینی مطمئن بودند و می‌دانستند که مردم این مناطق به دلیل وجود سوابق تمدنی بسیار بزرگ از استعداد خاصی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ‌آن‌ها برای این‌که اهداف خود را پیش ببرند دو تز را در نظرداشتند؛ یکی این ‌که به تشکیل کشورهای کوچک در منطقه پرداختند، هدفی که همچنان ادامه دارد و بنابر اطلاعاتی که داریم آنها هنوز هم می خواهند چند کشور کوچک در منطقه خلق کنند که البته این کار بدون چالش و ایجاد منازعه در منطقه نخواهد بود. برهمین اساس فکر می‌کنم منطقه ما آبستن حوادث زیادی است و باید هوشیار باشیم. آنها هم‌چنین سیاست جنگ افروزی و ایجاد تفرقه و دخالت خارجی برای برهم زدن امنیت کشورهای منطقه را در دستور کار دارند و می‌خواهند اگر پیشرفتی هم در کشوری در منطقه ایجاد شد در سایه تسهیلات و نفوذ سیاسی آنها باشد و رشدی که خارج از اهداف آنها باشد، مقبول نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنگ‌های منطقه و هم‌چنین جنگ جهانی اول و دوم گفت: این جنگ‌ها آثار بسیار خطرناکی در منطقه به جا گذاشته است. یکی از اثرهای خطرناک جنگ جهانی اول و دوم در منطقه خاورمیانه وجود نامشروع اسرائیل است که کانون توطئه در منطقه می‌باشد. دولت بزرگ عثمانی با وجود انتقاداتی که به آن وجود داشت یک واحد بزرگ بود، اما این کشور بعد از جنگ جهانی اول به کشورهای کوچک‌تری تبدیل شد که بند ناف همه آنها به استعمارگران بسته بود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به جنگ‌های معاصر در خاورمیانه یادآور شد: در زمان ما نیز جنگ‌های بزرگی را راه انداختند که جنگ ایران و عراق، جنگ بین کویت و عراق، اشغال افغانستان وعراق همه در راستای اهداف آن‌ها بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح خاورمیانه بزرگ اشاره کرد و گفت: بوش در دوره ریاست جمهوری خود این طرح را ارایه داد؛ او در این طرح به خاورمیانه محدود نشد، بلکه از کشورهای حاشیه اقیانوس اطلس تا کشورهای آسیای میانه را نیز در بر گرفت. به لطف خدا این طرح تا به حال شکست خورده اما اهداف قبلی استعمارگران را تقویت کرده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: طرحی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است که نظری درون‌زا بر اساس امنیت پایدار و آینده مطمئن ـ که برخواسته از درون و با همکاری خودمان است ـ دارد. من از صاحب‌نظران و افراد صاحب فلسفه می‌خواهم که وارد این بحث شوند و این بحث را در جامعه باز کنند و متفکران روی آن بحث کنند.

وی گفت: ما در داخل یک خانواده بزرگ در آسیای جنوب غربی باید با هماهنگی و تعامل کار خود را پیش ببریم و اگر در این منطقه با رفاقت و رقابت وارد توسعه پایدار شویم در منطقه تاثیرگذار خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این منطقه ارتباط تنگاتنگ دینی میان ملت‌های منطقه وجود دارد و اگر شرارت‌های قدرت‌های بزرگ نباشد آنها می‌توانند با هم زندگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ایران و نقش آن در تاریخ گفت: از وقتی تاریخ بشریت شکل گرفته است ایران یکی از پایگاه‌های مهم در منطقه بوده است و با این که داعیه تفوق و ادعای ارضی نسبت به هیچ کشوری ندارد، می تواند نقش بزرگی در منطقه ایفا کند و از طریق تعامل و  همکاری راه رشد خود را ادامه دهد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تشکیل یک کشور واحد در اروپا گفت: در اروپا با وجود این‌که کشورهای آن‌جا بارها با هم جنگ کرده‌اند، توانستند یک پارلمان واحد تشکیل دهند. ما نیز می‌توانیم چنین کاری در منطقه انجام دهیم. تنها از نظر علمی نسبت به کشورهای اروپایی ضعیف هستیم که آن نیز با وجود زیربناهایی که در کشورمان ایجاد شده با رشد خوبی مواجه هستیم و می‌توانیم یک مجموعه مقتدر و ملی و آرامش‌بخش داشته باشیم.

وی با اشاره به موانع موجود برای توسعه در منطقه خاورمیانه گفت: تاریخ و تجربیات نشان می‌دهد که نمی گذارند این راه را به راحتی طی کنیم. ما در سند چشم انداز و سیاست‌های کلی تلاش داریم که به کشور اول منطقه از نظر رشد و توسعه برسیم و باید در این راستا حرکت کنیم، هر چند که چند سالی است از آن عقب افتاده‌ایم.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل سازمان اکو گفت: در سازمان اکو که من نیز برای تشکیل آن تلاش کرد‌ه‌ام با موانع زیادی مواجه بودیم، اکنون نیز نمی‌گذارند چنین مجموعه‌هایی به خوبی کار کنند.

کد خبر 44088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز