همشهری آنلاین: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، امام جمعه موقت تهران به آمریکا هشدار داد: در نشست کشورهای عضو گروه موسوم به ‪ ۵+۱‬به دنبال شرارت نباشد.

وی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران دراجتماع نمازگزاران تهرانی در دانشگاه تهران با اشاره به تحولات رخ داده در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، افزود: به آمریکا هشدار می‌دهم در جلسه گروه ‪ ۵+۱‬دنبال شرارت نباشد و به فکر حل و فصل نهایی موضوع پرونده هسته‌ای ایران باشد.

رییس مجلس خبرگان رهبری راه حل قطعی پرونده هسته‌ای ایران را "مذاکره" و "مفاهمه" و "جلب اعتماد دو طرف" عنوان کرد و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در حال پیشرفت است.

امام جمعه موقت تهران ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تحت فشار قدرت‌های متجاوز غربی مسیر خود را تغییر ندهد و مسیر فعلی را ادامه دهد تا واقعیت‌های میدان عمل ما در فناوری صلح آمیز هسته‌ای روشن شود.

وی تصریح کرد: اگر روزی همه چیز درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به طور شفاف بیان شود، بهانه‌ای وجود ندارد.

هاشمی رفسنجانی افزود: اگر قرار است موضوعی نیز گفته شود باید از طریق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باشد و ایران نیز با این نهاد بین‌المللی همکاری می‌کند تا حقایق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران آشکار شود.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: اگر مسیر فعلی ادامه یابد، می‌توان این مساله مهم برای منطقه و جهان را حل کرد.

بوش در منطقه با شکست بزرگی مواجه شد

هاشمی رفسنجانی همچنین سفر بوش رییس جمهوری آمریکا به منطقه را همراه با شکست بزرگی برای این کشور و ناموفق ارزیابی کرد و گفت: آمریکایی‌ها از پیش، دو هدف را برای این سفر اعلام کرده بودند، که ابتدا صلح خاورمیانه و دیگری هماهنگ کردن کشورهای منطقه علیه ایران و یارگیری از کشورهای مسلمان منطقه بود که در هر دو هدف شکست خوردند.

رییس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بوش در اسراییل به جای اینکه صلح ایجاد کند، همان زمانی که در سرزمین‌های اشغالی حاضر بود و پس از آن، حملات اسراییل به غزه شروع شد و ‪ ۳۰‬شهید و تعداد زیادی مجروح از مردم مظلوم غزه گرفت که ما باید از این مظلومان حمایت کنیم تا بتوانند حق خود را بگیرند.

وی با اشاره به تلاش‌های ناموفق بوش برای تحریک کشورهای منطقه علیه ایران نیز گفت: هیچ یک از کشورهای منطقه به درخواست بوش جوابی ندادند و همه اعلام کردند که مشکلی با ایران ندارند و می‌خواهند با ایران کار کنند که امیدواریم همینطور باشد.

امام جمعه موقت تهران افزود: در آمریکا نیز واکنش‌ها نشان از آن دارد که این سفر ناموفق بوده است.

امیدواریم با انتخابات یک گام به جلو برویم

هاشمی رفسنجانی همچنین با ابراز امیدواری از اینکه در ‪ ۲۴‬اسفند انتخاباتی پرشور و گسترده برگزار شود، گفت: برگزاری چنین انتخاباتی یک گام به جلو است.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات در کشور ما همواره مهم بوده و این دوره از انتخابات نیز بسیار مهم‌تر است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم انتخاباتی پرشور با حضور همه مردم برگزار کنیم و به دنیا نشان دهیم، ایران روی حقوق عمومی مردم جدی است و درست عمل می‌کند.

وی با تاکید به اینکه مردم باید به عنوان یک فریضه ملی در انتخابات شرکت کنند، گفت: ناظران و مجریان انتخابات نیز باید در محدوده قانون عمل کرده و اجازه ندهند که هیچ ماموری از قانون تخطی کند.

امام جمعه موقت تهران همچنین از احزاب و جریان‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نیز خواست تا در زمینه تبلیغات انتخاباتی به تذکرات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه کرده و از اقدام به تهمت و هتاکی پرهیز و فقط به ارایه برنامه‌های خود اکتفا کنند.

هاشمی رفسنجانی گفت: اگر در چنین فضایی، انتخاباتی خوب برگزار کنیم در دنیا که به این مسایل اهمیت می‌دهند، موقعیت جمهوری اسلامی ایران قوی تر می‌شود و مردم نیز بیشتر در صحنه بوده و رابطه مردم و نظام مستحکم‌تر می‌شود.

ضرورت تعیین ذخیره انرژی برای شرایط خاص

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر در زمینه تامین گاز برخی از شهرهای کشور گفت: مساله گاز این روزها آثار منفی زیادی گذاشت.

خطیب جمعه تهران اقدام کشور ترکمنستان در قطع گاز صادراتی خود به ایران را بی‌وفایی عنوان کرد و گفت: از یک کشور همسایه و مسلمان که بعد از استقلال باید از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت‌های همه جانبه ممنون باشد، این انتظار وجود نداشت.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: هر دلیلی هم که در این زمینه وجود داشت و اگر مطالباتی مطرح بود، در این روزهای سرد زمستان نباید با قطع گاز باعث زحمت و اذیت کشور مسلمان و دوست خود می‌شدند.

وی ابراز امیدواری کرد که کشور ترکمنستان این بی‌وفایی را به گونه‌ای جبران کند.

خطیب جمعه تهران در عین حال گفت: نباید با قطع جریان گاز وارداتی از یک کشور این وضعیت در کشور به وجود آید. ما سیاست‌های انرژی را در مجمع تشخیص مصلحت تصویب کرده‌ایم و بر اساس آن باید همیشه ذخیره انرژی داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی تمام شدن انرژی را به معنای توقف حرکت در کشور دانست و گفت: ترکیه نیز گازی را که از ما می‌گرفت اکنون قطع شده است، اما در آنجا وضعیتی که در ایران حاکم شد، صورت نگرفت.

وی تاکید کرد: سیاست روشن ما این است که تولیدی بیشتر از مصرف داشته باشیم. باید ‪ ۱۰‬درصد از پیک مصرف خود را به عنوان ذخیره انرژی در اختیار داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی برخی اقدامات خارج از کشور را نیز در این امر دخیل دانست و گفت: این بار بخشی از این مشکل به خارجی‌ها باز می‌گردد که در طرح‌های تولید گاز ایران در جنوب اخلال کردند.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: سیاست‌های مربوط به انرژی کشور پیچیده نیست و فقط به مراقبت و هوشیاری و مدیریت خوب نیاز دارد.

هاشمی رفسنجانی گفت: این سرما به پایان می‌رسد، اما امیدواریم این حادثه درسی برای کشور باشد که در آینده این بخش مهم را به طور دقیق مدنظر داشته باشد.

وی گفت: با به وجود آمدن این مشکلات، دشمنان سوء‌استفاده کرده و آن را دلیلی بر مشکل بودن زندگی در ایران پنداشتند.

قیام ‪ ۱۹‬دی مردم قم، تغییر روند نهضت اسلامی

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به ‪ ۱۹‬دی ماه و قیام مردم قم، گفت: این قیام تغییر عمده‌ای در روند نهضت ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: وقتی مقاله شوم درباره حضرت امام(ره) از سوی دربار به روزنامه‌ای برای انتشار داده شد، مردم حرکت عظیمی را آغاز کردند که آن حرکت باعث شد در یک سال بعد همه مردم در سراسر کشور قیام کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با گرامیداشت سالگرد مبارزات فداییان اسلام، اظهار داشت: نواب صفوی و یاران او نقش تاریخی در نهضت جدید اسلامی پس از شهریور سال ‪ ۱۳۲۰‬داشتند و جانشان را در این راه مقدس تقدیم کردند.

کد خبر 42046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز