سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: 3سال است که از تدوین و تصویب‌نهایی سند چشم‌انداز 20ساله ایران گذشته است اگر بقیه سال‌های پیش رو را نیز مانند 3سال گذشته طی کنیم، باید در سال 1404 عرق شرم بر پیشانی خود داشته باشیم.

این مهمترین فراز سخنان سیدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و رئیس ستاد ائمه جمعه سراسر کشور به عنوان سخنران افتتاحیه«هم انیدشی نقش نماز جمعه در سند چشم انداز 20ساله» بود.

شاید این سخن تقوی را بتوان مهمترین دلیل توجیه کننده برگزاری همایش غافلگیر کننده‌ای با نام «نقش نماز جمعه در سند چشم‌انداز 20ساله» دانست. همایش که تشکیل شده تا ائمه جمعه را در خصوص ضرورت اجرای سند چشم‌انداز توجیه کنند. شاید آنها بتوانند باتوجه مردم و پرسش‌گر نمودن آنها، مجریان را ملزم به اجرای سند کنند.

خبرنگار ما از سیدرضا تقوی سؤال کرد آیا این قدر از اجرای چشم‌انداز 20ساله ناامید شده‌اید که دست به دامن ائمه جمعه زده‌اید؟ او صراحتا پاسخ داد:« خوب است حداقل یک جای امیدواری باقی مانده است.»

تقوی در برابر پرسش دوم خبرنگار یا که پرسید: آیا شما هم به همان راهبرد فشار از پایین و چانه زنی در بالا رسیده‌اید؟ گفت: بله همین است شاید بتوانیم از این طریق راه اجرای برنامه را پی بگیریم.

البته تقوی تاکید کرد که یک دستگاه و دو دستگاه نمی‌توانند سؤال اجرای سند شوند بلکه همه باید کمک کنند.

تقوی در بخش افتتاحیه همایش سخن مهم دیگری نیز گفت. او از چینی مثال آورد که پیشرفتشان مدیون تدوین و اجرای سند چشم‌انداز دراز مدتشان  است، چینی‌هایی که گفته‌اند حتی در قضیه پیشرفت هسته‌ای آن را منوط به اهداف نظام در سند چشم‌انداز کرده‌اند و تا جایی پیش می‌روند که به سیاست‌های کلی توسعه کشورشان لطمه‌ای وارد نشود.

رئیس ستاد ائمه جمعه کشور همچنین لازم دید از ائمه جمعه کشور بخواهد تا در نمازهای جمعه به قانون اساسی به عنوان یک کتاب بالینی هم بپردازند و به اجرای آن تاکید کنند.
تقوی گفت که در قانون ا ساسی آرمان‌هایمان تدوین شده و برای رسیدن به آنها نیاز داریم برنامه‌های کلان و دراز مدت تنظیم، تدوین و اجرا کنیم. رئیس ستاد ائمه جمعه از بی‌اعتنایی به قانون اساسی هم گله کرد و گفت: اگر قانون اساسی مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد ما به آرمان‌های نظام نمی‌رسیم.

وی ویژگی‌ سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌اندار را پایداری، واقع بینی، آینده نگری و فراگیری عنوان کرد و گفت: چشم انداز یعنی اینکه آینده را به دست سرنوشت بسپاریم و رها نکنیم، زیرا سند چشم‌انداز قطب‌نما و چراغ راه ماست. و پیامش اعتماد به نفس مسئولان به خصوص رهبری، است و ثبات کشور، ظرفیت بالای پیشرفت و امید به آینده روشن است.

وی تاکید کرد هر قدمی که در جهت ناامیدی مردم برداشته شود در جهت خلاف اهداف سند چشم‌انداز است.

تقوی به قدرت بالای 562 امام  جمعه کشور اشاره کرد که آنها می‌توانند در جلسات نماز جمعه اهداف و آرمان‌های سند را برای مردم توجیه کنند زیرا رسالت ائمه جمعه گسترش معنویت، مسئولیت‌سازی در جامعه، کم کردن فاصله حکومت با مردم، ایجاد وحدت در جامعه و حضورمردم در صحنه است. وی از ائمه جمعه خواست تا روحیه پرسشگری را در مردم ایجاد کنند تا آنها از مسئولان پرسش کنند و مسئولین هم پاسخگو شوند.

می‌خواهیم توسعه یافته باشیم

مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دومین سخنران همایش دیروز بود که ترجیح داد نحوه تهیه سند چشم‌انداز را برای ائمه جمعه تشریح کند.

وی توضیح داد که: «وقتی می‌خواهند برنامه راهبردی بنویسند از رسالت آن شروع می‌کنند و به این سوال پاسخ می‌دهند که چرا ما هستیم؟ که در اصول 2 و 3 قانون اساسی به این سوال پاسخ داده شده است.

بعد از آن که مشخص شد چرا ما هستیم به دومین سوال می‌رسیم که ما به چه چیزهایی معتقدیم؟ پاسخ این پرسش نیز در قانون اساسی بیان شده است، سوال سوم که ما می‌خواهیم چه بشویم؟ را سند چشم‌انداز باید پاسخ دهد.»

نبوی اضافه کرد: ما سال‌ها جنگ داشتیم، برنامه‌های یکساله اجرا می‌کردیم بعد از قطعنامه به سراغ برنامه‌های چهار ساله  پنج ساله رفتیم، بعد رهبری از مجمع خواستند تا سیاست‌های کلی نظام مشخص شود که این کار انجام شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سند چشم‌انداز یعنی اینکه ما می‌خواهیم کشورمان توسعه یافته باشد، مردممان با سواد و توانمند شوند.

نبوی هم تاکید کرد که با وجود گذشت سه سال از تدوین و توصیب سند چشم‌انداز 20 ساله هنوز اتفاقی نیفتاده و به نظر می‌رسد پاسخگویی و پرسشگری در جامعه ایجاد نشده که همه احساس کنند این سند مطالبه جدی مردم است و باید به آن پاسخ مثبت داده شود.

وی به کشور مالزی و تابلوهایی که در سراسر این کشور نصب شده و عدد 2020 روی آن نوشته شده اشاره کرد و گفت: ماهاتیر محمد پیش از اجرای برنامه دراز مدت 2020 فرهنگ‌سازی کرد. ما هم لازم است چنین کنیم.

نبوی گفت زمانی که سند چشم‌انداز برای رهبری فرستاده شد ایشان دو کلمه اسلامی و انقلابی را به عنوان هویت سند به آن اضافه کردند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به برنامه‌سازی شبکه 3سیما درخصوص سندچشم‌انداز 20 ساله ابراز امیدواری کرد که با پخش این برنامه‌ها مردم بیشتر در جریان این سند قرار گیرند.

اداره کشور باید عقلانی و علمی باشد

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آخرین  سخنران جلسه صبح همای دیروز بود که با برشمردن الزامات تنظیم سند  چشم‌انداز  20 ساله، در بخش دوم سخنان خود نتیجه گرفت که در حال حاضر این الزامات مورد توجه نیستند.

وی گفت: کسانی که می‌خواهند سند چشم‌انداز را اجرا کنند باید اولاً معتقد به حاکمیت اسلام باشند، به استقلال ملت ایران و امکان‌پذیری آن در شرایط کنونی جهانی‌سازی باور داشته باشند، کلان‌نگر بوده و منافع ملی را بر هر چیز ترجیح دهند و به اداره عقلانی و علمی کشور هم وفادار باشند.

توکلی با اشاره به این که در حال حاضر اراده‌ای سیاسی در جهان با پشتوانه نظامی در  حال جهانی‌سازی است گفت: حاکمان ما باید به جهانی شدن معتقد باشند یعنی بدانند الزامات خارجی روی الزامات داخلی تأثیرگذار است. و به آن  ... باشند به این معنا که با تدبیر عقلانیت با جهانی‌سازی مقابله کنند.

وی با اشاره به اینکه در اکثر ملاقات‌های نمایندگان مجلس با رهبری ایشان بر توجه به مسائل کلان، سخت‌گیری بر روی کارهای غیرکارشناسی و خودداری از دست‌پاچگی تأکید داشته‌اند گفت: الان نگاه کنید کشور از این نظر در وضع خوبی بسر نمی‌برد. در مجلس خیلی اوقات نگاه خرد بر کلان و منطقه‌ای بر ملی می‌چربد در حالی که ما قسم خورده‌ایم نمایندگان ملت ایران باشیم.

توکلی گفت: در سال 1355 بالاترین نرخ تورم را داشتیم که 41 درصد بود و امسال نیز دارد به همان وضع می‌رسد.

وی یکی از مهم‌ترین کارهای دولت نهم را تأمین اعتبار پروژه‌های زودبازده عنوان کرد و علت اهمیت آن را تقسیم دارایی‌های جامعه (و نه توزیع درآمد) به‌ویژه میان قشر کم‌درآمد دانست و گفت: اگر به لوازم اجرای چنین کاری توجه نشود و با دست‌پاچگی اجرا گردد نتیجه نخواهد داد.

 مثلاً اگر این نکته را که بانکها سرمایه‌گذار نیستند بلکه صرافند  نادیده بگیریم و فشار اقتصادی و سیاسی بیاوریم که پول بدهند برای این پروژه‌ها، چند حالت پیش می‌آید: یا بانک‌ها  این پول را نمی‌دهند که مردم ناراحت می‌شوند و خسارت اجتماعی و سیاسی داریم و یا حساب نشده پول می‌دهند که دو اتفاق می‌افتد.

 بخشی از این پول‌ها به جای اینکه به محل مورد نظر برود  سر از ملک و زمین درمی‌آورد و آن بلا بر سر مسکن می‌آید و یا آن کارخانه ظاهری ورشکسته شده  و پول برنمی‌گردد و بانک‌ها ورشکسته می‌شوند.

توکلی گفت: هفته گذشته طرحی به مجلس آمد که   950 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برداریم و صرف لوله‌کشی گاز روستایی کنیم. طرحی که مطالعه نشده است و  هزاران سؤال بی‌جواب در کنار خود دارد، از جمله اینکه  950 میلیارد تومان پول در ماه‌های پایانی سال چقدر نقدینگی را زیاد می‌کند، می‌خواهند برای یک میلیارد دلار که هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد ظرف یک ساعت تصمیم بگیرند، تازه دو فوریتش هم تصویب می‌شود آن‌وقت پیشنهاد دیگری می‌آید که به جای یک میلیارد دلار سه میلیارد دلار برداریم و بخشی را صرف تولید گاز کنیم.

توکلی گفت من مخالف این طرح بودم. یکی از نمایندگان علتش را از من پرسید گفتم برای  اینکه نمی‌توانم ظرف  5 دقیقه برای خرج یک میلیارد دلار پول تصمیم بگیرم برای اینکه مردم را در کوتاه مدت راضی کنم.

وی افزود: رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی وعده ساخت پتروشیمی را می‌دهد صنعتی که اگر به صنایع پائین دستی‌اش فکر نشود اشتغال‌زایی ندارد.

کاری که در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد، رئیس جمهور در بروجن وعده ساخت کارخانه پتروشیمی  داد تا به لردگان برسد عده‌ای کفن‌پوشیدند گفتند ما می‌خواهیم و ایشان هم گفت برای شما هم می‌سازیم در حالی که این حرف‌ها غیرقانونی است باید بگویم به مجلس پیشنهاد می‌دهیم اگر تصویب کردند می‌سازیم.

توکلی تمکین به قانون را هم از لوازم اجرای سند چشم‌انداز دانست و گفت: اگر به قانون تمکین نشود، اگر تصمیم‌گیری‌ها در چارچوب عقلانیت نباشد، اگر منافع ملی  نادیده گرفته شود هر کدام بخشی از الزامات  اجرای سند چشم‌اندازی را از بین می‌برد. پس از سخنان توکلی برنامه صبح همایش پایان یافت.

در جلسه بعدازظهر آیت‌الله خوشوقت درس اخلاق داد و مصباحی مقدم نماینده تهران در مجلس درخصوص نهادینه‌سازی اقتصاد اسلامی در سند چشم‌انداز سخنرانی کرد. دیگر بحث‌های جلسه بعداظرهر، ترسیم نظام خانواده در سند چشم‌انداز، نظام فرهنگی ترسیم شده در سند چشم‌انداز و انتظار رهبری از سند چشم‌انداز بودند.

کد خبر 38308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز