همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران، کنفرانس سازش آناپولیس را کنفرانسی پرهیاهو دانست که این هیاهو برای هیچ بود و به مسایل اصلی فلسطینیان توجه نشد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: تا زمانی که حق فلسطینی‌ها در نظر گرفته نشود، امکان ندارد مسئله فلسطین حل شود.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس هیچ چیزی عایدفلسطینیان نشد،اظهار داشت: پس از این کنفرانس موسوم به صلح حتی افراطی‌های اسراییل به خیال اینکه ممکن است اسراییل به فلسطینی‌ها امتیازی بدهد تظاهرات کردند.

رییس مجلس خبرگان رهبری به کشورهایی که در مجامع بین‌المللی دارای قدرت هستند و با امکانات آنها اسراییل خلق و مجهز به سلاح هسته‌ای شده، توصیه کرد که حق فلسطینیان را در نظر بگیرند.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: آمریکایی تبلیغات زیادی در کنفرانس سازش آناپولیس مبنی براینکه می‌خواهیم کاربزرگی برای صلح درفلسطین انجام دهیم، کردند.

وی تأکید کرد: این کنفرانس آنقدر برای آنها مهم بود که حتی تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس را مأمور کردند این موضوع را هدایت کند.

وی افزود: آنها با حضور ‪ ۴۰‬کشور شامل همه کشورهای عربی، کنفرانس سازش آناپولیس را در مریلند آمریکا برگزار کردند، آنهادر جمع کردن کشورها در این کنفرانس موفق بودند اما مسئله فلسطین آنقدر پیچیده است که در این کنفرانس‌ها به جایی نمی‌رسند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنها در اولین مسئله به وجود پنج میلیون آواره فلسطینی برخورد می‌کنند، آنها انتظار داشتند بعد از گذشت نیم قرن آوارگان فلسطینی یا فوت کنند و یا در کشورهای دیگری جذب شوند و از کیان آنها چیزی باقی نماند.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: با تدبیر خوب اتحادیه عرب مبنی بر اینکه به کشورهای عربی توصیه کردند که به فلسطینی‌ها تابعیت ندهند واجازه ندهند تابعیت فلسطینی آنها از بین برود.

وی ادامه داد: لذا پنج میلیون آواره وجود دارد که اکثر آنها در پشت مرزهای فلسطین زندگی می‌کنند. آنها این آوارگان را چه می‌خواهند بکنند.آیا می‌توان این پنج میلیون انسان را که در سختی زندگی می‌کنند، نادیده گرفت.

رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سرزمین این فلسطینی‌ها در دست دشمنان آنها صهیونیست‌ها است، آیا قلب آنها آرام می‌گیرد؟ چگونه‌این‌انسان- های عاقل که می‌خواهند برای صلح در خاورمیانه تصمیم بگیرند این پنج میلیون انسان را نادیده می‌گیرند؟

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: امام راحل در روزهایی که مسئله فلسطین داغ بود فرمودند که مساله آوارگان به عنوان یک سلاح مهم در اختیار مردم فلسطین است و آخرین حرف را آنها می‌زنند.

وی با تاکید براینکه امروز نیز این موضوع ثابت شده است، گفت: بیت المقدس را نمی‌توان نادیده گرفت، بیت‌المقدس در قلب همه مسلمانان جا دارد.

وی به‌ساخت شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری اشاره کرد واظهارداشت:
آیا با وجود این شهرک‌ها که در نزدیکی خانه‌های فلسطینیان است، می‌توان صلح را برقرار کرد؟

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اسراییل مایل نیست که یک کشور فلسطینی مستقل با مرزهای مشخص، با ارتش مستقل و مرتبط با همه دنیای اسلام وجود داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه  آنها خیال می‌کنند می‌توانند این موارد را نادیده بگیرند، اظهار داشت: جریانی که بنای اصلی آن بر ظلم و جور باشد، نمی‌تواند ادامه یابد.

وی افزود: در کنفرانس سازش آناپولیس به مسایل اصلی فلسطینیان توجه نشد. آنها برای حفظ آبروی خود گفتند که این کنفرانس مذاکراتی برای مذاکرات بود و مقرر شد کمیته‌هایی برای انجام مذاکرات تشکیل شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق اشاره کرد و گفت: کشتی متجاوزان در گل نشسته و هر روز مشکل آنها در این دو کشور سخت‌تر می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حضور نظامی در این منطقه هیچ نتیجه‌ای نداشته است. دنیای امروز با دنیای زمان اسکندر و استالین تفاوت دارد با لشکرکشی نمی‌توان بهره‌ای بدست آورد. دنیای امروز متکی به خواست و اراده مردم است.

هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از سخنان خود با گرامیداشت ‪ ۱۰‬آذرماه روز مجلس و روز شهادت بزرگمرد تاریخ ایران آیت الله شهید سید حسن مدرس گفت: حقیقتا در تاریخ معاصر ایران کمتر شخصیتی را همانند این شهید می‌توان پیدا کرد.

وی افزود: این شهید در شرایط سخت بعداز مشروطه و در دوران رضاخانی مردانه در خدمت ایران، اسلام و مردم بود.

هاشمی رفسنجانی همچنین هفته بسیج را گرامی‌داشت و گفت: این شجره طیبه نهالی است که امام راحل با تیزبینی و آینده نگری در اوایل انقلاب غرس کردند.

وی با تاکید براینکه تشکیل ارتش ‪ ۲۰‬میلیونی ابتکار امام راحل بود، افزود: امام(ره) برای آینده کشور و حفاظت از انقلاب و اسلام تدبیر تاسیس ارتش ‪ ۲۰‬میلیونی را کردند که نقش آنها را در عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم.

رییس مجلس خبرنگان رهبری یادآور شد: بسیج همواره در هر عرصه‌ای که لازم بوده حضور داشته است، باید قدر این ابتکار امام را دانست و همانگونه که امام می‌خواستند بسیج متعلق به همه ملت باشد و هیچ کس به خود اجازه ندهد که در خدمت جریان خاصی باشد و بسیجیان نیز اجازه ندهند که کسی از آنهابه عنوان جریانی استفاده کند

وی تاکید کرد بسیج به عنوان سرمایه ملی بایدهویت خود را حفظ کند.

امام جمعه موقت تهران همچنین روز هفتم آذرماه روز نیروی دریایی را گرامی داشت و گفت: نیروی دریایی یکی ازنیروهای مهم دردفاع مقدس است.

وی افزود: نیروی دریایی در دفاع مقدس در عملیات مروارید کار بزرگی انجام داد و به نیروی دریایی عراق ضربه‌ای سهمگینی وارد کرد.

وی همچنین یاد و خاطره شهیدان خلبان کشوری و شیرودی و عاشوری سه خلبان هوانیروز که در سال‌های غربت دفاع مقدس حماسه آفریدند، را گرامی داشت.

کد خبر 37925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز