همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همایش دولت، نظام اداری و چشم انداز، گفت دولت بزرگ، مزاحم توسعه است.

به گزارش واحد مرکزی خبر آیت‌الله  هاشمی رفسنجانی چهارشنبه 25 مهر در همایش دولت، نظام اداری و چشم انداز با اشاره به بزرگ شدن نهادهای دولتی در اول انقلاب گفت: ما در اول انقلاب مجبور شدیم دولت را بزرگ کنیم زیرا نهادهای زمان شاه مورد اعتماد نبود.

وی با بیان اینکه در آن برهه از زمان در کنار هر نهاد سنتی حکومت شاه یک نهاد حکومتی انقلابی تاسیس شد ، افزود: برای مثال، برای کمک به توسعه کشور، جهاد سازندگی به وجود آمد و یا برای کمک به قضاوت اسلامی، دادگاه‌های انقلاب ایجاد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه بزرگ کردن دولت در آن زمان ضرورت داشت و اگر این کار انجام نشده بود انقلاب از بین می رفت، گفت: به عنوان نمونه، اگر سپاه و بسیج نبودند، قطعا در جنگ تحمیلی شکست می‌خوردیم.

وی به مقایسه تجربه ایران با حکومت کنونی در عراق پرداخت و گفت: در عراق وقتی نهادهای وابسته به حزب بعث را از بین بردند، در مقابل نتوانستند نهاد جایگزینی ایجاد کنند و با وجود صرف ده ها برابر آنچه ما برای ایجاد نهادهای جدید انقلابی خود هزینه کردیم، آنها به نتیجه نرسیدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: این نشان می‌دهد که تجربه ما درست بوده است.

وی با ابراز خوشنودی از برگزاری همایش دولت، نظام اداری و چشم انداز با هدف بررسی علمی اصلاح ساختارهای حکومتی برای بهره‌وری بیشتر و با حضور کارشناسان دانشگاهی، افزود: این کار باید عالمانه، آزادانه و بدون تبلیغات سیاسی باشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان مقام معظم‌رهبری در آغاز به کار دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایشان به اعضای مجمع فرمودند با نیروهای دانشمند و دانشگاهی در تبیین سیاست‌های کلی و با افکار عمومی نیز بیشتر کار کنید.

وی خطاب به اعضای حاضر در همایش گفت: در تبیین سیاست‌های کلی نظام به خصوص در پررنگ کردن نقش مردم در اداره امور کشور و کوچک کردن دولت توجه به مبانی دینی بسیار بااهمیت است؛ زیرا اگر مبانی دینی رعایت نشود کار عملی نخواهد شد بنابراین حتما باید نظر علما و فقهای آشنا با مسائل روز لحاظ شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کم بودن احکام دینی حوزه‌های علمیه در امور حکومتی و سیاسی در مقایسه با مسائل شخصی دینی گفت: حوزه باید بیش از پیش مسئولیت فکری حرکت نظام را بپذیرد و جوابگوی مسائل جدید باشد.

کد خبر 34184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز