همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قابلیت تحلیل علمی وقایع و حق سؤال، تحقیق و نقد را از ویژگی‌های قشر فرهیخته دانشجو برشمرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در مراسم پرسش و پاسخ دانشجویان مرکز حمایت از محرومان وابسته به جهاد دانشگاهی سخن می‌گفت افزود: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، استفاده از نیروهای خلاق و جوان دانشجو در دستور کار مسوولان قرار داشت که جهاد سازندگی با مشارکت دانشجویان متعهد و متخصص آن دوران با انگیزه محرومیت‌زدایی از مناطق محروم به‌ویژه روستاها شکل گرفت.

رییس مجلس خبرگان رهبری، در ادامه در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره سیاست‌های نظام برای فقرزدایی گفت: رهایی از تبعیض و فاصله میان فقیر و غنی جزو مبانی فکری مسوولان انقلاب اسلامی و از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی از اول محسوب می‌شد.

وی افزود: دفتر رسیدگی به مناطق محروم کشور بلافاصله پس از دوران دفاع مقدس با همین هدف شکل گرفت و به تدریج اقدامات عمرانی و محرومیت‌زدایی در روستاها پیش رفت و پس از آن مجتمع‌های صنعتی برای تامین اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان ایجاد شد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره راه‌های اصولی فقرزدایی در جامعه اظهار داشت: یکی از راه‌های موثر و واقعی فقرزدایی، تولید و سازندگی و به تبع آن تامین اشتغال، به کارگیری سرمایه‌های راکد و فعال‌کردن بخش‌های غیردولتی در اقتصاد به عنوان موتور محرک در تحولات اقتصادی است.

رییس‌جمهور اسبق کشورمان در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان درباره‌ اقدامات رفاهی دولت سازندگی گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد پس از یک دوره سازندگی در کشور، به تدریج دهک‌های پایین و بالا در ضریب جینی جامعه با ارتقای دهک‌های پایین و تنزل دهک‌های بالا به هم نزدیک شدند، کالاهای بادوام وارد سبد مصرفی خانواده‌ها به‌ویژه مناطق روستایی شد، نرخ بیکاری از حدود 16 درصد به 9 درصد کاهش یافت، سیستم کوپنی که عامل بسیاری از فسادها در اقتصاد بود جمع و نهایتا مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد جان گرفت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: لایحه‌ی360 صفحه‌ای فقرزدایی با پیش‌بینی منابع لازم به منظور تامین کامل بیمه‌های اجتماعی در اواخر این دولت به مجلس ارایه شد که در صورت تصویب می‌توانست در رفع محرومیت‌ها بسیار موثر باشد.

هاشمی رفسنجانی وجود راهکارهای مشخص، هدفمندبودن اقدامات و تحلیل واقعی رویدادها مبتنی بر آمار را از مشخصه‌های حرکت‌های دانشجویی برشمرد و گفت: استفاده از انرژی و تخصص قشر جوان دانشجو، در تمامی عرصه‌های کشور همواره کارگشا و موثر بوده که نمونه‌ی آن در اقدامات موثر جهاد سازندگی متبلور شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ عملکرد مجمع در رفع محرومیت و توسعه‌ی اقتصادی کشور گفت: تدوین سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و تقدیم آن به رهبری معظم انقلاب یکی از دستاوردهای مهم مجمع در این باره است و در آینده تدوین سیاست‌های کلی طرح آمایش سرزمینی نیز در دستور کار مجمع تشخیص قرار خواهد گرفت. در سیاست‌های اصل 44 بخش قابل توجهی از درآمدهای واگذاری صرف رفع محرومیت از اقشار نیازمند از طریق ایجاد اشتغال و ایجاد سرمایه برای تامین شغل نیروهای فاقد سرمایه می‌شود.

در این مراسم چندین نفر از دانشجویان به طرح سوالات مختلف خود پیرامون مسائل اقتصادی و سیاسی پرداختند.

کد خبر 32786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز