همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در دوره فرماندهی جنگ، نسبت به خبرنگاران شجاع و ایثارگری که برای انعکاس اخبار از جان مایه می‌گذاشتند احساس بدهکاری داشتم و این احساس هنوز باقی است.

آیت‌الله "اکبر هاشمی رفسنجانی" روز چهارشنبه 17 مرداد در گفتگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اینکه شهید صارمی در مأموریت دشوار خبری جان نثاری کرد واحترام جامعه را بدست آورد، خاطرنشان کرد: خانواده شهدای عرصه خبر باید افتخار کنند که فرزندان آنها برای نشر تعالیم اسلام و کشف واقعیات، در جهانی که بسیاری با وارونه کردن حقیقت سعی در فریب مردم دارند، به شهادت رسیده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی‌اش از نقش خبرنگاران در ارتقای‌سطح آگاهیهای عمومی جامعه، گفت: خبرنگاران ایرانی در همه عرصه‌ها ثابت کرده‌اند که با تمام همت خویش کار می‌کنند اما می‌توان با استفاده از تجارب اطلاع رسانی دنیا، بهتر از این بود.

هاشمی رفسنجانی ، حضور فوری خبرنگاران در صحنه‌ها را یکی از راههای ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی جامعه دانست و افزود: پرهیز از اتهام و رعایت اخلاق خبرنگاری و تلاش برای انعکاس واقعیت‌ها باعث افزایش اعتماد عمومی به خبرها می‌شود.

جایگاه و شأن خبرنگاران رعایت شود

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال تصریح کرد: البته جایگاه و شأن خبرنگاران باید بیشتر مورد توجه و عنایت جامعه و مسوولان قرار گیرد و رفتاری درخور شان و شخصیتشان با آنان شود ومیدان برای رشد شخصیت و شهامت اطلاع رسانی دلسوزانه و متعهدانه برای آنها فراهم گردد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکلات اقتصادی خبرنگاران چه توصیه‌هایی دارید، گفت: مسوولان بایدبرای رفع مشکلات اقتصادی همه اقشار و اصناف ، بخصوص زحمت کشان عرصه خبر تلاش کنند، خبرنگاران نیز باید از طریق صنف خود به بیان مشکلات خویش بپردازند و پیگیر احقاق حقوق خود باشند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بطور طبیعی اگر خبر و خبرنگار در موقعیت و جایگاه مناسب خود قرار گیرد و میدان رقابت و خودسازی باز باشد، مشکلات اقتصادی و معاش نخواهند داشت.

از هاشمی رفسنجانی درخصوص دیدگاهش در زمینه ایجاد یک استراتژی برای اطلاع رسانی در نظام جمهوری اسلامی سؤال شد، وی در پاسخ گفت: مهمترین استراتژی در امر اطلاع رسانی، بیان واقعیت‌ها است، در غیر اینصورت جایگاه مراکز خبررسانی مخدوش و اعتماد و اعتبار از آنان سلب خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مردم برای شنیدن واقعیت‌ها و یا به بهانه شنیدن، روی به مراکز خارج از کشور می‌آورند و می‌بینیم چگونه اشکال مختلف خبر و تحلیل، سعی در انحراف افکار عمومی و ارعاب آنان دارد.

امنیت شغلی و آزادی عمل برای خبرنگاران

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر امنیت شغلی و آزادی عمل و تعهد و تخصص در فضای خبررسانی باشد، رسالت خبرنگاری قابل انجام است.

وی همچنین درپاسخ به‌سؤالی درخصوص نقش رسانه‌های مکتوب ازجمله خبرگزاری جمهوری اسلامی در این زمینه، گفت: در عصری که رسانه‌های غربی با تجهیزات و امکانات پیشرفته ارتباطی سعی در تحریف واقعیت‌ها به ویژه اخبار مربوط به کشورهای اسلامی را دارند، رسانه‌های گروهی مکتوب که در سایه گسترش رایانه در اکثر نقاط کشور گسترده شده‌اند، باید توجه داشته باشند که هیچ چیز بهتر از انعکاس واقعیت نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرد: البته بیان واقعیت هیچ منافاتی با سکوت در انعکاس اخبار مهم و مرتبط با مصالح عمومی و منافع ملی ندارد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه اگر رسانه هابه وظیفه رسانه‌ای خویش عمل کنند، همه مشکلات در سایه رشد آگاهی مردم حل می‌شود، گفت: من در دوران مسوولیت قانون‌گذاری و اجرایی تلاش زیادی در توسعه و تقویت رسانه‌های مکتوب و بخصوص ایرنا داشتم و بطور نسبی از عملکرد آنان راضی بودم ولی تاکنون قانع به آن مقدار پیشرفت نشده‌ام.

17 مرداد سالگرد شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا است. شهید "محمود صارمی " خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سال ‪۱۳۷۵‬به افغانستان اعزام‌شد و درمدت حضور خود در این کشور با احساس مسئولیت در قبال درد و رنج مردم ستمدیده افغانستان از لحظات سخت و تاسف آور جنگ و بی‌خانمانی دراین کشور خبر و گزارش تهیه کرد.‬

شهید صارمی در ‪ ۱۷‬مرداد ماه سال ‪ ۱۳۷۷‬به همراه ‪ ۹‬دیپلمات ایرانی توسط نیروهای طالبان در مزار شریف افغانستان به‌شهادت رسید و به‌همین مناسبت روز ‪ ۱۷‬مرداد به‌عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

کد خبر 28501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز