همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از اعلام کرد: وزیر امور خارجه چین سه‌شنبه هفته جاری در راستای روابط دوجانبه و مشاورت‌های سیاسی و همچنین مسایل مربوط به اوضاع منطقه و جهان به تهران سفر می کند.

ایسنا گزارش داد: سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه 20 آبان در نشست هفتگی خود ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این هفته نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و قزاقستان برگزار خواهد شد و پیرامون مسایل مختلف مورد توجه دو طرف هماهنگی‌ها و مقدمات لازم فراهم شده است.

سفر رییس جمهوری به بحرین 

حسینی در ادامه اظهاراتش از سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران به بحرین در روز شنبه 26 آبان ماه خبر داد و افزود: رییس جمهور کشورمان پس از سفر به بحرین قرار است به عربستان سفر کند.


دور بعدی گفت‌وگوها با آمریکا در سطح سفیر

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و ‌آمریکا درباره عراق گفت: ما به طور اصولی برای کمک و ملت عراق موافق با این موضوع هستیم. دولت عراق نیز نسبت به برگزاری این دور از گفت‌وگوها مصر است.

حسینی تصریح کرد: چنانچه درخواست رسمی از سوی آمریکایی‌ها دریافت کنیم آن را مورد توجه قرار می‌دهیم. وی همچنین اعلام کرد: دور بعدی گفت‌وگوها در سطح سفیر انجام خواهد شد و اگر قرار به تغییر سطح آن باشد، آن را اعلام خواهیم کرد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارتباط موفقیت در دور بعدی مذاکرات ایران و ‌آمریکا و تاخیر در صدور قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان گفت: این موضوعاتی که مطرح شد را ما به طور جداگانه مورد توجه قرار داده و پیگیری می‌کنیم، آنچه مربوط به وضعیت امنیتی عراق است همان است که از گذشته بر آن تاکید کردیم و در بحث هسته‌یی نیز تمام تلاش‌های ایران متمرکز به همکاری و ادامه گفت‌وگوها با ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آزادی دیپلمات‌ها معامله نبود

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه همچنین به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد، حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آزادی دیپلمات‌ها در تسریع زمان برگزاری دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا تاثیرگذار است گفت: موضوع آزادی دیپلمات‌ها و موضوع دور بعدی گفت‌وگوها با آمریکا دو مساله جدا از هم است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در خصوص آزادی دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان معامله‌ای با آمریکایی‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: هیچ نوع معامله‌ای در کار نیست ما مسایل مختلف را به صورت جداگانه دنبال می‌کنیم و برای آزادی بقیه دیپلمات‌های کشورمان نیز از همه مجاری قانونی و بین‌المللی اقدام می‌کنیم. حسینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری اظهار داشت: مساله دیدار خانواده‌ها با دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در اربیل لغو نشده است و خانواده‌ها آمادگی دارند با این ماموران دیدار داشته باشند.

حسینی در خصوص آزادی بقیه دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان توسط نیروهای آمریکایی در اربیل عراق گفت: ماموران ما پیش از این باید آزاد می‌شدند چرا که اساسا اقدام آمریکایی ها یک اقدام خودسرانه ، نقض قوانین بین المللی و حاکمیت ملی عراق بود، اکنون نیز مطابق اظهارات خود آمریکایی‌ها هیچ سندی و مدرکی یافت نشد و ماموران ما هیچ نقشی در ناآرامی‌های عراق نداشتند.

وی ضمن تشکر از مجموعه تلاش های دولت عراق به ویژه شخص مالکی از آنها خواست به پیگری‌های خود برای آزادی بقیه ماموران کنسولی کشورمان ادامه دهند.

انتظار ایران از گزارش آتی البرادعی ؟

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد انتظار ایران از گزارش آتی مدیرکل آژانس گفت: این یک گزارش فنی و تخصصی است که ما منتظر آن هستیم.

وی افزود: آنچه در این دور از گفت‌وگوها مطرح شد بحث درباره سانتریفیوژهای پی – یک و پی – دو بود که بعد از ارایه سوالات ایران پاسخ‌ها را همراه با سند به آژانس ارایه کرد.

ارزیابی از پیشنهاد سولانا ؟

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره پیشنهاد اخیر سولانا مبنی بر ایجاد کنسرسیوم بین‌المللی غنی سازی،اظهار داشت: خوب است اجازه دهند روند همکاری‌ها با آژانس را ادامه دهیم و همه از روند گفت‌وگوها حمایت کنند که تاکنون اثربخش بودن خود را نشان داده است.


گفت‌وگوی ایران با آژانس بهترین نوع ابزار دیپلماتیک

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص دیدار سران آمریکا و آلمان گفت: یکی از محورهای مورد تاکید در این دیدار استفاده از روش‌های دیپلماتیک بوده است البته ما نیز همواره بر سازنده بودن روش‌های دیپلماتیک تاکید کرده‌ایم و اینکه بهترین نوع آن گفت‌وگوهایی است که ایران با آژانس بین‌المللی دنبال می‌کند.

استراتژی ایران ایجاد شکاف میان 1+5 نیست

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به سفر سارکوزی و مرکل به آمریکا و آن را شکست استراتژی ایران برای ایجاد شکاف میان 1+5 خواند اظهار داشت: شکاف میان 1+5 به عنوان یک استراتژی برای ایران نبوده است بلکه ایران تلاش کرده است در گفت‌وگوها و تماس‌هایی که داشته است، مواضع اصولی خود را بیان کرده و از آن دفاع کند و اختلاف نظرهایی میان کشورهایی به وجود آمده است امری طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه اصل فعالیتهای ایران متمرکز بر همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است گفت: ما اکنون شاهد هماهنگی میان 1+5 نیستیم اختلاف نظرها هنوز وجود دارد و برخی اعضای 1+5 تاکیدشان بر گفت‌وگوها و حمایت از همکاری‌های ما با آژانس است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: گفت‌وگوهای آتی ایران با 1+5 (سولانا) توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پیشنهاد عربستان درباره ایجاد یک کنسرسیوم عربی هنوز روی میز است، تصریح کرد: اکنون تمرکز اصلی ما بر همکاری‌ها با آژانس است و معتقدیم بهترین راه نیز همین است که در چارچوب ان.پی.تی و مقررات آژانس است.

حسینی همچنین اظهار داشت: ایران اعلام آمادگی کرده است که تجربیات خود را در زمینه تکنولوژی هسته‌یی در چارچوب ان.پی. تی و مقررات آژانس در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

قول پوتین درباره نیروگاه بوشهر هم‌چنان پابرجاست

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص معلق بودن بحث تکمیل نیروگاه بوشهر از سوی روس‌ها گفت: این طور نیست؛ گفت‌وگوهای میان دو طرف در جریان است و همکاری‌های خوبی در حال شکل‌گیری می‌باشد و قولی که پوتین، رییس جمهور روسیه در سفر به تهران دادند همچنان پابرجاست.

مذاکرات ایران و عراق درباره قرارداد الجزایر

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکرات میان ایران و عراق درباره نهایی کردن قرارداد الجزایر اعلام کرد: گفت‌وگوهای میان ایران و عراق در چارچوب دفتر مشترک هماهنگی یا CBC انجام می‌شود. قرار شده است که اولین موضوع لایروبی اروندرود باشد و به مرور مسایل دیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که به زودی شاهد برگزاری این گفت‌وگوها خواهیم بود.

رژیم صهیونیستی کمتر از آن است که ما را تهدید کند

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سفر یکی از مقامات رژیم صهیونیستی به آمریکا برای گفت‌وگو به منظور حمله به تاسیسات اتمی ایران گفت: اسراییلی‌ها از این صحبت‌ها زیاد می‌کنند و اصولا رژیم صهیونیستی را کمتر از این می‌بینیم که ما را تهدید کند و در این صورت قطعا با پاسخ غیر قابل پیش بینی ایران مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی خود از موثرترین عوامل برای تهدید صلح و امنیت جهانی است و اساس شکل‌گیری آن بر تجاوز و اشغالگری بنا شده است، آنچه در سطح رسانه‌ها مطرح می‌کنند محدود کردن فضای همکاری ایران و آژانس است، اما ایران بر اساس گزارشات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچگونه هدف غیر مسالمت آمیزی نداشته است.

موساد در ناامنی‌های عراق دست دارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص خبرهایی مبنی بر دست داشتن موساد در ناامنی‌های عراق گفت: یکی از عوامل مهم ناآرامی‌ها و بازسازی گروه‌های تروریستی مخصوصا در شمال عراق را مرتبط با همین نفوذ می‌بینیم و اخباری که از آموزش گروه‌های تروریستی توسط آمریکایی‌ها و یا یافتن سلاح های آمریکایی در محل این تروریست‌ها حکایت دارد؛ همچنین اخباری از دست داشتن رژیم صهیونیستی در ناامنی‌های عراق وجود دارد شاهد این موضوع است.

وی تاکید کرد‌: به اعتقاد ما همکاری‌های نزدیک امنیتی و عزم جدی برای از بین بردن این ناآرامی‌ها می‌تواند اولین گام موثر از سوی کشورهای منطقه باشد.

مصوبه اخیر اینترپل در خصوص ایران، تصمیمی سیاسی است

حسینی در باره مصوبه اخیر اینترپل در خصوص ایران گفت: در باره این موضوع کارهای حقوقی را دنبال می کنیم این یک تصمیم سیاسی و غیر اصولی بود. تلاش ایران و مشورت هایی که با مسوولین و کشورهای این مجمع انجام داد، به منظور این بود که مجمع جایگاه قانونی خود را حفظ کند و تحت تاثیر فشارها به ویژه لابی صهیونیستی قرار نگیرد، اما اساسا آنچه مطرح شده است مبتنی بر اظهارات اعضای یک گروه تروریستی شناخته شده است که از سوی خود اینترپل دستور دستگیری آنها صادر شده است. 

انتخابات لبنان

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره انتخابات لبنان گفت: درباره مسایل لبنان تلاش‌هایی توسط رییس مجلس آن کشور در حال انجام است و جلسه‌ای که قرار بود انجام شود به تاخیر افتاد اما امیدواریم که در زمان باقی مانده گروه‌های لبنانی بتوانند به اجماعی برسند که محصول آن مورد توجه همه طرف‌های لبنانی باشد.
تجربیات در زمینه تکنولوژی هسته‌یی را ارایه می‌کنیم

همکاری‌ها با چین و روسیه در چارچوب مقررات بین‌المللی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص خرید هواپیما از روسیه و چین با بیان اینکه اطلاعات جدیدی در این زمینه نیست تاکید کرد: همکاری‌های ایران با چین و روسیه در چارچوب مقررات بین‌المللی است.

رسانه‌های ما نیز ممکن است اقدام متقابلی انجام دهند

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضع وزارت خارجه درباره مطالب توهین‌آمیز گفت: ما با هر کشوری چنین اقدامات اهانت‌آمیزی را صورت دهد برخورد می کنیم، هم نمایندگی‌های ما در آن کشور به صورت رسمی اعتراض می‌کنند و هم در ایران مجموعه این مسایل را با سفرای این کشورها مطرح می‌کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اگر این روند ادامه یابد ممکن است که زمینه‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد و رسانه‌های ما نیز که تا به حال مانع آنها شده بودیم اقدام متقابلی را انجام دهند.

تبعه ژاپنی ربوده شده در ایران سالم است

حسینی درباره آخرین وضعیت تبعه ژاپنی که در ایران ربوده شده است اظهار داشت: آخرین خبرها از سلامتی وی حکایت دارد و اینکه در مرزها جابه جا می‌شود، تمام نیروهای امنیتی کشورمان به دنبال آزادسازی سریع و سالم وی است.

تدابیر لازم در مرزها اندیشیده شده

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری تاکید کرد: نیروهای نظامی و امنیتی ایران در مقابله با گروه‌های تروریستی که در مناطق مرزی ناامنی ایجاد می‌کنند برخوردهای لازم را می‌کنند و تدابیر لازم را در این خصوص اندیشیده‌اند.

همسویی کانادا با آمریکا

حسینی در خصوص تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای درباره نقض حقوق بشر در ایران از سوی کانادا گفت: این پیش نویس برای طرح در کمیته سوم مطرح شده است ایران در حال رایزنی‌های دیپلماتیک در این باره است؛ چون ما در خود کانادا نیز در مساله بومیان و شکنجه کسانی که در افغانستان در بازداشت آنها هستند، شاهد نقض حقوق بشر از سوی کانادایی‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: این طرحی است که کانادا در همسویی با آمریکا انجام داده است و ایران اقدامات لازم را در مقابل آن اتخاذ خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضع ایران درباره افزایش قیمت نفت گفت: در بحث‌های فنی و کارشناسی است که مشخص می شود که آیا بالا رفتن قیمت نفت به مصلحت است یا خیر، ایران نیز نسبت به آنچه مورد تایید مجموعه قرار گیرد پایبند است.

حسینی با اشاره به اجلاس سران یمن، مصر، عربستان و عراق در قاهره اظهار داشت: جزییات و محورهای این اجلاس باید مشخص شوند ولی درباره اجلاسی که در خصوص عراق است، آنچه اهمیت دارد حضور سران عراقی در آن است.

کد خبر 36324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز