سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به طرح جامع کشورمان درباره حل مشکلات عراق گفت: مشکلات و مسائل ملت عراق در سالهای طولانی به وجود آمده و نیازمند ارائه طرح‌های جدی و پیگیری و عزم جدی همه کشورهای همسایه عراق است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمدعلی حسینی در نشست خبری روز دوشنبه 14 آبان با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی افزود: طرح جامع جمهوری اسلامی ایران درباره عراق که در اجلاس استانبول مطرح شد ،دارای سه محور امنیتی، سیاسی و اقتصادی است.

وی افزود: این طرح برای تصویب در اجلاس استانبول مطرح نشد بلکه توضیحات مفصلی درباره آن ارائه شد تا دیگر کشورهای همسایه عراق نیز نظر خود را در این زمینه ارائه کنند و این طرح به صورت رسمی به اجلاس ارائه شود.

تحولات عراق در چارچوب قانون اساسی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه درباره طرح جامع جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات ملت عراق گفت: هر گونه تغییر و تحولی در عراق باید در چارچوب قانون اساسی این کشور باشد.

حسینی افزود: این طرح جامع که در اجلاس استانبول مطرح شد دارای سه محور امنیتی، سیاسی و اقتصادی است که در محور امنیتی آن، بر ضرورت خروج اشغالگران با برنامه زمانبندی شده تاکید شده‌است.

وی گفت: بر این اساس، تا زمانی که خروج بیگانگان از عراق صورت می گیرد همه مسوءلیت‌ها باید به دولت این کشور واگذار شود و اجرای هر ماموریت جدید آنان نیز باید بنا به درخواست دولت و تابع مقررات عراق باشد.

حسینی اضافه کرد: با توجه به حضور سازمان یافته گروه های تروریستی در عراق، فراهم کردن تمهیداتی برای مقابله با آنها با هدف خروج از این کشور ضروری است.

وی گفت: باید تمهیدات لازم برای کنترل مرزهای عراق و ارتقای امنیت آنها اندیشیده شود.

حسینی به حضور شرکت‌های امنیتی مختلف در عراق اشاره کرد و افزود: از آنجا که این شرکت‌ها به ویژه شرکت بلک واتر امریکا خود را تابع مقررات عراق نمی دانند، خود را به نحوی از مصونیت برخودار می‌بینند و جرایمی را نیز مرتکب می‌شوند، خروج آنها از عراق ضروری است.

وی گفت: براساس طرح جامع جمهوری اسلامی ایران وجود کمیته‌ای حقیقت‌یاب در خصوص رسیدگی به جنایات این شرکت‌ها در کشتار مردم بیگناه در یک دادگاه بین المللی ضروری است.

حسینی به محور سیاسی این طرح نیز اشاره کرد و گفت: بر این اساس، باید همه کشورها به ویژه همسایگان عراق، سفارتخانه‌های خود را در بغداد بازگشایی کنند.

وی افزود: همچنین باید با توجه به برخی اختلاف نظرها بین گروه‌های مختلف عراقی در خصوص مسائلی از جمله توزیع ثروت های نفتی، تعیین مرزهای استانی و شهر کرکوک، با احترام به قانون اساسی عراق، این گونه مسائل به مدت دو سال به حالت تعلیق در آید.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: براساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق عفو عمومی اعلام و زندانیانی را که در مخالفت با اشغالگران دستگیر و زندانی شده‌اند، با اولویت کودکان و افراد بالای 60 سال، آزاد کند.

وی افزود: گروه‌های سیاسی که از دولت عراق خارج شده‌اند نیز برای کمک به روند سیاسی این کشور و همکاری برای بازسازی آن به عراق بازگردند.

حسینی اضافه کرد: نیروهای میلیشای موجود در عراق که با گروه‌های تروریستی همکاری نکرده‌اند نیز سلاح های خود را تحویل دهند و عفو شوند.

وی گفت: بر این اساس، برخی از افراد این گروه ها در ارتش و پلیس عراق به کار گرفته شوند.

حسینی با اشاره به محور اقتصادی طرح جامع ایران برای حل مشکلات عراق گفت: براساس این طرح، همه کشورهای منطقه با اولویت و کشورهای فرامنطقه ای در مرتبه دوم به بازسازی عراق کمک کنند.

وی به وضع نگران کننده آوارگان عراقی اشاره کرد و افزود: براساس این طرح باید زمینه بازگشت همه آوارگان و رسیدگی به وضع آنان فراهم شود.

حسینی افزود: کشورهای همسایه عراق معضل انرژی از جمله برق، گاز و مشتقات نفتی عراق را حل کنند.

وی گفت: بسیاری از این محورها در نشست‌های قبلی همسایگان عراق مطرح شده بود اما ایران این محورها را در طرح جامعی پیشنهاد کرده است.

 منطقه آمادگی پذیرش بحران جدید را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود درباره ادامه گفتگوها با امریکا درباره عراق گفت: در صورت اصرار مقامات عراقی و ارائه درخواست رسمی امریکا، این موضوع از طریق مراجع رسمی بررسی خواهد شد.

حسینی افزود: ارزیابی طرف عراقی آن است که گفتگوهای قبلی ایران و امریکا روند مثبتی در عراق داشته‌است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود ایران باتلاق بعدی امریکا خواهد بود، آیا این موضوع صحت دارد که ممکن است امریکا به ایران حمله کند گفت: بهتر است به آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح می شود دامن نزنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما معتقدیم در اوضاع کنونی، منطقه آمادگی تحمل بحران جدیدی را ندارد، علاوه بر آن، امریکایی‌ها نیز توانایی برنامه ریزی چنین مسئله ای را ندارند.

حسینی با اعلام اینکه مسئولان کشورهای منطقه مخالفت خود را به امریکا اعلام کرده‌اند تصریح کرد: برخی مسئولان امریکایی نیز اعلام کرده‌اند آمادگی برنامه ریزی حمله به ایران را ندارند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی اتخاذ اقدام لازم در مقابل هر گونه تحرک و اقدامی را دارد.

همکاری با آژانس را ادامه خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت برضد ایران، همکاری با آژانس ادامه خواهد یافت گفت: ما طبق برنامه‌ای با عنوان مدالیته، به همکاری با آژانس ادامه خواهیم داد و تلاش هایی نیز برای صادر نشدن قطعنامه بعدی وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه این تلاش‌ها موفقیت آمیز بوده است افزود: اگر قطعنامه‌ای هم تصویب شود، جمهوری اسلامی ایران اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دور بعدی گفتگوهای آقایان جلیلی و سولانا چه زمان برگزار می‌شود و اینکه آیا آقای لاریجانی در آن حضور خواهد داشت، گفت: زمانی برای این دیدار مشخص نشده است و از این پس، آقای جلیلی در گفتگوهای هسته‌ای شرکت و مسائل را پیگیری می‌کند.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا در طرح جمهوری اسلامی درباره عراق در اجلاس استانبول، موضوع دیپلمات‌های ایرانی نیز مطرح شد گفت: این طرح مربوط به عراق در سه محور امنیتی، اقتصادی و سیاسی بود، موضوع دیپلمات‌ها مطرح شده است و پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره رایزنی های ایران و عربستان درخصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: این رایزنی‌ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در اجلاس استانبول آقایان متکی و سعود الفیصل گفتگوهایی درباره لبنان انجام دادند.

وی ادامه داد: در مجموع، رایزنی‌های تهران، دمشق، ریاض و پاریس برای تشویق گروه‌های سیاسی لبنان به منظور یافتن راه حلی داخلی بدون دخالت خارجی صورت می‌گیرد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیشنهادهای ایران در اجلاس استانبول پیش از این در اجلاس شرم الشیخ مطرح شده بود، بنابراین چه موضوع جدیدی در این پیشنهاد وجود دارد؟ گفت: طرح جمهوری اسلامی ایران کاملا جدید است که در استانبول مطرح شد.

وی در عین حال افزود: برخی محورهای طرح در رایزنی‌های گذشته مانند اجلاس مصر مطرح شده بود که بار دیگر بر آنها تاکید شد.

حسینی تصریح کرد: در این طرح بر ضرورت خروج نیروهای اشغالگر تاکید شده است که باید با زمانبندی و برنامه ریزی مشخص صورت گیرد و سازمان ملل متحد پایان آن را به طور رسمی اعلام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در طرح جمهوری اسلامی ایران اشاره‌ای به برگزاری همه پرسی درباره کرکوک شده است گفت: درباره طرح با مقامات عراقی صحبت شده است و اساس طرح جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از دیدگاه گروه های مختلف این کشور درباره کرکوک، تقسیم ثروت های نفتی، تعیین مرزهای استان‌ها و به وجود آمدن شرایط مناسب در عراق است بنابراین پیشنهاد شده است مسائل مربوط به این منطقه دو سال به تعویق بیفتد.

حسینی درباره زمان بهره برداری از نیروگاه بوشهر و اینکه علت سفر لاوروف به ایران چه بود گفت: اجازه بدهید درباره زمان بهره برداری از نیروگاه اظهار نظر نکنیم.

وی افزود: همکاری های ایران و روسیه ادامه دارد و خواهد داشت و سفر آقای لاوروف به ایران نیز طبیعی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: هر چه همکاری کشورها زیادتر شود این گونه سفرها و رایزنی‌ها بیشتر می شود.

حسینی درخصوص زمان سفر متکی به مسکو و هدف از این سفر گفت: درباره زمان سفر به مسکو رایزنی‌ها ادامه دارد و هدف از سفر، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کنفرانس گروه های فلسطینی در دمشق برگزار می‌شود یا خیر گفت: براساس آنچه اعلام شد این کنفرانس به موقع برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به افزایش مناقصات بین المللی در ایران آیا برنامه ریزی برای ساماندهی آنها صورت گرفته است گفت: ساماندهی در این باره در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد و نمایندگی‌های ما نیز در این زمینه فعالند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محل دقیق گروگان ژاپنی که در ایران ربوده شده است، گفت: اظهاراتی درباره محل دقیق این گروگان وجود ندارد و جابهجایی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است.

وی همچنین درباره تحولات پاکستان گفت: تحولات در پاکستان، امری داخلی است که در آن دخالت نمی‌کنیم و امیدواریم بر روند دموکراتیک این کشور اثری نگذارد.

خبرنگاری در ادامه درباره ادعای یک مقام اماراتی مبنی بر اینکه ایران به آموزش نیرو در کشورهای مختلف اقدام می کند تا در صورت حمله امریکا به ایران، از آنها برای ضربه زدن به منافع امریکا در سایر کشورها استفاده کند، سوال پرسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: این شخص پیش از این ادعاهای مغرضانه مشابهی کرده بود و بهتر است به آن نپردازیم.

تروریستهای شمال عراق احیا شده اند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: برخی گروه‌های تروریستی شمال عراق بعد از سقوط صدام به صورت غیرفعال درآمده بودند، اما در سال‌های اخیر و از زمان اشغال این کشور، خود را احیا کرده‌اند.

حسینی افزود: اخبار متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه گروه های تروریستی شمال عراق تحت نظر امریکایی‌ها آموزش دیده‌اند، برخی رهبران آنها در داخل و خارج از عراق با مسوءلان امریکایی دیدار کرده و (امریکایی‌ها) به آنها سلاح و تجهیزات داده‌اند.

وی اضافه کرد: امریکایی‌ها به عنوان اشغالگران عراق مسوءلیت تامین امنیت را در این کشور برعهده دارند و نباید برای گروهک‌های تروریستی در این کشور فرصت فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تنش موجود میان ترکیه و عراق گفت: تاکید جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از راه حل‌های دیپلماتیک درخصوص تنش‌های موجود میان دو کشور است.

حسینی افزود: هر دو کشور به رایزنی در سطوح مختلف ادامه می‌دهند و باید راه حلی انتخاب کنند که کمترین هزینه را در برخورد با گروهک تروریستی پ ک ک داشته باشد.

وی با بیان اینکه رایزنی های دو کشور در اجلاس استانبول نیز پیگیری شد گفت:گفتگوهای امنیتی میان کشورها نیز می تواند در حل این تنش موثر باشد.

خبرنگاری درباره ابراز تمایل مقامات امریکایی به دور سوم مذاکرات ایران، امریکا و عراق درخصوص مسائل عراق و ارزیابی مقامات کشورمان در این زمینه پرسید.

حسینی پاسخ داد: مقامات امریکایی در این خصوص ابراز تمایل کرده‌اند؛ چنانچه دولت عراق همچنان بر ادامه این مذاکرات اصرار داشته باشد و درخواست رسمی از مجاری دیپلماتیک از امریکایی‌ها دریافت کنیم، این درخواست را مورد توجه قرار خواهیم داد.

کد خبر 35870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز