یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران که در صدر هیاتی از کویت دیدن می‌کند یکشنبه (4 آذر) با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی در این دیدار ضمن ابلاغ پیام رییس جمهوری اسلامی ایران به امیر کویت و با اشاره به روابط تاریخی میان دو ملت و دو کشور ، گفت : روند و حجم مراودات تجاری و اقتصادی میان کشورهای منطقه به بهترین سطح رسیده است و این شکوفایی مرهون مولفه‌های مشترک و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل فراوان ایران و همسایگان خویش است.

وی با تشریح ظرفیتهای فراوان موجود در دو کشور برای توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه ، خاطر نشان کرد : اهتمام وزیران خارجه دوکشور به عنوان روسای کمیسیون همکاری مشترک به تحکیم و توسعه عرصه‌های مختلف همکاری نمایانگر اراده جدی تهران و کویت برای استفاده از ظرفیتهای فراوان موجود در دو کشور است.

وزیر امور خارجه با تبیین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافقات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت : تلاش‌های گسترده تهران برای سرعت بخشیدن به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر اراده سازنده ایران در تعامل با آژانس است.

وی افزود : گرایش جمهوری اسلامی ایران به رفع ابهامات مطروحه بر اساس اتهامات بی‌پایه سابق، مبین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای تهران بوده است.

متکی با اشاره به تحولات لبنان تصریح کرد : تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای تحقق وفاق در لبنان از طریق گفت وگوهای لبنانی - لبنانی به منظور انتخاب رییس جمهور این کشور همواره مبتنی بر توصیه به لبنانی‌ها برای نیل به توافق و اجماع بر اساس قانون اساسی آن کشور است.

وزیر امور خارجه با اشاره به کنفرانس  آناپولیس، اظهار داشت: ما در رایزنی با مقام‌های کشورهای خاورمیانه به این ارزیابی رسیده‌ایم که در موفقیت این اجلاس تردیدهای قابل توجهی وجود دارد و عقیده داریم که هدف آن جبران شکستها و تجدید بیعت با رهبران رژیم صهیونیستی است.

در این دیدار امیر کویت با اظهار خرسندی از گسترش روز افزون روابط میان کشورش و جمهوری اسلامی ایران بر عزم راسخ دولت کویت برای توسعه و تحکیم مناسبات در کلیه زمینه‌ها با تهران تاکید کرد.

شیخ صباح در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ما همواره از برنامه صلح آمیز هسته‌ای استقبال کرده و در شورای همکاری نیز تصمیم گرفته‌ایم زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این فناوری برخوردار شویم.

وی با اشاره به تلاش قدرتهای خارجی برای ایجاد تردید در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، گفت: تبادل نظر مقام‌های ایرانی با همسایگان در ایجاد اطمینان نسبت به برنامه‌ی هسته‌ای ایران بسیار مثبت و سازنده است.

وزیر امور خارجه ایران که شنبه شب وارد کویت شد و پیش از این با جاسم الخرافی رییس مجلس امت کویت دیدار کرد، قرار است در این سفر با شیخ ناصر المحمد الاحمد الصباح نخست وزیر و شیخ محمد صباح السالم الصباح همتای کویتی خود نیز دیدار و گفت وگو کند.

کد خبر 37524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز