سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر ایران در بغداد در مورد تاریخ اعلام شده از طرف وزیر خارجه عراق برای مذاکرات ایران و آمریکا گفت: این تاریخ را طرف عراقی به ما اعلام کرده که ما هنوز آن را در دست بررسی داریم.

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دور آتی مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق و نیز سفر اخیر هیئت ایرانی به این کشور برای مذاکره با مقامات عراقی گفت: هیئت ایرانی نظرات و ملاحظات ایران و مواردی که می‌تواند در دور جدید مذاکرات در جهت دست یافتن به یک نتیجه ملموس‌تر و حل مشکلات مردم عراق مفید واقع شود را به اطلاع مسئولین عراقی رساند که مورد توجه آنها قرار گرفت.

وی افزود: تاریخی که وزیر خارجه عراق اعلام کرده به ما نیز ابلاغ شده است و ما در حال بررسی آن هستیم. به گفته وی هیات مذاکره کننده پس از سه روز مذاکره روز گذشته به تهران بازگشتند.

این هیئت را محمد جعفری، معاون امنیت داخلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و جلال فیروزنیا، مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه همراهی می کرد.

قمی در ادامه با اشاره به وضعیت امنیتی عراق و شهرهای کربلا و نجف در آستانه روز عرفه اظهار داشت: با توجه به تجربیات امنیتی عراق به خصوص در ایام خاص تمهیدات ویژه‌ای وضع و برنامه‌های خوبی نیز در کربلا اجرا شده است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه تمهیدات امنیتی بالا بوده اما در خصوص ورود و خروج زائرین تسهیلاتی ایجاد شده که زائرین به راحتی بتوانند تردد کنند.

پیش از این وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد: انتظار می‌رود دور چهارم مذاکرات تهران و واشنگتن درباره عراق که قرار بود امروز برگزار شود و بنا به درخواست آمریکایی‌ها به تاخیر افتاد، 28 ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود.

هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه‌ عراقی المدی اظهار داشت: هیئتی از کارشناسان ایرانی جمعه گذشته وارد بغداد شدند و احتمال می‌رفت که دیدار مقامات آمریکایی و ایرانی روز هجدهم این ماه برگزار شود اما به زمان دیگری موکول شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که زمان آتی این مذاکرات بیست‌وهشتم این ماه (میلادی) باشد. بعد از درخواست طرف آمریکایی برای تکمیل آمادگی‌هایش برای انجام مذاکرات، همگی با این تاخیر موافقت کردند و طرف ایرانی هم که کارشناسانش را به قصد تکمیل فعالیت‌ها برای مذاکرات به بغداد فرستاده بود نیز با این امر اعلام موافقت کرد.

زیباری گفت: در دور دوم از این گفت‌وگوها بر سر تشکیل کمیته‌ فنی جهت بررسی سه مساله کنترل شبه نظامیان، حفظ مرزها و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم توافق شد و طرفین ایرانی و آمریکایی بعد از گفت‌وگوهای طولانی با این امر موافقت کردند، اما مذاکرات متوقف شد و احتمال می‌رود که در دور چهارم از مذاکرات این موارد که بحث آن برای مدتی متوقف مانده تکمیل شود و به پایان برسد.

کد خبر 39514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز