گروه سیاسی: ماجرای دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق گویا متفاوت از دوره‌های قبلی است.

تا پیش از اعلام موافقت ایران با ادامه گفت‌وگوها، مقامات ایرانی چند بار به صراحت تأکید کرده بودند که به علت تغییرنکردن رفتار آمریکا در عراق پس از 3 دور گفت‌وگو، ادامه این مذاکرات در هاله ابهام قرار دارد.

پس از اعلام موافقت تهران برای شرکت در دور چهارم نیز مقامات عراقی چندین بار اقدام به اعلام زمان انجام این گفت‌وگوها کردند اما مقامات ایرانی و به‌ویژه حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد هر بار تأکید می‌کردند که زمان انجام مذاکرات مشخص نشده و البته انجام نشدن گفت‌وگوها نیز حکایت از صحت گفته‌های آنها داشت؛ حتی در بحبوحه رایزنی مقامات عراقی برای انجام مذاکرات و ابراز تمایل آنها به افزایش سطح این گفت‌وگوها، سخنگوی وزارت امور خارجه در یکی از نشست‌های هفتگی خود به ابهامات دامن زد و خاطرنشان کرد که ایران هنوز در حال بررسی نفس حضور در دور چهارم است.

هرچند مقامات ایرانی در اظهارنظرهای اخیر خود بر پابرجا بودن اصل مذاکرات تأکید می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد مشکلاتی در مسیر زمان‌بندی انجام این گفت‌وگوها وجود دارد.

هفته گذشته، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق از 27 آذر به‌عنوان زمان انجام مذاکرات یاد کرد اما با وجود آنکه منابع خبری از موافقت واشنگتن با این تاریخ خبر دادند، در همان زمان کاظمی قمی تأکید کرد که این زمان قطعی نیست.

مذاکرات هیأت ایرانی در بغداد

اوایل هفته جاری یکباره خبر رسید که هیأتی از ایران به سرپرستی محمد جعفری، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی راهی بغداد شده است تا با مقامات عراقی مقدمات برگزاری گفت‌وگوهای بغداد را فراهم کرده و احیانا تاریخی را برای مذاکرات معین کنند.

سفیر ایران در بغداد که روز شنبه این مطلب را اعلام کرده بود، در گفت‌وگو با ایرنا گفت که هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای انجام دور چهارم مذاکرات در نظر گرفته نشده است و همزمان رایزنی‌های هیأت ایرانی  در این باره ادامه داشت.

این در حالیست که برای انجام 3 دوره قبلی گفت‌وگوها چنین هیأتی به عراق سفر نکرده بود.

سال آینده میلادی

در چنین شرایطی، محسن حکیم، مشاور عبدالعزیز حکیم، رئیس‌ مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت‌وگو با همشهری از احتمال برگزاری دور چهارم گفت‌وگوها در سال آینده میلادی خبر داد.

وی همچنین علت چندبار بروز تأخیر در زمان برگزاری را مطابقت‌نداشتن جدول زمان‌بندی مقامات ایرانی و آمریکایی به علت نزدیک بودن تعطیلات سال نو میلادی عنوان کرد.

این در حالی است که شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از آنکه اعلام شد مذاکرات در 27 آذر برگزار نمی‌شود، گفته بود که علت، ناهماهنگی زمانی ایران بوده است.

حکیم در ادامه گفت‌وگوی خود با ما همچنین گفت که احتمال برگزاری دور چهارم گفت‌وگوها در سطح سفیر نیز وجود دارد.

یک درخواست و یک پیشنهاد

و جالب آنکه در بحبوحه اخبار ضدونقیض درباره مذاکرات بغداد، ‌زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط تصریح کرد که دولت آمریکا از ایران می‌خواهد برای تغییر شرایط در عراق به این کشور کمک کند.

در همین حال، موفق‌الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز نیز خواهان مذاکره سه‌جانبه ایران، آمریکا و سوریه درباره عراق شده است.

کد خبر 39350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز