همشهری آنلاین: ایران سفر رییس جمهور آمریکا به منطقه را شکست خورده می‌داند و بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خلیج فارس به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

در واکنش به سفر جرج بوش به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اظهارات وی در خصوص فلسطین و ایران، وزیر و سخنگوی وزارت خارجه به صورت جداگانه نکاتی را اظهار داشتند.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جرج بوش در ابوظبی مبنی بر اینکه آمریکا کشورهای خلیج فارس را در برابر خطر ایران تنها نخواهد گذاشت، افزود: بوش در سفر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قصد دارد این کشورها را با سیاست‌های ضد ایران خود همراه کند، [بوش ادعاهای واهی خود علیه ایران را تکرار کرد]ولی ما مطئمن هستیم این تلاش‌ها بیهوده و شکست خورده است. [ال پایس:سفر خاورمیانه‌ای بوش بی‌فایده است]

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خلیج فارس به یکدیگر پیوند خورده‌اند و به سطحی مطلوب از همکاری‌ها و درک متقابل دست یافته‌اند.

وزیر امور خارجه بار دیگر با بیان اینکه اظهارات بوش در ابوظبی نشان می‌دهد که وی در ماموریت خاورمیانه‌ای‌اش با شکست روبرو شده است، ادامه داد: در آغاز سفر بوش به خاورمیانه داستانی درباره ماجرای تنگه هرمز ساخته و پرداخته شد و سناریوی تبلیغاتی در خصوص آن به راه افتاد و فیلمهایی درباره آن پخش شد اما بعد مشخص شد که فیلم‌ها ساختگی و غیرواقعی بوده است و آنچه درباره این ماجرا گفته شد نیز غیرواقعی بود. [عقب‌نشینی واشنگتن ازجنگ روانی درباره قایق‌های ایرانی]

متکی اضافه کرد: در واقع آمریکایی‌ها با این اقدام قصد داشتند فضای حاکم بر منطقه خلیج فارس را به فضایی امنیتی تبدیل کنند و اهداف مورد نظر از سفر بوش به منطقه را تحقق بخشند.

متکی بار دیگر با تاکید براینکه این عصبانیت بوش و اظهارات بی‌پایه و اساس وی نشان می‌دهد، وی در ماموریت خود در منطقه خاورمیانه با شکست روبرو شده است، یادآوری کرد: بوش همچنین به ملت‌های منطقه بی‌ادبی کرد زیرا مبارزان فلسطینی و کسانی را که به ملت فلسطین کمک می‌کنند اعم از دولت‌ها و ملت‌های عربی و غیرعربی در جهان اسلام که از مبارزه به حق ملت فلسطین حمایت می‌کنند، تروریست نامید. [جرج بوش وارد تل‌آویو شد]

وی خاطرنشان کرد: تروریسم در عراق و افغانستان و همچنین افراط گرایی در منطقه ریشه در سناریوهایی دارد که آمریکایی‌ها برای منطقه ایجاد کرده‌اند و این مساله را همه ملت‌های منطقه می‌دانند زیرا سناریوی آمریکا و دلارهای نفتی و آموزش‌هایی که در منطقه ارائه می‌شود موجب رشد افراط گرایی در منطقه در 6 سال گذشته شده است.

متکی با بیان اینکه سیاست آمریکا موجب تقویت این گروه های افراطی شده است، گفت: ما معتقدیم افراط گرایی به نفع کشورها و ملت‌های منطقه نیست.

متکی در پاسخ به سوالی درباره وجود فضای ترس از ایران در کشورهای منطقه و اختلاف ایران و امارات عربی متحده درباره جزایر سه گانه و مخالفت ایران با مطرح کردن این مساله در دادگاه های بین‌المللی تاکید کرد: ما مناسب‌ترین روابط را با کشورهای منطقه داریم. درباره سو تفاهمی که بین ایران و امارات وجود دارد همواره آمادگی خود را برای مذاکره دوجانبه با امارات اعلام کرده‌ایم بنابراین مساله خاصی بین ایران و کشورهای منطقه نیست.

وی‌ خاطرنشان کرد: هیچ هراسی بین ما نیست زیرا در سابقه روابط ما هیچ نوع اختلافی وجود نداشته است، در برخی مقاطع تاریخی آمریکایی‌ها تلاش کردند مشکلاتی ایجاد کنند ولی شکست خوردند و ما اکنون بهترین روابط را با کشورهای منطقه و به طور کلی با کشورهای عربی داریم. 

وی افزود: ما با العطیه دبیرکل شورای همکاری در این زمینه صحبت کردیم و برنامه‌های عملیاتی در این خصوص تهیه خواهیم کرد بنابراین روابط ما با کشورهای منطقه روندی عادی و طبیعی را طی می‌کند و سمت و سوی خوبی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در مورد تحرکات بوش در منطقه، تاکید کرد: بهتر این است که بوش درپی منافع واقعی آمریکا باشد، زیرا ناامنی برای خود آمریکا هم هیچ منفعتی نخواهد داشت، از این رو در واقع شرکت‌های آمریکایی از تحریم ایران زیان می بینند اما ایران بانشاط و فعال به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه می‌دهد.

متکی در بخش دیگری از سخنانش درباره محور مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق و علت به تاخیر افتادن برگزاری دور چهارم این مذاکرات گفت: مشکل آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان فقدان تصمیم‌گیری است، ما از تابستان گذشته یعنی در چهار ماه گذشته وضع عراق را رو به بهبود می بینیم اما شرایط در این کشور شکننده است و باید بسیار مواظب بود.

وی افزود: متاسفانه فرماندهی در عراق هم مانند افغانستان در اختیار آمریکایی‌هاست و این فرماندهی از اراده لازم برای تصمیم سازی برخوردار نیست.

متکی با بیان اینکه ما سه بار با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌ایم، گفت: آمریکایی‌ها باید به نتایج گفت‌وگوها پایبند باشند زمانی که موضوع برگزاری دور چهارم مذاکره در عراق با حضور عراقی‌ها مطرح شد، ما اصل مساله را پذیرفتیم اما گفتیم که طرف آمریکایی پایبند به نتایج این مذاکرات باشد به همین علت ما ملاحظاتی درباره این مذاکرات داشتیم و این مساله از طریق مسوولان عراقی به آمریکایی‌ها منتقل شد و ما منتظر پاسخ آنها هستیم.

متکی درباره متهم شدن ایران از طرف آمریکا و برخی طرف‌های داخلی عراق به مداخله در امور داخلی این کشور گفت: آیا ایران 130 هزار نیروی نظامی در عراق دارد؟ این آمریکاست که این نیروها را به عراق اعزام کرده است، ما با همه گروه‌های عراقی و همه همسایگان عراق در ارتباط هستیم و همفکری می‌کنیم برای آنکه بتوانیم به حل مشکل عراق کمک کنیم.

متکی با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب که برقراری رابطه با آمریکا را در شرایط کنونی لازم ندانسته‌اند، اظهار داشت: بحث ما با آمریکا بحث افراد نیست، بحث راهبردها و رویکردهاست، آمریکایی‌ها پیش از پیروزی انقلاب و در 28 سال گذشته راهبردی درباره ملت ایران داشته‌اند که این راهبرد با وجود شکست‌های پی‌درپی هنوز تغییری نکرده است.

وزیر امور خارجه افزود: ما برخی مواقع از زبان بعضی مقامات آمریکایی مثلا خانم آلبرایت و خانم رایس مسائلی را می شنویم و به نظر می‌رسد خانم‌ها در آمریکا شجاع‌تر از مردان هستند ولی این حرفها باید در عمل پیاده شود.

سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه نیز درواکنش به اظهارات جورج بوش گفت: اظهارات بوش نشان‌دهنده یاس و ناامیدی و به نوعی احساس شکست در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری می‌باشد و بوش از اینکه در جلب رضایت کشورهای مسلمان و عرب منطقه در حمایت‌های یک سویه از رژیم صهیونیستی ناکام مانده بار دیگر به فرافکنی روی آورده است.

وی افزود: بوش بداند نفرت شدیدی که از سیاست‌های ایشان در آمریکا، منطقه و سراسر جهان مشاهده می‌شود ریشه منطقی و واقعی دارد که غیر قابل کتمان است و نباید موجب عصبانیت و لفاظی‌های بی‌ارزش و تکراری گردد.

حسینی اظهار داشت: بوش تلاش می‌کند در آخرین سال ریاستش پرونده ناکامی‌های سنگین ناشی از عملکرد دولت در طول 7 سال گذشته خود که در پرتو طرح شعارهایی مانند جنگ طلبی و اشغالگری، ترویج تروریسم و اشاعه تهدید و ناامنی جهانی دولت آمریکا به وجود آمده را مخفی سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تفکر گروه نومحافظه‌کاران دولت آمریکا مبتنی بر برداشت‌های نادرست و غلط که مبنای ارتکاب اشتباه تاریخی و نابخشودنی آمریکا در عراق و دیگر مناطق گردید، متاسفانه مجددا در اظهارات بوش متبلور شده و این دولت از نتایج رویکردهایی که عامل اصلی آن اشاعه ناامنی در منطقه و به ویژه در عراق حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و عملیات تروریستی و انتحاری توسط گروهکهای دست پرورده کاخ سفید است درس‌های لازم را نگرفته و جهانیان نسبت به بی‌اعتباری و مهمل بودن گفته‌های بوش باور دارند.

حسینی خاطر نشان ساخت: رژیم آمریکا همواره کوشیده است با ایجاد بیم و هراس موهوم در میان کشورهای منطقه و حفظ فضای امنیتی در خلیج‌فارس به مداخلات شیطنت آمیز خود در منطقه ادامه دهد.

کد خبر 41744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز