چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

در حالی‌که سفر بوش، رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه به منظور برقراری صلح و دمکراسی در منطقه روبه اتمام است، بسیاری بر این باورند که انگیزه اصلی او از این ملاقات 8 روزه در واقع برخورد با ایران بوده است.

دقیق‌تر اینکه طرح اتمی ایران خصوصا برای این دولت بزرگترین عامل نگرانی بوده است.

از این‌رو آمریکا همواره تلاش کرده است تا ایران را هم در صحنه منطقه‌ای و هم در صحنه بین‌المللی منزوی کند.

این تلاش‌ها در حالی است که گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا خلاف ادعا‌های دولت بوش را مطرح کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که ایران هرگونه فعالیتی را برای دستیابی به سلاح اتمی در سال 2003 کنار گذاشته است.

با این همه برای ساکنان اماراتی همچنان نامشخص است که آیا ایران حقیقتاً در پی دستیابی به سلاح اتمی است یا نه؟ اما زمانی‌که همین سؤال در میان مردم جهان، خصوصا آسیایی‌ها مطرح می‌شود که آیا جمهوری اسلامی ایران حق داشتن سلاح اتمی را دارد یا خیر؟ عمده پاسخ‌ها به این سؤال، بله است.

این تنها یکی از مهم‌ترین نتایجی است که تحقیقات YouGov در باره طرح اتمی ایران به دست آورده است. بر اساس این تحقیق، 54‌درصد از اعراب، 25 درصد از غربی‌ها و 12‌درصد از آسیایی‌ها بر این باورند که ایران حق دارد از سلاح اتمی برخوردار باشد.

در نظرسنجی به‌عمل آمده همچنین مشخص شده است که تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا و متحدانش مهم‌ترین نگرانی نظرسنجی شوندگان بوده است.

خصوصاً 24‌درصد از پاسخ‌دهندگان آسیایی و 17‌درصد از پاسخ‌دهندگان اماراتی به این نظرسنجی ابراز کرده‌اند که وقتی موضوع روابط ایران و آمریکا پیش می‌آید به شدت نگران می‌شوند.

اما چه چیزی سبب بروز این تنش‌ها شده است؟ تقریباً 30‌درصد از نظرسنجی شوندگان دلیل این تنش‌ها را سیاست‌های آمریکا در منطقه دانسته‌اند.

جالب اینجاست که نسبت به غربی‌ها، عمده این 30 درصد را عرب‌ها تشکیل می‌دهند که بر این باورند میزان این سیاست‌ها نسبت به گذشته دوبرابر شده است.

از پاسخ‌های به‌عمل آمده همچنین به دست می‌آید که خود بوش نیز یکی از عوامل اصلی در بروز چنین تنش‌هایی میان کشورش و ایران است.

کد خبر 41980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز