گروه سیاسی: تلاش‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر دوره‌ای وی به خاورمیانه در جهت جداکردن کشورهای منطقه از ایران که با طرح اتهامات بسیار بر ضد تهران نمود پیدا کرده، با واکنش منفی محافل رسانه‌ای و سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده است.

مطبوعات کشورهای خلیج‌فارس با انتقاد از جورج بوش، سخنرانی وی در امارات که در آن وی به شدت به ایران حمله کرد و آن را بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان نامید را تشویش‌آمیز و بی‌حاصل برای منطقه توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی‌زبان گلف‌نیوز، چاپ امارات در این باره نوشت: بوش که سعی می‌کرد در این سخنرانی راهبرد خود در مورد خاورمیانه را در چند محور خلاصه کند، سخنان ناامیدکننده‌ای را بیان کرد.

این روزنامه همچنین به دوری کشورهای عربی از مواضع آمریکا در مورد موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد.

خلیج‌تایمز، دیگر روزنامه اماراتی نیز در این باره نوشت: بوش در سخنرانی خود بیش از آن که به امارات توجه کند، به ایران اهمیت داد.

این روزنامه با تأکید بر اینکه امارات یکی از بزرگ ترین شرکای اقتصادی ایران است، نوشت: امارات و دیگر کشورهای منطقه خواهان وقوع رویارویی جدید میان آمریکا و ایران در خاورمیانه نیستند، چراکه منطقه دیگر توان تحمل تنش‌های جدید را ندارد.

روزنامه عربستانی سعودی‌گازت هم با انتقاد شدید از سیاست‌های بوش نوشت: سخنرانی وی در ابوظبی نشانگر اندیشه‌های مشوشی است که در پی سیاست‌خارجی کنونی آمریکا بروز کرده است.

این روزنامه افزود: سخنان بوش در مورد ایران نشان از اضطراب شدید آمریکا در چند روز اخیر دارد.

سعودی‌گازت در ادامه تصریح کرد: آمریکا همچنان برای مذاکره مستقیم با کشوری که به مدت نیم قرن در امور آن دخالت کرده است، پیش‌شرط قائل می‌شود و اگر میزان درک بوش از دیپلماسی همین اندازه است، بهتر است که از لغت‌نامه استفاده کند.

مخالفت عربستان

جورج بوش در ادامه سفر خود در حالی وارد عربستان شد که الجزیره از مخالفت مقامات عربستانی با سیاست‌های وی در قبال ایران خبر می‌دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ خبرنگار این شبکه در ریاض تأکید کرد: احتمالا بوش در مورد ایران با اعتراض‌هایی از جانب مقامات عربستان روبرو شود، زیرا روابط ایران و عربستان اخیرا بهبود بسیاری پیدا کرده است که مهمترین نشانه آن دعوت از رئیس‌جمهوری ایران برای مشارکت در اجلاس دوحه و نیز دعوت عربستان از وی برای به جا آوردن مناسک حج بود.

وی افزود: از سوی دیگر دیدگاه عربستان به موضوع هسته‌ای ایران به طور کامل با دیدگاه آمریکا متفاوت است، در حالی‌که سخنرانی بوش در ابوظبی هشدارآمیز و شبیه زدن طبل جنگ بود، کشورهای منطقه راه‌حل مسالمت‌آمیز را در مورد پرونده هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهند.

موضع‌گیری امارات

اما پس از سخنان جنجالی بوش در امارات، روزنامه الحیات، چاپ لندن نوشت: در حالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی خصمانه علیه ایران، این کشور را تروریست معرفی کرد، مقامات اماراتی در واکنش به این ادعاها تصریح کردند که امارات به موضع‌گیری‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در حفظ امنیت منطقه و برقراری ثبات در آن پایبند است و سخنان بوش موضع‌ رسمی امارات نیست.

هفته‌نامه نیوزویک نیز با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه نوشت: بعید به نظر می‌رسد که این سفر دستاوردی برای آمریکا داشته باشد.

به گزارش مهر، این هفته‌نامه آمریکایی افزود: با توجه به وضعیت موجود در منطقه و نفوذ ایران در میان کشورهایی مانند لبنان و عراق، بهتر است بوش سفر خود به کشورهای عربی را نیمه‌کاره رها کرده و به جای آن به ایران سفر کند.

روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ نیز با اشاره به سخنان خصمانه بوش علیه ایران در امارات در گزارشی نوشت: جرج بوش توان متحدکردن کشورهای عربی علیه ایران را ندارد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز به نقل از یک مقام ارشد دولت عمان نوشت که ایران تهدیدی برای کشورش نیست.

وی گفت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس هیچ مشکلی با کشورهایی که تحت نظارت سازمان ملل به انرژی هسته‌ای دست پیدا می‌کنند، ندارند.

مخالفت ایتالیا با اظهارات بوش

گزارش مهر حاکی‌است، وزیر امور خارجه ایتالیا در واکنش به ادعای بوش مبنی بر تهدید بودن ایران برای جامعه جهانی، ضمن ابراز مخالفت با گفته‌های بوش در امارات، تأکید کرد که ایتالیا ایران را تهدیدی برای جهان نمی‌داند.

ماسیمو دالما در گفت‌وگو با شبکه سوم تلویزیون ایتالیا افزود: سخن درباره اینکه ایران تهدیدی برای همه جهان است، مبالغه‌آمیز است.

کد خبر 41787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز