همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، سفر رئیس جمهوری امریکا به منطقه را شکست خورده توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در گفتگوی زنده با شبکه الجزیره پس از پخش شدن گزارشی درباره تاریخچه پرتنش روابط آمریکا و ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بوش در ابوظبی مبنی بر اینکه آمریکا کشورهای خلیج فارس را در برابر خطر ایران تنها نخواهد گذاشت، افزود : بوش در سفر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قصد دارد این کشورها را با سیاست‌های خود ضد ایران همراه کند ، ولی ما مطئمن هستیم این تلاشها بیهوده و شکست خورده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خلیج فارس به یکدیگر پیوند خورده‌اند و به سطحی مطلوب از همکاری‌ها و درک متقابل دست یافته‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باردیگر با بیان اینکه اظهارات آقای بوش در ابوظبی نشان می‌دهد که وی در ماموریت خاورمیانه‌ای خود با شکست روبرو شده است ، ادامه داد، در آغاز سفر بوش به خاورمیانه داستانی درباره ماجرای تنگه هرمز ساخته و پرداخته شد و سناریوی تبلیغاتی در خصوص آن به راه افتاد و فیلم‌هایی درباره آن پخش شد، اما بعد مشخص شد که فیلم‌ها ساختگی و غیرواقعی بوده‌است و آنچه درباره این ماجرا گفته شد نیز غیرواقعی بود.

متکی اضافه کرد: در واقع امریکایی‌ها با این اقدام قصد داشتند فضای حاکم بر منطقه خلیج فارس را به فضایی امنیتی تبدیل کنند و اهداف مورد نظر از سفر بوش به منطقه را تحقق بخشند.

وی با این یادآوری که روابط ایران  و کشورهای منطقه در سال‌های اخیر و به ویژه در دو سال اخیر هر روز در حال بهتر شدن بوده است ، خاطرنشان  کرد:  شاهد رفت و آمدها و دیدارهایی با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس و کشورهای عربی همسایه بوده‌ایم بنابراین فکر می کنم علاوه بر منافع مشترک که ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد، ریشه ها و اعتقادات و فرهنگ مشترک و تاریخ مشترک بین ما وجود دارد که این مساله برای امریکایی‌ها قابل درک نیست و اصولی است که موجب می شود هر روز به یکدیگر نزدیکتر شویم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد، در این میان روابط با رژیم صدام استثنا بود که تحت حمایت امریکا قرار داشت ، ما هیچ مشکلی در روابط با کشورهای منطقه نداشته‌ایم از این رو آقای بوش پس از نمایشی که در نشست آناپولیس برگزار شد، از منطقه دیدار کرد تا بر حمایت کاخ سفید از رژیم صهیونیستی و سران آن تاکید کند و فضایی را که در 28 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها تکرار شده است احیا کند و از این طریق به برخی اهداف خود برسد.

متکی باردیگر با تاکید براینکه این عصبانیت بوش و اظهارات بی پایه و اساس وی نشان می‌دهد وی در ماموریت خود در منطقه خاورمیانه با شکست روبرو شده است ، یادآوری کرد، بوش همچنین به ملت‌های منطقه بی ادبی کرد زیرا مبارزان فلسطینی و کسانی را که به ملت فلسطین کمک می کنند اعم از دولتها و ملت‌های عربی و غیرعربی در جهان اسلام که از مبارزه به حق ملت فلسطین حمایت می‌کنند " تروریست" نامید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تروریسم چه در عراق و افغانستان و همچنین افراط گرایی در منطقه ریشه در سناریوهایی دارد که آمریکایی‌ها برای منطقه ایجاد کرده‌اند و این مساله را همه ملت‌های منطقه می‌دانند زیرا سناریوی امریکا و دلارهای نفتی و آموزش‌هایی که در منطقه ارائه می‌شود موجب رشد افراط گرایی در منطقه در شش سال گذشته شده است.

وی افزود: جنگ با تروریسم به دلایل مشخصی آغاز شد و اکنون با گذشت شش سال از آن زمان مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌ها پنهانی با تروریست‌ها و تندروها مذاکره می کنند ، بوش گمان می‌کند ملت‌های منطقه واقعیت ها را نمی‌بینند، بوش از همین گروه‌های تندرو که از آن‌ها صحبت می‌کند و آن‌ها را گروه های افراطی می‌نامد حمایت می‌کند.

متکی با بیان اینکه سیاست امریکا موجب تقویت این گروه‌های افراطی شده است ، گفت : ما معتقدیم افراط گرایی به نفع کشورها و ملت‌های منطقه نیست.

مجری شبکه الجزیره از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره وجود فضای ترس از ایران در کشورهای منطقه و اختلاف ایران و امارات عربی متحده درباره جزایر سه گانه و مخالفت ایران با مطرح کردن این مساله در دادگاه‌های بین المللی سوال کرد.

متکی گفت: ما مناسبترین روابط را با کشورهای منطقه داریم.

وی با اعلام اینکه ما بیشترین حجم روابط اقتصادی و تجاری را با امارات عربی متحده  داریم ، افزود‌:  درباره سوء تفاهمی که بین ایران و امارات وجود دارد همواره آمادگی خود را برای مذاکره دوجانبه با امارات اعلام کرده ایم بنابراین مساله خاصی بین ایران و کشورهای منطقه نیست.

وی تصریح کرد: سه شنبه آقای شیخ محمد وزیر امور خارجه کویت در چارچوب نشست کمیته مشترک دوکشور از تهران دیدار خواهد کرد و هفته گذشته وزیر امور خارجه عمان در تهران بود و من هم ماه گذشته از بحرین دیدار کردم و کمیته مشترک دوکشور تشکیل جلسه داد از این رو ما گمان نمی کنیم مساله مبهم و غیرقابل حلی بین ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هیچ هراسی بین ما نیست زیرا در سابقه روابط ما هیچ نوع اختلافی وجود نداشته است ، در برخی مقاطع تاریخی امریکایی‌ها تلاش کردند مشکلاتی ایجاد کنند ولی شکست خوردند و ما اکنون بهترین روابط را با کشورهای منطقه و به طور کلی با کشورهای عربی داریم.

متکی اضافه کرد: امیر قطر آقای احمدی نژاد را به نشست اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه دعوت کرد و رئیس جمهور ایران در این نشست شرکت کرد و دیدیم که رئیس جمهوری اسلامی ایران آنجا 12  پیشنهاد محوری ارائه کرد و ما اکنون در صدد پیگیری این پینشهادها هستیم.

متکی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادهای آقای احمدی نژاد پاسخی از کشورهای عضو شورای همکاری دریافت کرد ، گفت: در بیانیه مستقلی که در پایان نشست دوحه صادر شد همه سران شرکت کننده در این نشست از دولت قطر به علت دعوت کردن از آقای احمدی نژاد تشکر کردند و در این بیانیه اعلام شد که این پیشنهادها قابل بررسی است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما با آقای العطیه دبیرکل شورای همکاری در این زمینه صحبت کردیم و برنامه هایی عملیاتی در این خصوص تهیه خواهیم کرد بنابراین روابط ما با کشورهای منطقه روندی عادی و طبیعی را طی می‌کند و سمت و سوی خوبی دارد.

وی باردیگر خاطرنشان کرد: ما در دو سال اخیر اقدام به توسعه روابط خود با همه کشورهای منطقه کردیم ولی مساله اساسی، مساله امنیت منطقه است.

گزارشگر الجزیره با تکرار بخشی از سوال قبلی خود از متکی پرسید چرا همانطور که بحرین و قطر انجام دادند، شما حاضر نیستید اختلاف خود با امارات بر سر جزایر را به داوری بین‌المللی واگذار کنید؟

متکی پاسخ داد ، بهترین راه حل برای از بین بردن هرگونه سوء تفاهمی بین ایران و هر کشور دیگری گفتگوی دوجانبه است و ما آمادگی خود را به این منظور اعلام کرده‌ایم. همتای اماراتی من نیز چنین دیدگاهی دارد و پیامی که از امارات دریافت کردیم این بود که ما به شکلی دوستانه و با دستیابی به تفاهم و مذاکره دوجانبه این مشکلات را حل کنیم.

گزارشگر الجزیره در ادامه این گفتگوی اختصاصی با اشاره به سفر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و درخواست وی از ایران برای افشای بخشی از برنامه هسته‌ای خود که به پیش از سال 2003 مربوط می شود، از متکی پرسید آیا شما حاضرید برنامه هسته‌ای خود مربوط به پیش از سال 2006 را افشا کنید؟

متکی در پاسخ گفت : اجازه بدهید پیش از آنکه وارد موضوع برنامه هسته‌ای ایران شوم به مساله‌ای که بوش گفت و پیامی که برای مردم ایران فرستاد صحبت کنم.

وی ادامه داد، اگر حافظه بوش یاری کند به خاطر می آورد که بارها چنین پیام‌هایی برای ملت ایران فرستاده است و مردم ایران با حضور گسترده در مناسبت‌های ملی و مذهبی پاسخ محکمی به دخالت‌های بوش در مسائل ایران داده‌اند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد، ما در روزهای آینده مناسبت مهم سالگرد شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) را در پیش داریم و ملت ایران در روزهای تاسوعا و عاشورا به اظهارات بوش پاسخ خواهند داد و ملت آمریکا نیز همانطور که در انتخابات اخیر کنگره به آقای بوش پاسخ داد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 هم پاسخ حرف‌های بوش را خواهد داد.

متکی خاطرنشان کرد: آقای بوش با مادران سربازان امریکایی که در عراق و افغانستان جان خود را از دست داده اند صحبت کند و به آنها پاسخ بدهد که چرا به عراق و به منطقه لشگر کشی کرده است و چرا جوانان امریکایی را به کام مرگ فرستاده است بنابراین بخش مربوط به صحبت های بوش با مردم ایران را انشاء الله خود مردم ایران پاسخ خواهند داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این حال در ادامه مصاحبه با شبکه الجزیره درباره تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به سفر البرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای ، در دو روز گذشته به تهران اشاره کرد و افزود: طبق برنامه‌ای که از پیش درباره آن توافق کرده بودیم آقای البرادعی از تهران دیدار کرد و با مسئولان ایرانی مذاکره و با رهبر انقلاب و رئیس جمهور دیدار کرد و من هم با او دیدار کردم و ما مصمم هستیم که به روابط دوجانبه با آژانس براساس اصولی که درباره آن توافق کرده‌ایم ادامه دهیم.

متکی با بیان اینکه این همکاری تا ماه مارس آینده ادامه خواهد یافت و وارد مراحل نهایی خود خواهد شد ، افزود: معتقدیم همه طرف‌ها باید به پیشرفت این روندی که آغاز شده است کمک کنند.

وی تصریح کرد: در ماه مارس علاوه بر وضع کنونی برنامه هسته‌ای ایران، به همه سوالات و ابهاماتی که از گذشته تاکنون مطرح بوده است پاسخ خواهیم داد و همه چیز شفاف و روشن خواهد بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد، همانطور که پیشتر هم گفته‌ام بخش بزرگی از گزارش سازمان های اطلاعاتی امریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر حقایق است و دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا نمی‌توانستند بیش از این در برابر این واقعیت‌ها بایستند بنابراین هنگامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد اعلام می‌کند که در بازرسی‌های خود هیچ گونه انحرافی از قطعنامه‌های بین المللی مشاهده نکرده است، این دستگاه‌های اطلاعاتی باید پاسخ می‌دادند از این رو این گزارش را آماده کردند.

متکی ادامه داد، آنها برای آنکه به نوعی برای اتهامات واهی که در سالهای اخیر مطرح کرده‌اند حفظ آبرو کنند مساله سال 2003 را مطرح کردند و ما می‌گوئیم که پیش از این سال نیز هیچ گونه ابهام و انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشته است.

در ادامه گفتگوی اختصاصی شبکه الجزیره با منوچهر متکی در قالب برنامه " نگاهی به ایران"، مجری الجزیره درباره میزان همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی سوال کرد.

متکی پاسخ داد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دو مرحله تقسیم می‌شود ، مرحله ای که هم اکنون جریان دارد و منطبق با گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسی‌های انجام شده است و هیچ ابهامی درباره آن وجود ندارد و مرحله‌ای که درباره آن سوالاتی وجود دارد مربوط به گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران است .

وی افزود : ‌ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی شش ماه پیش قرار گذاشتیم که در چارچوبی مشخص و توافقی پیش برویم تا به همه سوالات پاسخ بدهیم  از این رو مرحله جدید همکاری شروع شد و ما پاسخ گفتن به سوالاتی را که در پنج یا شش محور تدوین شده بود آغاز کردیم.

متکی اضافه کرد: ما تاکنون به نیمی از این سوالات پاسخ داده ایم و آژانس بین المللی انرژی اتمی در سه مرحله گزار‌ش‌های خود را در این باره ارائه کرده است بنابراین پاسخ گفتن به بخش باقی مانده از سوالات آژانس به مقداری زمان نیاز دارد که ما در دیدار اخیر آقای البرادعی تاکید کردیم که به همکاری خود با آژانس ادامه خواهیم داد و به سوالات باقی مانده پاسخ خواهیم داد و در پایان این مرحله است که آقای البرادعی گزارش نهایی خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه خواهد کرد.

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت‌: ما فکر می‌کنیم باقی مانده پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت هیچ ضرورتی ندارد و ایران مانند هرکشور دیگر دارای فن آوری هسته‌ای وضع عادی پیدا خواهد کرد که تحت نظر آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد بنابراین ما متعهد به همکاری با آژانس هستیم مادامی که مسائل مربوط به ایران در چارچوب آژانس مورد بررسی قرار بگیرد.

متکی همچنین باردیگر در پاسخ به این سوال تکراری که با توجه به سفر بوش به منطقه و تلاش وی برای جلب همکاری کشورهای منطقه به منظور مهار کردن ایران، آیا شما درباره موضع کشورهای منطقه اطمینان دارید؟ گفت: شما اگر نگاهی به مطبوعات کشورهای منطقه در این روزها بیندازید متوجه خواهید شد که افکار عمومی منطقه پاسخ خود را به آقای بوش داده است.

وی ادامه داد، آقای بوش بیهوده تلاش می کند در روابط خوب بین ایران و کشورهای منطقه مساله ایجاد کند ، ما ماموریت بوش را شکست خورده می‌دانیم و دلیل آن این است که با همین کشورها در ماه اخیر جلساتی داشتیم و در همین هفته و در چند روز آینده نیز نشست های مشترکی با مسئولان این کشورها خواهیم داشت.

متکی همچنین باردیگر یادآوری کرد، ما با کشورهای منطقه در زمینه اقتصادی و سیاسی همکاری داریم و اکنون هم وارد مرحله همکاری های امنیتی شده ایم و معتقدیم امریکایی‌ها اگر دخالت در منطقه نکنند کشورهای منطقه خودشان می‌توانند امنیت منطقه را حفظ کنند بدون آنکه به قدرت‌های خارجی در منطقه نیازی باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد، بهتر این است که آقای بوش درپی  منافع واقعی آمریکا باشد زیرا نا امنی برای خود آمریکا هم هیچ منفعتی نخواهد داشت، از این رو در واقع شرکت‌های امریکایی از تحریم ایران زیان می‌بینند اما ایران بانشاط و فعال به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه می دهد.

متکی خاطرنشان کرد:  ما در همین دو ماه گذشته ده ها میلیارد دلار قرارداد اقتصادی با کشورهای مختلف امضا کرده ایم  بنابراین بحث تحریم، ابزار از کار افتاده‌ای است که هیچ تاثیری نخواهد داشت و هیچ منطقی در پشت آن نیست.

متکی اضافه کرد، مجازات باید براساس یک جرمی باشد بنابراین شورای امنیت باید پاسخگو باشد در حالی که آژانس انرژی اتمی می‌گوید در برنامه هسته ای ایران انحرافی وجود ندارد و دستگاه اطلاعاتی امریکا گزارش می‌دهد که انحرافی در فعالیت های ایران نیست، چگونه می‌توانند افکار عمومی را متقاعد کنند که ایران را تحریم کنند ضمن اینکه تحریم‌ها هم تاثیری نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره محور مذاکرات ایران و امریکا درباره عراق و علت به تاخیر افتادن برگزاری دور چهارم این مذاکرات گفت: مشکل امریکایی‌ها در عراق و افغانستان فقدان تصمیم گیری است ، ما از تابستان گذشته یعنی در چهار ماه گذشته وضع عراق را رو به بهبود می‌بینیم اما شرایط در این کشور شکننده است و باید بسیار مواظب بود.

وی افزود: متاسفانه فرماندهی در عراق هم مانند افغانستان در اختیار امریکایی‌هاست و این فرماندهی از اراده لازم برای تصمیم سازی برخوردار نیست.

متکی با بیان اینکه ما سه بار با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌ایم ، گفت: آمریکایی‌ها باید به نتایج گفتگوها پایبند باشند زمانی که موضوع برگزاری دور چهارم مذاکره در عراق با حضور عراقی‌ها مطرح شد، ما اصل مساله را پذیرفتیم اما گفتیم که طرف آمریکایی پایبند به نتایج این مذاکرات باشد به همین علت ما ملاحظاتی درباره این مذاکرات داشتیم و این مساله از طریق مسئولان عراقی به امریکایی‌ها منتقل شد و ما منتظر پاسخ آنها هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که شما از آمریکایی‌ها چه خواستید و آنها از شما چه خواستند ، گفت: همانطور که گفتم محور اصلی ملاحظات ما این است که طرف آمریکایی به نتایج مذاکرات پایبند باشد.

وی ادامه داد، ما در گذشته درباره برخی مسائل مهم مربوط به عراق مذاکره کردیم ولی امریکایی‌ها آنطور که باید به نتایج این مذاکرات پایبند نماندند.

متکی با بیان اینکه من وارد جزئیات برنامه مذاکرات با آمریکا نمی‌شوم ، تصریح کرد:  مسائل مهمی در این برنامه وجود دارد و آمریکایی‌ها باید به آن پایبند باشند ، ما وقتی درباره مسائل امنیتی، درباره تروریسم و سایر موضوعات موجود در دستور کار مذاکرات گفتگو می‌کنیم به نتایج و به محورهایی می‌رسیم که آنها باید پایبند به این نتایج باشند.

وی باردیگر گفت : من دقیقا نمی‌توانم به جزئیات اشاره کنم ولی ما گفتگو را صرفا برای این که گفتگو کرده باشیم نمی‌خواهیم ، گفتگو باید جدی باشد و نتایج مشخصی داشته باشد. باید امنیت و ثبات به عراق بازگردد، نتیجه باید این باشد که زمینه را برای خروج نیروهای امریکایی از عراق و حضور همسایگان برای حل مشکلات عراق مهیا کند ما نگاهی فراگیر به مسائل عراق داریم.

متکی در پاسخ به این سوال که چگونه این مذاکرات می تواند ثمربخش باشد در حالی که صرفا در سطح کارشناسان یا سفیران و نه مقامات بالاتر برگزار می‌شود ؟ گفت : طبیعی است مسائلی که در سطح سفیران بررسی می‌شود به مقامات رده بالای کشورهای ذیربط ارسال می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد ، محتوای مذاکرات مهم نیست بلکه محتوای این مذاکرات مهم است.

متکی درباره متهم شدن ایران از طرف امریکا و برخی طرف‌های داخلی عراق به مداخله در امور داخلی این کشور گفت : آیا ایران 130 هزار نیروی نظامی در عراق دارد؟ این امریکاست که این نیروها را به عراق اعزام کرده است ، ما با همه گروه‌های عراقی و همه همسایگان عراق در ارتباط هستیم و همفکری می کنیم برای آنکه بتوانیم به حل مشکل عراق کمک کنیم.

وی تاکید کرد، ما نیازی به مداخله در امور عراق نداریم ، امنیت عراق به نفع ایران و به نفع کل منطقه است و ناامنی در عراق به همه کشورهای منطقه از جمله ایران آسیب وارد می‌کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما شوراهای بیداری توانسته‌اند در عراق امنیت برقرار کنند ، گفت : یکی از مشکلات عراق حملات تروریستی در آن است و ما فکر می‌کنیم که باید به این اقدامات تروریستی پایان داده شود لیکن جناح‌های شیعه و سنی باید به تفاهم مشترک و آشتی ملی دست یابند و برای حل این مشکل همکاری کنند و موضوع امنیت به دولت عراق سپرده شود از این رو ما معتقدیم از طریق گفتگو با همه گروه‌های شیعه و سنی و کرد باید دیدگاه‌های آنان به یکدیگر نزدیک شود.

مجری شبکه الجزیره در ادامه گفتگوی اختصاصی با متکی با اشاره به اوضاع بحرانی لبنان که فاقد رئیس جمهور است و ارتباط ایران با حزب الله، از متکی درباره نقش کنونی ایران در لبنان سوال کرد.

متکی گفت : بحران لبنان مشکلی داخلی است ، نا امنی در لبنان به همه طرف‌ها بجز آمریکا آسیب می‌رساند ، ما معتقدیم هرگونه تلاش بین المللی و منطقه‌ای و عربی و اسلامی برای حل بحران لبنان باید از حمایت همه برخوردار باشد بنابراین از هر تلاشی که در این زمینه صورت گیرد حمایت می‌کنیم لیکن تلاش‌های کشورهای عربی و اسلامی برای حل بحران لبنان از اولویت برخوردار است.

وی افزود: در رابطه با بحران لبنان باید توجه کرد که بررسی خطرات و زیانهایی که تاکنون به لبنان وارد شده است مساله ای ضروری است ، در خصوص لبنان باید صادق و واقعگرا بود و از مداخله در امور داخلی لبنان مداخله پرهیز کرد.

متکی باردیگر با بیان اینکه ملت لبنان باید سرنوشت خود را تعیین کند ، نه آمریکا نه سوریه نه ایران نه عربستان و نه فرانسه نمی‌توانند به جای مردم لبنان تصمیم بگیرند ، گفت: ملت لبنان خودش باید سرنوشتش را تعیین کند لیکن راه حل مساله لبنان باید فراگیر باشد ، باید دید مشکل اصلی لبنان چیست؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران ادامه داد، ما معتقدیم مشکل لبنان یک مساله خاص نیست ، مساله انتخاب رئیس جمهور و مساله تشکل کابینه وحدت ملی و مساله انتخابات باید حل شود و ما باید همه این مسائل را همزمان و به صورت فراگیر مشاهده کنیم.

مجری الجزیره با متهم کردن ایران به حمایت از حماس و این که اگر حمایت ایران نبود، دولت حماس با توجه به محاصره غزه سرنگون شده بود، از متکی درباره نقش ایران در فلسطین و مساله آشتی بین حماس و فتح سوال کرد.

متکی پاسخ داد : دولت حماس دولتی برخاسته از آراء دموکراتیک و آزاد ملت فلسطین است، دولت حماس مورد حمایت بسیاری از کشورهای منطقه قرار گرفت بنابراین ما معتقدیم که باید از وحدت همه گروه‌های فلسطینی حمایت کنیم و آنچه این روزها در غزه روی می دهد ناشی از خودسریهای رژیم صهیونیستی و چراغ سبز آمریکا به اسرائیل است.

وی تاکید کرد، بحث در فلسطین بحث ایران نیست البته ایران از مبارزات ملت فلسطین حمایت می‌کند و معتقدیم همه دولت‌ها و ملت‌های عربی و اسلامی باید از مبارزه ملت فلسطین حمایت کنند اما بین راهبرد ما و راهبرد آمریکا اختلاف زیادی وجود دارد ، دولت آمریکا، منافع اسرائیل را خط قرمز می‌داند و حاضر است هرچیزی را فدای این رژیم کند این در حالی است که ملت فلسطین باید به حقوق مشروع خود برسد.

مجری الجزیره با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب که برقراری رابطه با آمریکا را در شرایط کنونی لازم ندانسته‌اند از متکی پرسید هنگامی که رئیس جمهور دیگری به جای بوش وارد کاخ سفید شود آیا جایی برای تغییر روابط دوکشور وجود خواهد داشت؟

متکی گفت : بحث ما با آمریکا بحث افراد نیست ، بحث راهبردها و رویکردهاست ، امریکایی‌ها پیش از پیروزی انقلاب و در 28 سال گذشته راهبردی درباره ملت ایران داشته‌اند که این راهبرد باوجود شکست‌های پی در پی هنوز تغییری نکرده است.

وی ادامه داد، آمریکایی‌ها باید بدانند که دوره گذشته در خصوص ملت ایران و سایر مناطق جهان به سر آمده است آنها باید این مساله را که دستور بدهند و سایر کشورهای جهان آن را اجرا کنند به فراموشی بسپارند بنابراین اگر راهبردها و سیاست‌های امریکا درباره ایران به طور عملی تغییر کند وضع فرق خواهد کرد .

وزیر امور خارجه افزود: ما برخی مواقع از زبان بعضی مقامات آمریکایی مثلا خانم آلبرایت و خانم رایس مسائلی را می شنویم و به نظر می‌رسد خانم‌ها در آمریکا شجاع تر از مردان هستند،  ولی این حرفها باید در عمل پیاده شود.

کد خبر 41718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز