گروه سیاسی: وزیر امور خارجه که سفر چند روز گذشته خود به بلغارستان و پرتغال را در جهت تحرک دیپلماسی ایران در فضای جدید بین‌المللی ارزیابی کرده است، پس از ورود به سوئیس به منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد داووس، در حاشیه این نشست، سرگرم دیدار با دولتمردان کشورهای مختلف است.

وی روز پنجشنبه در دیدار همتای فرانسوی خود که به تازگی تلاش‌هایش برای تصویب قطعنامه سوم تحریم برضد ایران در شورای امنیت وارد مرحله تازه‌ای شده است، تأکید کرد: با آشکارشدن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران زمان آن رسیده که شورای امنیت با اصلاح سیاست‌های گذشته خود این فرصت را به آژانس بدهد که به ‌دور از فشار برخی از قدرت‌ها، نظرات فنی خود را به جهانیان اعلام کند.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با استقبال از همکاری‌های ایران و آژانس، ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها تا مراحل پایانی آن ادامه یابد و ضمن برطرف شدن نگرانی‌ها، ایران از حقوق قانونی خود بهره‌مند گردد.

همچنین به گزارش مهر، روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از متکی در نشست خبری در بلغارستان نوشت: دولت آمریکا باید با جرأت به اشتباهات خود درباره موضوع هسته‌ای ایران اعتراف کند.

دیدار با علی‌اف

متکی پنجشنبه‌شب در حاشیه اجلاس داووس با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره به وضعیت اسفبار ملت فلسطین به‌دلیل اقدامات جنایتکارانه رژیم‌صهیونیستی در محاصره اقتصادی و مسدود نمودن کلیه راه‌های کمک‌رسانی، برگزاری سریع اجلاس فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامی را برای یافتن راه‌های مناسب جهت کاهش مشکلات مردم فلسطین مؤثر دانست.

علی‌اف هم ضمن استقبال از این پیشنهاد، آمادگی آذربایجان را برای حضور مناسب در چنین نشستی اعلام کرد. وی همچنین بر آمادگی کشورش برای برگزاری اجلاس انتظامی- امنیتی خزر در باکو تأکید کرد.

نشست همسایگان عراق

پنجشنبه‌شب متکی در میزگرد بررسی مسائل عراق و همسایگان با جهت‌گیری آینده عراق نیز که در داووس برگزار می‌شد، شرکت کرد.

در این جلسه که برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق همراه با شهرستانی، وزیر نفت این کشور حضور داشتند، آخرین وضعیت عراق همراه با شاخص‌هایی که نشان از افزایش ضریب امنیت عمومی کشور و مسئولیت بیشتر نیروهای امنیتی و پلیس عراق داشت، تشریح شد.

متکی نیز در این میزگرد با اشاره به روند بهبود نسبی امور عراق از تابستان گذشته گفت: باید به مسئله عراق و آینده آن به صورت همه‌جانبه نگریست، چراکه مردم عراق همزمان با درد ناشی از تروریسم، از تداوم اشغال در کشور خود نیز رنج می‌برند.

کد خبر 42629

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز