گروه سیاسی: در شرایطی که بنا به گفته وزیر امور خارجه فرانسه، پاریس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای حامی تشدید فشار بر ایران، سه‌شنبه شب در نشست 1+5 از قطعنامه سرسختانه برضد ایران حمایت کرده است

قرار است منوچهر متکی، وزیر امور خارجه با برنارد کوشنر، همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری اکی، این دیدار در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس انجام خواهد شد.

کوشنر در گفت‌وگو با این خبرگزاری فرانسوی گفت: راهبرد غرب در قبال ایران گفت‌وگو همراه با اعمال فشار است تا این کشور به کنارگذاشتن غنی‌سازی اورانیوم وادار شود.

تمایل به خروج

در همین حال، منوچهر متکی که در مسیر عزیمت به سوئیس ابتدا به صوفیه، پایتخت بلغارستان رفته بود با ایویلوکالفین، همتای بلغاری خود دیدار کرد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، کالفین در این دیدار ضمن قدردانی از همکاری‌های موفق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما مایلیم موضوع اتمی ایران به شکل مناسبی از دستورکار شورای امنیت خارج شود.

متکی نیز در کنفرانس خبری مشترک با کالفین گفت: گفت‌وگوی ایران با بلغارستان درباره حل و فصل مناقشات موجود بر سر برنامه هسته‌ای‌اش می‌تواند به پیشرفت این موضوع در آینده کمک کند.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از این شفافیت‌ها، فرصت بیشتری برای گفت‌وگو با کشورهای اتحادیه اروپا درباره این موضوع و موضوعات دیگر فراهم شود.

وزیر امور خارجه بلغارستان نیز در این کنفرانس خبری گفت: برای صوفیه بسیار اهمیت دارد که موضوع هسته‌ای ایران با سرعت هر چه بیشتر از دستورکار روابط اتحادیه اروپا با ایران خارج شود.

دیدار با نخست‌وزیر

وزیر امور خارجه در این سفر یک‌روزه همچنین با سرگئی استنیشوف، نخست‌وزیر بلغارستان دیدار و درباره آخرین تحولات در زمینه روابط دو‌جانبه و موضوعات بین‌المللی به ویژه مسئله فلسطین و مسائل مربوط به عراق و افغانستان گفت‌وگو کرد.

متکی در پرتغال

منوچهر متکی همچنین پس از عزیمت از بلغارستان به پرتغال با ژیمو گاما، رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین با اشاره به ‌اهمیت استفاده از تجربیات یکدیگر بر ضرورت تبادل هیأت‌های پارلمانی در بخش‌های مختلف تأکید کردند.

متکی در این دیدار دعوت غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس شورای اسلامی از همتای پرتغالی خود را برای سفر به تهران به رئیس مجلس پرتغال ابلاغ کرد.

گفت‌وگوهای تلفنی

همچنین خبر رسید که وزیر امور خارجه به منظور برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد اوضاع فلسطین، در مکالمه‌های جداگانه تلفنی با حامد البار، وزیر امور خارجه مالزی و اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی رایزنی کرد.

کد خبر 42531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز