شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

‏گروه سیاسی: جنگ ۶ روزه اخیر در عراق که از سوی دولت نوری مالکی و با پشتیبانی آمریکا و انگلیس علیه نیروهای مقتدی صدر انجام شد و به نوعی شکست نیروهای دولتی را رقم زد، حوادثی را برای ایران به وجود آورد که از جمله آنها سخنرانی تند جورج بوش علیه ایران بود.

با توجه به آنچه در روزنامه‌های غربی درخصوص این جنگ و گزارشی که فرمانده نظامی آمریکا در عراق و سفیر این کشور به کنگره آمریکا داده‌اند به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده باید شاهد تغییراتی در مواضع کشورهای عراق، ایران و آمریکا نسبت به یکدیگر باشیم.

به ویژه آنکه اخیرا نیز آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که یک انبار مهمات سنگین جنگی را که متعلق به ایران بوده است در بصره پیدا کرده‌اند. این خبرها در شرایطی منتشر می‌شوند که آمریکا از ایران درخواست کرده که بر سر امنیت عراق مذاکره کند و ایران هم پذیرفته است.

پس از گزارشی که ژنرال پترائوس و رایان کراکر به کنگره دادند جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا دریک سخنرانی به شدت به ایران تاخت و کشورمان را همتای القاعده و یکی از ‏بزرگترین تهدیدهای قرن برای ایالات متحده خواند و هشدار داد ‏که درصورت لزوم از توسل به زور ابا نخواهد کرد.

تهدیدات بوش در شرایطی مطرح می‌شود که وضعیت اقتصادی کشورش به شدت مردم این کشور را تحت فشار قرارداده و معلوم نیست این کشور توان برقراری جبهه جدیدی را علیه خود داشته باشد.

روزنامه فرانسوی لوموند در شماره ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) خود درباره این تهدیدها نوشت: بوش با این سخنان نشان داد با آنکه کمتر از ۱۰ ماه به ‏پایان دوره ریاست‌ جمهوری‌اش باقی مانده، اما هنوز به ‏غلبه بر جمهوری اسلامی ایران فکر می‌کند به ‏خصوص آنکه پای عراق، که در سرنوشت انتخابات آینده آمریکا ‏نقشی سرنوشت ساز دارد، در میان است.

‏بوش هشدار داد: اگر ایران گزینه درست را انتخاب کند آمریکا ‏مشوق روابط صلح آمیز میان ایران و عراق خواهد بود امّا اگر ‏گزینه غلط را انتخاب کند آمریکا برای حمایت از منافع خود و ‏سربازان و دوستان عراقی‌اش وارد عمل خواهد شد.‏

رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۲ با قراردادن ایران در محور ‏شرارت آن را کشوری خواند که از تروریسم حمایت می‌کند و ‏در صدد دستیابی به سلاح کشتار جمعی است و در سال ۲۰۰۷ ‏شبح هولوکاست اتمی و آغاز جنگ سوم جهانی را در ‏صورت دستیابی ایران به بمب اتم به حرکت درآورد.

این اولین ‏بار نیست که بوش ایران را تهدید می‌کند که به زور متوسل ‏خواهد شد.

جنگ ناممکن

درحالی که بوش ایران را تهدید می‌کند اما نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا اعم از جمهوریخواه و دمکرات نظر دیگری دارند و معتقدند که جنگ علیه ایران آسان نیست.

سناتور جان مک کین داوطلب جمهوریخواه ریاست‌جمهوری آمریکا، جنگ با ایران را آسان نمی‌داند و هیلاری کلینتون از داوطلبان دمکرات این سمت هم سیاست دولت جورج بوش در برابر ایران را سیاست ناکامی می‌داند.

مک کین که نامزد بالقوه ریاست‌جمهوری حزب جمهوریخواه است، می‌گوید: درصورت پیروزی در انتخابات فشار دیپلماتیک و مالی را بر ایران افزایش می‌دهد تا مانع دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای شود.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی‌ام‌ای ان بی‌سی با اشاره به اشتباه بودن گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، توجیه جنگ با ایران را برای مردم آمریکا کار مشکلی دانست.

به گفته جان مک کین اگر آمریکا تصمیم بگیرد به ایران حمله کند، علتی که برای حمله به این کشور ارائه می‌شود به خاطر کشف نشدن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، باید موجه‌تر باشد. او گفت: در این‌باره کمی مشکل اعتبار وجود دارد.

آمریکا ایران را به تلاش برای تولید تسلیحات اتمی متهم کرده است. ایران با رد این اتهام، کاربری برنامه‌های هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌داند.

سیاست ناکام بوش

در تائید سخنان سیاستمداران پیر آمریکا  که دولت بوش را  دعوت به مذاکره با ایران می‌کنند، نامزدهای دمکرات ریاست‌جمهوری این کشور موضوع گفت‌وگو با ایران را به‌عنوان ابزاری برای موفقیت خودشان در انتخابات پیش رو قرار داده‌اند.

هیلاری کلینتون یکی از ۲ داوطلب دمکرات نامزدی ریاست‌جمهوری آمریکا خواستار گفت‌وگوی مستقیم با ایران شده است.

کلینتون در سخنانی در دیدار با ناشران روزنامه‌ها در آمریکا، سیاست جورج بوش در برابر ایران را سیاست ناکامی دانست و گفت: سیاست دولت بوش در برابر ایران نه نتیجه مطلوبی داشته و نه تغییری را در رفتار دولت ایران به وجود آورده است.

او با تأکید بر اهمیت سیاست چماق و هویج در برابر ایران گفت: فکر می‌کنم کاری که من در مقام رئیس‌جمهوری انجام می‌دهم، تلاش برای گفت‌وگوهای دیپلماتیک رده پایین است.

سناتور اوباما دیگر نامزد دمکرات ایالات متحده آمریکا نیز تاکنون چند بار از تصمیم خود برای گفت‌وگوی بدون شرط با محمود احمدی‌نژاد درصورت انتخاب به ریاست‌جمهوری آمریکا صحبت کرده است.

وی در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با تأکید بر نقش کلیدی ایران در خاورمیانه، بازگشت ثبات به عراق را منوط به گفت‌وگو با ایران دانست.

توصیه سیاستمداران پیر

سیاستمداران پیشین آمریکا متفق‌القول، دولت محافظه کار بوش را سفارش به مذاکره با ایران می‌کنند.

۲۷ فروردین سال‌جاری جیمی‌کارتر، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه‌‌ هاآرتص گفت: درصورتی که فرصت ملاقات با جورج بوش و کاندولیزا رایس را داشته باشد به آنها توصیه می‌کند برای رفع نگرانی‌ها به مذاکرات مستقیم با مقامات ایران وارد شوند.

مادلین آلبرایت، وزیر سابق وزارت خارجه آمریکا نیز در کتابی جدید، با بیان اینکه ایران امروز بسیار قدرتمندتر از ایران دیروز است، خطاب به رئیس‌جمهوری آینده آمریکا تأکید کرد: مطمئناً ایران بخش بسیار زیادی از وقت و اهتمام تو را به‌خود جلب خواهد کرد و انتظار ندارم در زمان ریاست‌جمهوری تو اقدامی برای رویارویی با تو انجام بدهد.

هنری‌کسینجر مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: آمریکا باید مستقیما با ایران بر سر برنامه هسته‌ای و دیگر مسائل دوجانبه گفت‌وگو کند.

کد خبر 49231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز