چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ال‌موندو نوشت: باراک اوباما از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا حمایت کرد.

باراک اوباما که در مقام عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پس از ارائه گزارش ژنرال پترائوس فرمانده نیرو‌های آمریکایی در عراق سخن می‌گفت، با حمایت از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا و با اشاره به دیدار دوستانه اخیر محمود احمدی‌نژاد از بغداد گفت: اگر مالکی می‌تواند با ایران روابط عادی از نوع یک همسایه در قبال همسایه دیگر داشته باشد، ما نیز باید با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنیم.

تصور نمی‌کنم که بدون ایرانی‌ها بتوانیم اوضاع در عراق را تثبیت کنیم. باید روابط دیپلماتیک خود را با ایران دست کم به منظور گفت وگو با این کشور درباره اوضاع عراق مجددا برقرار کنیم.

باراک اوباما که یکی از دو کاندیدای حزب دموکرات آمریکا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2008 محسوب می‌شود، در ادامه سخنان خویش از تدوین یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق دفاع کرد.

باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده است که در صورت انتخابش به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، در 16 ماه اول زمامداری‌اش بیشتر نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کند.

براساس برنامه‌ای که اوباما برای عراق ارائه داده است، نیرو‌های آمریکایی صرفا برای حفاظت از سفارت این کشور در عراق باقی خواهند ماند و در صورت لزوم یک نیروی واکنش سریع برای مقابله با القاعده در یکی از کشور‌های همسایه عراق مستقر خواهد شد.
[اوباما: اگر رئیس جمهور شوم از عراق خارج می‌شویم]

اظهارات باراک اوباما درسنای آمریکا پس از ارائه گزارش ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیرو‌های آمریکایی در عراق و رایان کراکر سفیر آمریکا در این کشور بیان شد.

کراکر و پترائوس در گزارشی که درباره عراق به سنای آمریکا ارائه داده‌اند، به جورج بوش رییس جمهوری آمریکا توصیه کرده‌اند که روند کاهش نیرو‌های این کشور در عراق را از ماه ژوئیه آغاز نکند، آن‌ها همچنین خواستار وقفه‌ای 45 روزه در آغاز روند کاهش نیرو‌های آمریکایی در عراق شده‌اند.[گزارش به کنگره آمریکا درباره عراق ]

کد خبر 48198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز