چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون در دوئل با باراک اوباما پیروزی فوری و ضروری را در انتخابات مقدماتی در پنسیلوانیا از آن خود کرد.

خبرگزاری سوئیس از فیلادلفیا گزارش داد، بدین ترتیب رقابت بر سر نامزدی ریاست جمهوری از جبهه دموکرات‌ها همچنان ادامه خواهد یافت.

در انتخابات مقدماتی که روز سه‌شنبه (به وقت محلی) انجام گرفت این زن سناتور 55 درصد آرا را در مقابل 45 درصد آرای رقیب سیاه‌پوستش کسب کرد.

کلینتون در اولین واکنش به این پیروزی لحنی مقابله‌جویانه را برگزید. او در برابر جمعی از هوادارنش در فیلادلفیا گفت: «تعدادی بودند که برای نامه نوشتند یا گفتند که بس کن. اما ملت آمریکا تسلیم نمی‌شود و رییس جمهوری لایق خدمت به آنهاست که از مبارزه دست بر ندارد.»

وی کاملا مطمئن به نظر می‌رسید. جریان وزش باد عوض شده است. پیروزی او در پنسیلوانیا بسیار قابل توجه است، زیرا اوباما سه برابر بیش از او برای این رقابت انتخاباتی هزینه کرده بود. کلینتون در همین حال در سخنرانی‌اش به مناسبت این پیروزی از هوادارانش خواست به جبهه تبلیغاتی او کمک مالی کنند.

جبران عقب‌افتادگی‌ها
از سوی دیگر اوباما از ایالت ایندیانا به کلینتون به خاطر «نبرد جانانانه انتخاباتی» تبریک گفت. او در همین حال در سخنرانی در برابر هوادارانش در ایوانزویل در هیات یک برنده جلوه‌گر شد.
وی گفت: «ما فقط در انتخابات مقدماتی پیروز نخواهیم شد، ما فقط در انتخابات نوامبر پیروز نخواهیم شد. ما این کشور و جهان را تغییر خواهیم داد.» اوباما برآیند انتخابات در پنسیلوانیا، جایی که او در نظرسنجی‌ها 20 درصد از کلینتون عقب‌تر بود را پیروزی برای خودش قلمداد کرد.

تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد کلینتون محبوبیت بالایی به ویژه در میان کارگران، رای‌دهندگان مسن‌تر و زنان دارد. بر خلاف او، آنگونه که تحلیل‌های شبکه‌های تلویزیونی آمریکا نشان می‌دهد، اوباما به شدت محبوب سیاه‌پوستان و رای‌دهندگان جوان است.

با این نتیجه اکنون دوئلی که ماه‌هاست بر سر تعیین نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دارد بدون آنکه از شدتش کاسته شده باشد، ادامه می‌یابد.

بدون اکثریت
رای‌گیری مهم بعدی در تاریخ ششم ماه مه در کارولینای شمالی و ایندیانا انجام خواهد شد. در مجموع تا ابتدای ماه ژوئن 9 انتخابات مقدماتی دیگر برگزار می‌شود.

اوباما از نظر کسب آرای هیات‌های نمایندگی در سراسر آمریکا برای روز معرفی نامزد دموکرات‌ها در تابستان همچنان پیشتاز است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ یک از این دو رقیب نتوانند اکثریت آرای نمایندگی لازم را برای روز حزب‌شان که پایان ماه اوت در دنور برگزار می‌شود، کسب کنند.

بدین ترتیب تصمیم آخر را «نمایندگان ویژه» خواهند گرفت که از عوامل ارشد حزبی هستند.
این در حالیست که در جبهه جمهوری‌خواهان مدت‌هاست رقابت‌ها پایان گرفته است. سناتور جان مک‌کین به عنوان تنها نامزد این جناح در انتخابات چهارم نوامبر ریاست جمهوری آمریکا تعیین شده است. جورج بوش پس از دو دوره ریاست جمهوری دیگر نمی‌تواند نامزد این انتخابات شود

کد خبر 49669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز