یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

به گفته یکی از دست‌اندرکاران ستاد انتخاباتی باراک اوباما، این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی ماه مارس، موفق به جمع آوری بیش از ۳۰ میلیون دلار کمک مالی شده است.

اگر چه این رقم در مقایسه با ۵۵ میلیون دلار کمک مالی جمع آوری شده توسط اوباما در ماه فوریه اندک به‌نظر می‌رسد،اما  نشان می دهد باراک اوباما طی ماه میلادی گذشته به‌طور متوسط روزانه یک میلیون دلار کمک جمع آوری کرده است که با توجه به وضعیت متزلزل سیاسی طی هفته‌های اخیر، نشان دهنده گام‌های مطمئن او در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری است.

این مبلغ همچنین نشان می‌دهد که اوباما می‌تواند از پس هزینه تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در ایالت‌های باقی مانده بر آید.در این حال هفته گذشته و در پایان ماه  مارس ، ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون رقم دقیق کمک‌های دریافتی وی را طی ماه سپری شده اعلام نکرد.

هر چند یکی از مشاوران کلینتون اظهار داشته که مبلغ کمک‌های جمع آوری شده توسط سناتور ایالت نیویورک حدود ۲۰ میلیون دلار بوده است. با وجود انتشار خبر ثروت ۱۰۹ میلیون دلاری که کلینتون‌ها در سال های اخیر بعد از ترک کاخ سفید به دست آورده‌اند، به‌نظر می‌رسد این ثروت نتوانسته وزنه هیلاری را در مقابل رقیب دمکرات خود سنگین کند.[کلینتون‌ها ۱۰۹ میلیون دلار ثروت دارند]

ابتدای سال‌جاری و پس از آنکه مبارزه انتخاباتی کلینتون با مشکل مواجه شد و روند جمع آوری کمک‌های مالی کاهش یافت، وی مبلغ ۵ میلیون دلار را از حساب شخصی‌اش به جریان انداخت. براساس گزارش‌های پراکنده طی هفته‌های اخیر، دستمزد افراد و مؤسساتی که به خدمت ستاد انتخاباتی کلینتون در آمده اند، پرداخت نشده است و برخی از آنها شکایت خود را به رسانه‌ها کشانده‌اند.

مقروض شدن نامزد‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری درآمریکا، موضوع نامتعارفی نیست و این بدهی‌ها تا هفته‌ها ادامه می‌یابد. افراد و مؤسسات استخدام شده دستمزد خود را دریافت نمی‌کنند و کارکنان ستادها به رایگان کار می‌کنند و می‌توان مخارج اندک را در کوتاه مدت با کارت‌های اعتباری پرداخت.

این اقدامات و سایر تدابیر تا حد امکان توسط ستاد‌های انتخاباتی به کار گرفته می‌شوند. اما چنین بدهی‌هایی معمولا کوتاه مدت بوده و قابل توجه نیستند و به ندرت از مرز چند میلیون دلار فراتر می‌روند.

با اینکه مبلغ بدهی ستاد کلینتون دچار نوسان است، به گفته مقامات حزب دمکرات این میزان بدهی در این مرحله از انتخابات فراتر از حد معمول است.

در حالی که برخی دست اندرکاران ستاد کلینتون از این نگرانند که آیا سناتور نیویورک می‌تواند هزینه تبلیغات رادیویی و تلویزیونی خود را در ماه مه بپردازد، سایرین از موضوع دیگری ابراز نگرانی می‌کنند.

یکی از مشاوران کلینتون می‌گوید که تردید دارد آیا بدهی‌های ستاد، صرفا پس از پایان مبارزات برطرف می‌شود یا آنکه بر آینده سیاسی کلینتون تاثیر خواهد گذاشت.

اطرافیان او نگرانند که درصورت ناکامی هیلاری در انتخابات پیش رو، وی باید برای ورود مجدد به سنا دوباره وارد عرصه انتخاباتی شود و این کار هم پول می‌خواهد. هنگامی که مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری به پایان برسد، اگر وی ۱۰ میلیون دلار بدهی داشته باشد، باید آن را بپردازد و پس از آن تا ۴ سال دیگر برای ورود مجدد به سنا ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار دیگر جمع آوری کند.

کسری مالی هیلاری

مبلغ کمک‌های جمع آوری شده توسط ستاد اوباما درحالی اعلام می‌شود که بنا به گفته مقامات حزب دمکرات، میزان بدهی ناشی از مبارزه انتخاباتی کلینتون به ۹ میلیون دلار بالغ می‌شود.

مبلغ بدهی کلینتون موجب شده تا این پرسش مطرح شود که آیا وی می‌تواند طی حدود ۸ هفته به پایان مبارزات انتخاباتی حزب دمکرات، هزینه لازم را برای رقابت شانه به شانه اش با باراک اوباما تامین کند؟

تایم
اول آوریل ۲۰۰۸

کد خبر 47891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز