پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

گروه سیاسی: روزنامه لبنانی النهار خبر داد که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا تهدید کرده است که درصورت حمله نظامی به ایران از سمت خود استعفا خواهد داد.

اواخر اسفندماه گذشته ویلیام فالون فرمانده نظامی نیروهای آمریکا در منطقه خاورمیانه در پی مخالفت با دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.

ناظران سیاسی بر این باورند که این خبرها حاکی از افزایش اختلافات در هیات حاکمه آمریکا درباره ایران است و جورج بوش در ادعاهای خود علیه تهران، چندان همراهی‌ای درون دولت آمریکا ندارد.

ضربه بی‌نتیجه

یک مسئول بلندپایه آمریکا ضمن اعتراف به بی‌نتیجه بودن هرگونه حمله نظامی آمریکا به ایران ادعا کرد که برخی سران عرب به‌ویژه در خلیج فارس بارها بوش را به برخورد نظامی با ایران تشویق کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه لبنانی النهار دیروز بدون اشاره به نام این مسئول آمریکایی به نقل از او نوشت: ضربه نظامی به ایران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف کند.  این مسئول آمریکایی بلندپایه افزود: برخی سران عرب درحاشیه خلیج فارس از جمله کویت و قطر نیز مخالف حمله به ایران‌اند.

افزایش دامنه اتهام‌زنی‌ها

در حالی که به‌نظر می‌رسد جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا طی 2 هفته گذشته بر دامنه اتهام‌زنی‌های خود علیه ایران افزوده، او در تلاشی دیگر در بخارست و پیش از شرکت در نشست ناتو، باز هم ادعای خود درباره ضرورت استقرار سپر موشکی در اروپا برای مقابله با موشک‌های ایران را تکرار کرد.

این درخواست، با مخالفت روسیه مواجه شده و میخائیل گورباچف آخرین رئیس‌جمهوری شوروی، 2 روز پیش تاکید کرده‌ بود که خواسته آمریکا، مقابله با چین و روسیه است و نه ایران.

بوش که یکشنبه آینده در سوچی روسیه با ولادیمیرپوتین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و پیش‌تر اعلام شده بود که موضوع ایران، یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات این 2 رئیس‌جمهوری است که به‌زودی در کشورهایشان می‌بایست از قدرت کناره بگیرند، بار دیگر از روسیه خواست که از مخالفت با طرح آمریکا برای سامانه دفاع موشکی دراروپا، دست بردارد.

نقش سوئیس

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره قرارداد فروش گاز ایران به سوئیس گفت: آمریکا حق خود می‌داند از سوئیس درباره معامله با ایران سؤال کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تام کیسی افزود: ضمن احترام به نقشی که دولت سوئیس برای حفظ منافع ما در ایران و کوبا برعهده دارد اما این حق را بر خود محفوظ می‌داریم.  وی اضافه کرد: ما این حقیقت را مخفی نکردیم و فکر نمی‌کنیم این قدمی مناسب بوده باشد و البته ما این دیدگاه را مکرر برای دوستانمان در دولت سوئیس و همچنین سایر کشورهایی که با ایران معامله می‌کنند، اعلام خواهیم کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ اینکه آیا دولت سوئیس متن قرارداد خرید گاز را در اختیار دولت آمریکا قرار داده است، گفت: من می‌دانم که ما از طریق سفارتمان درخواست کرده‌ایم که یک کپی از قرارداد را در اختیار ما قرار دهند، اما هنوز آن را دریافت نکرده‌ایم و قطعا ما درخواستمان را تکرار خواهیم کرد و فکر می‌کنم بررسی این قرارداد می‌تواند بسیار کمک کند.

وی تصریح کرد: ما می‌دانیم که دولت سوئیس به حمایت از انعقاد این قرارداد اصرار دارد و این معامله شامل تحریم‌های ایران نمی‌شود.

کد خبر 47542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز