سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

گروه سیاسی: ظاهراً آمریکایی‌ها برای حملات تبلیغاتی علیه ایران چند محور را همیشه دنبال کرده اند: استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، دخالت مسلحانه در امور داخلی عراق، لبنان و فلسطین، برنامه‌ریزی برای نابودی اسرائیل، نقض حقوق بشر، حمایت ازتروریسم و...

در همین رابطه خبرگزاری‌های خارجی طی هفته‌های اخیر اقدام به چاپ اخبار و گزارش‌هایی کرده‌اند که بر پایه یکی از محورهای فوق بوده است. در این گزارش‌ها هیچ‌یک به صراحت و قاطعیت نگفته‌اند که آیا تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران جدی است و یا از این تهدیدات برای وارد کردن فشار به ایران وگرفتن امتیاز در هر یک از موضوعات یاد شده استفاده می‌شود؟

میدل ایست تایمز درشماره ‌ ۲۱ اردیبهشت(۱۰ می) خود از گزارش سالانه امنیتی آمریکا در مورد تروریسم خبرداده و نوشته است: حملات القاعده یا ‏حملاتی با رنگ و بوی القاعده در پاکستان در فاصله سال‌های 2006 تا 2007، دو برابر شده است یعنی از 375 به 877 ‏رسیده است.

اما در افغانستان که مدت کوتاهی پس از واقعه یازدهم سپتامبر، توسط آمریکا اشغال شد، تعداد حملات گزارش ‏شده در سال 2007، به اندازه 16 درصد رشد داشته است. کشته شدن 1966 نفر در جریان تقریباً ‏‏1127 حمله خشونت آمیز، نشان دهنده بالا رفتن سطح خشونت‌ها در مقایسه با سال 2006 است.

عراق خود به تنهایی در بر دارنده ‏‏60 درصد تلفات تروریسم جهانی بوده است. ‏
میدل ایست تایمز نوشته است: متأسفانه این گزارش به موضوع زمزمه‌های طولانی مدت جنگ ایالات متحده علیه ایران دامن می‌زند. این تأسف‌بار ‏است زیرا اگر یافته‌های گزارش را مسئولانه‌تر نگاه کنیم، ادامه سیاست‌های دولت بوش دنیا را ناامن‌تر کرده ‏است.

آیا جنگ علیه ایران منجر به افزایش خشونت‌ها یا وقایع تروریستی نمی‌شود؟اتحادیه اروپا نیز اخیرا در بیانیه پایانی نشست خود در مورد حقوق بشر؛ ایران، چین و روسیه را به‌دلیل نقض حقوق بشر محکوم کرد.

موقعیت شکننده

پایگاه خبری آمریکایی آر. تی. تی نیوز به نقل از مک گاورن، یک عضو برجسته سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) که تجربه همکاری با 7‌رئیس‌جمهوری آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات را داشته ادعا کرد که دولت بوش باوجود موقعیت شکننده نیروهای آمریکایی در عراق مترصد زمینه چینی برای حمله نظامی به ایران تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی است. 

ری مک گاورن در گفت‌وگویی با روزنامه آمریکایی چارلستون تاکید کرد: اگر بوش و چنی پیش از ترک کاخ سفید بخواهند به ایران ضربه بزنند، این می‌تواند عواقب وحشتناکی داشته باشد. ایران می‌تواند خطوط تدارکات نیروهای ما درکویت را مورد حمله قرار دهد، کاری که موقعیت ده‌ها هزار سرباز آمریکایی در مرکز عراق را به شدت به خطر می‌اندازد.

این مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با تحسین دریاسالار ویلیام فالون، فرمانده سابق نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه که به‌دلیل مخالفت با مواجهه نظامی با ایران ناچار به کناره گیری از سمت خود شد، گفت: فالون آخرین امید ما بود.

فالون، بهمن ماه گذشته در مصاحبه با یک مجله آمریکایی صراحتا از مخالفت شدید خود با حمله به ایران سخن گفته و نسبت به کاهش تعداد نیروهای ارتش آمریکا در عراق ابراز تمایل کرده بود.

مک گاورن درخصوص دلایل آغاز جنگ تحت رهبری آمریکا علیه عراق در سال 2003 گفت: جنگ چند هدف مختلف داشت: گوشمالی دادن صدام، حمایت از اسرائیل، کنترل ذخایر نفتی و افزایش تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه.

پرونده هسته ای

21 اردیبهشت ماه جاری خبرگزاری فرانسه از ژنو، گزارش داد که در بیانیه پایانی نشست مشترک دو هفته‌ای درباره معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ژنو، 5 قدرت هسته‌ای جهان شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه‌ به‌طور مشترک درباره خطرات گسترش سلاح‌های هسته‌ای به ایران هشدار دادند.

تهران با غیرسازنده خواندن این بیانیه و اعلام این‌که چنین بیانیه‌ای دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به این مناقشه از طریق مذاکره را زیر سؤال می‌برد، به این بیانیه واکنش نشان داد.

رژیم صهیونیستی

نشریه نیوزویک در شماره 19 اردیبهشت ( 7 می ) خود نوشت: اسرائیل می‌تواند به‌زودی درگیر بزرگترین ‏نبرد موجودیت در تاریخ نه چندان طولانی خود شود. رئیس‌جمهوری بعدی ایالات متحده هم- اعم از اینکه باراک ‏اوباما باشد یا جان مک کین- احتمالاً با بحرانی به‌مراتب بزرگتر از حملات یازدهم سپتامبر روبه‌رو خواهد شد.

این نشریه ادعا کرد: در ‏حالی که مقامات اسرائیلی اصرار دارند که به دیپلماسی متعهد هستند، عواملی دست به دست هم می‌دهند تا احتمال ‏وقوع یک حمله اسرائیلی علیه ایران را تا قبل از پایان سال 2008 امکانپذیر سازند.‏

نیوزویک نوشت: اما حتی تندروهای اسرائیلی هم می‌دانند کوبیدن بر طبل حمله به ‏ایران می‌تواند منازعه‌ای طولانی مدت و شوم را به‌دنبال داشته باشد.
قرار است گزارش جدید آژانس در هفته سوم ماه می منتشر شود و ‏ایران نیز حاضر شده است در مورد روند بازرسی‌ها به ابراز نظر بپردازد. هرچند انتظار نمی‌رود این مسئله تا ‏آن موقع حل و فصل شود.‏

شایعاتی بر سر زبان هاست که روسیه برای فروش سامانه ضد‌شناور اس-‏‏300 با برد بالا با ایران مشغول رایزنی است، روسیه این شایعات را رد کرده است. این سامانه‌های دفاعی پیشرفته در ‏صورت استقرار، قدرت حملات هوایی اسرائیل را به نحو فاحشی تقلیل خواهد داد. ‏

برخی کارشناسان فنی و دفاعی نیز معتقدند رژیم صهیونیستی نمی‌تواند چیزی بیش از یک آزار برای برنامه ایران تلقی ‏شود. 

مهم‌ترین چالش آمریکا
دریا سالار مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مصاحبه ای با شبکه 10 تلویزیون  رژیم صهیونیستی ، خاطر نشان ساخت ‏که درگیری آمریکا در افغانستان و عراق از احتمال درگیری این کشور با ایران کاسته است.

او همچنین خاطر نشان ساخت که ‏ترجیح می‌دهد آمریکا از یک جنگ جدید در منطقه پرهیز کند.‏مولن در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است او برای از بین بردن تاسیسات هسته‌ای ایران دستور حمله صادر کند، خاطر نشان کردکه او بسیار امیدوار است‌ که تحولات و شرایط منطقه‌ای به نقطه‌ای نرسد که جنگ و منازعه اجتناب ناپذیر شود.‏او همچنین گفت که اکنون مهم‌ترین چالش پیش روی آمریکا، امکان بروزسومین درگیری در منطقه است.‏

کد خبر 51793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز