چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه خبری بی.بی.سی چهارشنبه 2 آوریل اعلام کرد: براساس نظرسنجی انجام شده در بین مردم آمریکا، کشورهای ایران، عراق و چین سه دشمن اصلی آمریکا هستند.

ایرنا به نقل از بی بی سی گزارش داد: در نظرسنجی سال ‪ ،۲۰۰۱‬عراق بزرگترین دشمن آمریکا خوانده شده بود اما اکنون ایران جایگزین عراق شده است.

در این مطالعه که توسط موسسه گالوپ انجام شده، ‪ ۲۵‬درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند ایران بزرگترین دشمن آمریکاست، ‪ ۲۲‬درصد عراق و ‪ ۱۴‬درصد هم چین را مهمترین دشمن آمریکا خوانده‌اند اما تنها ‪ ۹‬درصد گفته‌اند کره شمالی دشمن اصلی آمریکاست. این در حالی است که سال گذشته این رقم برای کره شمالی ‪ ۱۸‬درصد بود.

براساس این گزارش، پیونگ یانگ سال گذشته موافقت کرد برنامه تسلیحات اتمی خود را در مقابل دریافت کمک متوقف کند. [موافقت کره شمالی با پایان دادن به برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای]

چین نیز که رقیب اقتصادی جدی آمریکا محسوب می‌شود، سال گذشته نگرانی ‪۱۱‬ درصد را برانگیخته بود که امسال افزایش سه درصدی را نشان می‌دهد.

موسسه گالوپ در سال ‪ ۲۰۰۱‬و پیش از حملات یازده سپتامبر برای اولین بار دست به این مطالعه زد.

از دیدگاه بسیاری از پاسخ‌دهندگان ، در نظرسنجی امسال با وجود سرنگونی صدام حسین، عراق همچنان یکی از دشمنان اصلی آمریکا باقی مانده است.

بی.بی.سی افزود: مطالعه یاد شده نشان می‌دهد طرفداران جمهوریخواه بیش از طرفداران حزب دمکرات آمریکا، ایران را دشمن نخست آمریکا می‌دانند. برای پاسخ‌دهندگان دمکرات، عراق همچنان دشمن اصلی آمریکاست.

همچنین، افراد مسن و کسانی که می‌گویند اخبار جهانی را دنبال می‌کنند، کمتر از جوانان و اشخاصی که به اخبار علاقه چندانی ندارند، عراق را بزرگترین دشمن کشور خود می‌دانند.

این نظرسنجی در ‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۴‬فوریه گذشته بطور تلفنی انجام شد و در آن ‪۱۰۰۷‬ نفر شرکت کردند. ضریب خطای این نمونه‌گیری مثبت و منفی ‪ ۳‬درصد است.

کد خبر 47469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز