گروه سیاسی: جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا و رابرت گیتس، وزیر دفاع وی این روزها در حال شکل‌دهی به حلقه دیگری از زنجیره تلاش‌هایشان برای اعمال فشار بر تهران هستند.

در ادامه تلاش‌های مقام‌های آمریکایی برای جداکردن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از ایران و قراردادن آن‌ها در جبهه مخالف تهران، وزیردفاع آمریکا جمعه شب راهی عمان شد تا درباره موضوع‌های گوناگون و از جمله ایران با دولتمردان این کشور گفت‌وگو کند.

رابرت گیتس که برای اولین بار از زمان انتصاب خود به عنوان وزیردفاع آمریکا وارد مسقط می‌شد تا با پادشاه عمان دیدار کند، در مسیر سفر در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که قصد دارد از نظرات سلطان‌قابوس درباره‌ تحولات منطقه از جمله ایران مطلع شود.
به گزارش ایسنا یکی از مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی نیز تأکید کرد که مسائل و چالش‌هایی که واشنگتن با تهران دارد در این سفر مطرح شده و کاخ‌سفید همواره از امکان رایزنی درباره روابط ایران و عمان برخوردار بوده است.

وی همچنین گفت که در حال حاضر آمریکا حضور نظامی پررنگی در عمان ندارد، اما بخشی از تجهیزات نظامی آمریکا در عمان انبار شده است و هواپیما‌های نیروی دریایی آمریکا نیز در پایگاه‌های هوایی عمان توقف‌هایی دارند.
مقام‌های کشورهای گوناگون حاشیه خلیج‌فارس بارها در واکنش به تلاش‌های واشنگتن برای تحریک آن‌ها بر ضد تهران، با این سیاست‌ها مخالفت کرده‌اند.

گفت‌وگوی بوش با پوتین
این در حالی است که امروز قرار است  بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا در بندر روسی سوچی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده و درباره سیاست‌های آمریکا در قبال ایران گفت‌وگو کند.
روز جمعه پوتین در سخنرانی خود در جمع سران ناتو در بخارست با حمله به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تأکید کرده بود که ایران به هیچ‌وجه آن‌گونه که واشنگتن مدعی است، تهدیدی برای جامعه بین‌المللی محسوب نمی‌شود.

کد خبر 47810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز