یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

مجید مهرابی دلجو: 28 خرداد ماه سال‌جاری روزنامه نیویورک تایمز در وب‌سایت خود از مانور نظامی رژیم اشغالگر قدس خبر داد

 و به نقل از مقام‌های آمریکایی ادعا کرد که ظاهرا این مانور جهت تمرین برای بمباران بالقوه تاسیسات اتمی ایران و تلاشی برای توسعه ظرفیت نظامی رژیم صهیونیستی جهت اجرای یک حمله از راه دور بوده است.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی ادعا کرد هلی‌کوپترها و هواپیماهای سوخت رسان که در این مانور شرکت کردند در مسافتی تقریبا 1500 کیلومتری پرواز کردند که حدودا فاصله میان اسرائیل و تاسیسات اتمی نطنز است.

کمی در حدود 10 روز پیش‌تر از این ماجرا شائول موفاز وزیر حمل‌ونقل رژیم اشغالگر قدس در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آهارنوت چاپ اسرائیل گفته بود که اگر ایران برنامه اتمی‌اش را متوقف نکند حمله رژیم صهیونیستی به آن کشور «اجتناب ناپذیر» خواهد بود. شامگاه دوشنبه 17 تیر  خبر رزمایش بزرگ سپاه با عنوان رزمایش پیامبر اعظم(ص) روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛  رزمایشی که رسانه‌های خبری جهان در خلال بالا گرفتن تنش‌های لفظی میان ایران و اسرائیل تحلیل‌های مختلفی را برای آن ارائه دادند.

تحلیل بیشتر خبرگزاری‌های و رسانه‌های دنیا درباره رزمایش پیامبر اعظم(ص) بر این محور بود که ایران این مانور نظامی را برای مقابله با تهدیدات اسرائیل انجام داده است.

همچنان که خبرگزاری آلمان پس از آزمایش نسل جدید موشک شهاب 3 نوشت؛ موشک دوربرد شهاب 3  از برد کافی برای هدف قرار دادن اسرائیل برخوردار است و رویترز گفت: ایران، 9 فروند موشک میان برد و دوربرد از جمله موشکی را آزمایش کرده است که می‌تواند اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا را در منطقه هدف قرار دهد. بی‌بی سی نیز پرتاب این موشک‌ها را پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دارای «مفهوم خاص» دانست.

با این وجود سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نه صراحتا تائید کرد که این مانور در پاسخ به تهدیدات نظامی اسرائیل صورت می‌گیرد و نه این موضوع را رد کرد. محمد علی حسینی درباره این رزمایش گفت: مانورهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران اقدامی متعارف و عادی جهت حفظ آمادگی‌های رزمی و افزایش قابلیت‌های بازدارندگی برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و مقابله با هرگونه تهدید احتمالی است.

اگرچه وی به مانورهای نظامی و تهدیدهای متوالی مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی که اخیرا به اوج خود رسیده است اشاره‌ای نیز داشت و اظهار داشت: نادیده انگاشتن رفتارهای خصمانه و تهدیدات گوناگون رژیم صهیونیستی از سوی مقامات آمریکایی و برخی از متحدین غربی آن، نشانگر چشم‌پوشی عمدی و فاحش این کشورها در برابر منابع اصلی تهدید و نگرانی‌ها نسبت به امنیت و ثبات منطقه است.

این در حالی است که موضع محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به نسبت شفاف‌تر بود؛ «تمرین در شرایط سخت روز و شب و شلیک همزمان واحدها و سکوهای پرتاب موشک برای پاسخگویی سریع، قاطع و ضربه‌های جبران‌کننده به حملات فرضی دشمن از اهداف این رزمایش است.»

نکته قابل تامل اینکه در تمام اظهار نظرها، مسئولان کشوری و لشکری بر سیاست دفاعی و نه تهاجمی ایران تاکید داشته‌اند. همچنان‌که سید محمد حجازی، جانشین فرمانده سپاه افزایش آمادگی نیروهای ایران و اقدامات آنها نه علیه منافع همسایگان بلکه در جهت حفظ امنیت منطقه دانست و تاکید کرد: ما خواستار ارتباط صمیمی با کشورهای منطقه بوده و هستیم.

مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع نیز با تاکید بر اینکه موشک‌های ایران فقط متجاوزان و ماجراجویان جنگ‌طلب و متخاصم را هدف قرار خواهد داد، اظهار داشت: «بارها اعلام کرده‌ایم که قدرت موشکی ایران صرفا دفاعی و در خدمت صلح، ثبات و امنیت منطقه است و موشک‌های ایران فقط متجاوزان و ماجراجویان جنگ‌طلب و متخاصم را هدف قرار خواهد داد و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند.»

حسین سلامی، فرمانده نیروی هوایی سپاه با تاکید بر اینکه سامانه‌های متعدد موشکی سپاه کاملا در وضعیت عملیاتی و آرایش دفاعی قرار دارند، گفت: به دشمنان هشدار می‌دهیم دست ما همواره روی ماشه و موشک‌های ما همواره آماده پرتاب خواهد بود.
وی در پاسخ به عملیات روانی رژیم غاصب صهیونیستی خاطرنشان کرد: ما فراتر از رژیم صهیونیستی فکر می‌کنیم.

آزمایش موشک‌های ارتقا یافته

دوشنبه شب گذشته اولین خبر از اخبار از رزمایش پیامبر اعظم (ص)  به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این مضمون که رزمایش پیامبر اعظم(ص) 3 با رمز مقدس«یا رسول‌الله» توسط یگان‌های موشکی نیروی هوایی و واحدهای شناوری نیروی دریایی سپاه در حال انجام است، توسط خبرگزاری‌ها منتشر شد. در این رزمایش آخرین دستاوردهای نظامی سپاه، انواع موشک‌های زمین به زمین، میانبرد و دوربرد از کلاس شهاب‌ها، فتح‌ها و زلزال‌ها مورد آزمایش قرار گرفت.

 روز جمعه در چهارمین روز از انجام رزمایش، موشک‌های ساحل به دریا با برد 350 کیلومتر با موفقیت شلیک شد. آنچه بیش از سایر موضوعات در این رزمایش مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفت شلیک سریع‌ترین موشک زیر‌سطحی دنیا بود. سریع‌ترین موشک زیرسطحی دنیا با نام «حوت» که سرعتی بالغ بر 100 متر بر ثانیه دارد در این رزمایش با موفقیت آزمایش شد.

گفته می‌شود هیچ ناوی حتی مجهز به سیستم‌های ضد‌موشک‌های دریایی، نمی‌تواند از این موشک در امان باشد. صبح روز چهارشنبه،  9 موشک دوربرد و میانبرد توسط نیروی هوایی سپاه که در میان آنها موشک ارتقا یافته شهاب 3 نیز وجود داشت محور خبرهایی بود که درباره رزمایش نیروهای سپاه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت. در سومین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم (ص)  نسل جدید موشک بالستیک شهاب 3 ارتقا یافته با برد 2 هزار کیلومتر و به وزن یک تن با موفقیت آزمایش شد. دقت این موشک در اصابت به اهداف ارتقا یافته است.

 واکنش به مانور نظامی

مانور موشکی سپاه بیش از هر کشوری، مسئولان ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را به واکنش واداشت.

کاندولیزا رایس،  وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سفر خود به گرجستان با اشاره به سخنان
علی شیرازی،  نماینده ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه گفت: آمریکا حضور امنیتی خود را در منطقه خلیج فارس تقویت کرده است و در دفاع از متحدان خود  در منطقه مانند اسرائیل، تردید نمی‌کند.

پس از اظهارات رایس روزنامه صهیونیستی جروزالم‌‌پست نوشت که ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی برای گفت‌وگو درباره ایران به آمریکا سفر می‌کند.

به نوشته این روزنامه، باراک در این سفر تلاش خواهد کرد تا به مقام‌های آمریکایی بقبولاند که خطر هسته‌ای ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که واشنگتن می‌داند.

جروزالم‌پست همچنین از سفر گابی اشکنازی، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش اسرائیل یک هفته پس از باراک، برای گفت‌وگو با مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به واشنگتن خبر داد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که میر داگان، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) نیز چهارشنبه گذشته به آمریکا رفته است.

جان مک کین، نامزد جمهوریخواه آمریکا که سیاست‌هایش همسو با سیاست‌ها جورج بوش است پس از انتشار خبر آزمایش موشکی اقدام جدید تهران را «تحریک جدی» خواند و تاکید کرد که این آزمایش موشکی هشدار بوده است زیرا حمله به اسرائیل به جنگی گسترده‌تر منجر خواهد شد که شامل دخالت آمریکا نیز می‌شود. مک‌کین ادعا کرد: آزمایش موشک‌های بالستیکی ایران از یک سو و پرهیز این کشور از تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم از سوی دیگر، باید جوامع بین‌المللی را برای تلاش علیه تمایلات، بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های خطرناک این کشور متحد سازد.

درست برخلاف این موضع‌گیری، باراک اوباما نامزد دمکرات آمریکا و رقیب مک کین، دولت بوش را به خاطر درگیر نکردن ایران در گفت‌وگوهای مستقیم و استفاده از زبان تند سیاست نابهنجار نکوهش کرد.

اوباما در واکنش به شیلک 9 فروند موشک «شهاب» ایران گفت: این مانور موشکی نشان داد دیپلماسی و مذاکرات مستقیم و دادن امتیاز به ایران، چقدر ضروری است.

کد خبر 57828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز