چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

گروه سیاسی: پرتاب موفق 9موشک دوربرد و میان برد ساخت داخل در رزمایش دریایی موشکی سپاه‌پاسداران بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت

این موشک‌ها که از خانواده موشک‌های زمین به زمین بودند دیروز در رزمایش پیامبر اعظم3 که توسط سپاه پاسداران در خلیج‌فارس در حال برگزاری است، پرتاب شد.

رزمایش سپاه در خلیج‌فارس با اعلام خبر پرتاب این 9موشک که از جمله آنها می‌توان به نسل پیشرفته موشک شهاب3 با برد2هزارکیلومتر اشاره کرد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت در حالی که بازارهای اقتصادی جهان نیز دچار نوسانات شدیدی شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی که ایسنا آن را منتشرکرد، با عنوان «ایران موشک‌هایی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز آزمایش می‌کند»، نوشت: ایران دیروز 9 موشک بلند و میان برد را در رزمایش جنگی پرتاب کرد که برخی می‌گویند در پاسخ به تهدیدهای آمریکا و اسرائیل است.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است: این رزمایش جنگی در تنگه هرمز انجام گرفت، آبراهی راهبردی که 40 درصد نفت جهان از طریق آن منتقل می‌شود.رویترز نیز در گزارشی با عنوان ایران در بحبوحه تنش با آمریکا و اسرائیل، موشک آزمایش می‌کند، نوشت: این آزمایش در زمان تنش‌های بالا میان ایران و اسرائیل بر سر برنامه‌ هسته‌‌ای تهران رخ داد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با عنوان ایران متمرد، موشک دور برد آزمایش می‌کند، مدعی شد: ایران موشک شهاب 3 را در بحبوحه بیم‌ها از اینکه بن‌بست بر سر فعالیت هسته‌‌ای ایران به جنگ منجر شود، آزمایش کرد که اسرائیل در تیررس آن قرار می‌گیرد. 

روزنامه‌ نیویورک تایمز هم درگزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: یک روز پس از تهدید به حمله به تل‌آویو و منافع آمریکا درصورت هدف گرفته شدن ایران، گزارش شد که سپاه پاسداران ایران 9 موشک را آزمایش کرده است.

به گزارش فارس، ‌شبکه‌ خبری سی‌.ان.ان نیز گزارش داد: ایران معمولا به آزمایش موشکی دست می‌زند اما این آزمایش در بحبوحه تنش‌های بین‌المللی درخصوص مسئله‌ هسته‌ای این کشور انجام شد.

به گزارش العالم، تحلیلگران سیاسی و کارشناسان نظامی ایرانی و خارجی نیز گفته‌اند: این موشک می‌تواند اهداف داخل فلسطین اشغالی را درصورت حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌‌ای ایران هدف قرار دهد.

آثار اقتصادی

از سوی دیگر، اخبار مربوط به رزمایش ایران و آزمایش موشک‌های جدید ایرانی در بازارهای اقتصادی جهان تاثیر داشت. 

خبرگزاری فرانسه از جمله این آثاررا کاهش ارزش دلار در برابر یورو اعلام کرد. به گزارش ایرنا، شبکه اخبار اقتصادی بلومبرگ هم گزارش داد: در پی شلیک آزمایشی موشک‌های دوربرد ایران که توانایی هدف قراردادن خاک اسرائیل را دارد، بهای نفت خام برای نخستین بار در هفته جاری افزایش و ارزش دلار دربرابر یورو و ین کاهش یافت.

واکنش آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا که از آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی ایران حیرت‌زده شده، اعلام کرد: این آزمایش موشکی نشان داد تهران تهدید خیالی نیست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس در کنفرانس خبری در صوفیه، پایتخت بلغارستان مدعی شد: این آزمایش موشکی دلیل این موضوع است که تهدید موشکی ایران خیالی نیست.

از سوی دیگر گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: اگر ایران می‌خواهد نزد جهانیان اعتمادسازی کند، باید دست از آزمایش بیشتر موشک‌های خود بردارد.

وزارت امور خارجه انگلیس هم روز گذشته مدعی شد پرتاب آزمایشی موشک‌های ایرانی به نگرانی‌های موجود درباره تمایلات خطرناک ایران دامن می‌زند و این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند.

هشدار به دشمن

فرمانده نیروی هوایی سپاه با تاکید بر اینکه سامانه‌های متعدد موشکی سپاه کاملا در وضعیت عملیاتی و آرایش دفاعی قرار دارند، گفت: به دشمنان هشدار می‌دهیم دست ما همواره روی ماشه است و موشک‌های ما همواره آماده پرتاب خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران، حسین سلامی با اشاره به پیشرفت‌های موشکی سپاه در سیستم پیشرانه و چابک‌سازی تاکید کرد: این تنها بخش کوچکی از گزینه‌های دفاعی متنوع ماست که امروز در برابر دید جهانیان قرار دارد و عکس‌العمل واقعی ما در برابر تهدیدات دشمنان بسیار سریع‌تر، قاطع‌تر و کوبنده‌‌تر خواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه هم گفت: برای انجام ماموریت فراگیر و مستقیم در خلیج فارس و تنگه هرمز، بخش عمده ستاد نیروی دریایی سپاه در منطقه ساحلی مستقر شده است.

به گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرتضی صفاری با بیان این مطلب گفت: سومین رزمایش پیامبر اعظم‌ص توسط دریادلان نیروی دریایی سپاه با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند و نکات راهبردی رزمایش‌های پیامبر اعظم 1 و 2 در خلیج فارس و تنگه هرمز در حال برگزاری است.

آزمایش موفق

صبح دیروز علمیات پرتاب همزمان این موشک‌ها با حضور فرمانده کل سپاه، وزیر دفاع و تعدادی از مسئولان لشکری و کشوری با موفقیت انجام شد. کارشناسان نظامی پرتاب موشک در شرایط جوی نامساعد و در تمام شبانه‌روز را از قابلیت‌های منحصر به فرد این موشک‌ها ذکر کردند.

در رزمایش پیامبر اعظم 2 نیز طرح بهینه‌سازی‌ موشک شهاب 3توسط متخصصان کشورمان با موفقیت انجام شد  و طراحی و نصب کلاهک خوشه‌ای روی آن صورت گرفت.

کلاهک خوشه‌ای این قابلیت را به موشک‌های شهاب می‌دهد که روی هدف، حجم انبوهی از بمب‌ها را فرو بریزد و عملاً این موشک نوعی بمباران اهداف نظامی دشمن را برعهده دارد.

از این قابلیت می‌توان برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی دشمن، محل تجمع نیروها و نیز ناوهای مستقر در فواصل مختلف استفاده کرد که در یک لحظه شاهد بمباران وسیع و پرتعداد بمب‌های موجود در کلاهک موشک‌های شهاب خواهند بود.

براساس این طرح موفق نیروهای متخصص کشور، حجم و میزان بمباران این کلاهک خوشه‌ای قابل تنظیم است و محدوده‌های مختلفی را با توجه به برد بالای خود که قابلیت نشانه روی اهدافی تا 2 هزار کیلومتر را دارد، در تیررس موشک‌های کشورمان است.

کد خبر 57585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز