همشهری آنلاین: فرمانده سپاه از احتمال‌ تشکیل‌ یک‌ فرماندهی‌ مستقل‌ به‌ منظور تقویت‌ ساختار و فعالیت‌ بخش‌ موشکی‌ در سپاه‌ خبر داد‌.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری گفت: اصلاحات‌ ساختاری‌ در همه‌ جای‌ دنیا مرسوم‌ بوده‌ که‌ در راستای‌ صرفه‌جویی‌ هر مجموعه، بهینه ‌سازی‌ منابع‌ مالی‌ و انسانی‌ و تحرک‌ بیشتر انجام‌ می‌شود که‌ این‌ موضوع‌ در سپاه‌ نیز طبیعی‌ است.

وی با بیان اینکه چند سالی‌ بود که‌ اصلاح‌ ساختاری‌ در سپاه به‌ این‌ قدرت‌ انجام‌ نشده‌ بود که‌ با توجه‌ به‌ تغییر شرایط‌ محیطی‌ و نوع‌ تهدیدات‌ لازم‌ است، بیان داشت: در طرح‌ تعالی‌ و تحول‌ سپاه، اهمیت‌ خاصی‌ به‌ مسئله‌ معنویت‌ داده‌ شده‌ و مسئله‌ اصلی‌ سپاه‌ ارتقای‌ سطح‌ ایمان‌ و معنویت‌ است.

سرلشگرجعفری خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم در درون‌ سپاه‌ عناصر اصلی‌ پیروزی‌ و موفقیت‌ تضعیف‌ شود و روحیه‌ تعبد، روحیه دینداری، خلوص‌ در نیت، عمل‌ را مخلصانه‌ برای‌ خدا انجام‌ دادن، نباید تضعیف‌ شود.

وی ادامه داد: «تعبد»، «دینداری» و خداوند را ناظر بر اعمال‌ خود دانستن‌ و دل‌ در گرو حق‌ و پرتو ایمان‌ داشتن‌ و برای‌ خدا و در جهت‌ او حرکت‌ کردن، راهبرد اصلی‌ سپاه‌ بوده‌ و خواهد بود و از این‌ نظر می‌توان‌ گفت‌ «طرح‌ تعالی‌ و تحول‌ سپاه» در واقع‌ اجرای‌ منویات‌ فرماندهی‌ معظم‌ کل‌ قوا و زمینه ‌ای‌ برای‌ نوکردن‌ و زدودن‌ کهنگی‌ از سپاه‌ است.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی، تاکید کرد: طرح‌ تعالی‌ و توسعه‌ سپاه‌ بدنبال‌ پاسخ‌ به‌ این‌ سؤ‌ال‌ اساسی‌ است‌ و اقدامات‌ خود را در دو بخش‌ «تحول» و «تعالی» متمرکز کرده‌ و ضروریست‌ کلیه‌ فرماندهان‌ و مدیران‌ در سطوح‌ مختلف‌ سپاه‌ بدانند که‌ اقدامات‌ تحولی‌ (مانند تغییرات‌ ساختاری‌ و یا بازنگری‌ در نظامات‌ و آیین‌ نامه‌ها و...) از بالا به‌ پایین‌ و البته‌ با مشارکت‌ فعال‌ رده‌های‌ پایین، اعمال‌ می‌شود. لکن‌ اقدامات‌ تعالی‌بخش‌ (مانند مسائل‌ رفتاری، معنوی‌ و اخلاقی) بصورت‌ گسترده‌ و همزمان‌ در کلیة‌ سطوح‌ سازمانی‌ و عمدتاً‌ از پایین‌ به‌ بالا صورت‌ خواهد گرفت.

وی اقدامات‌ تعالی‌بخش‌ را به‌ مثابه‌ جهاداکبر دانست‌ و گفت : اقدامات‌ تعالی‌بخش‌ در سپاه‌ عمدتاً‌ در راستای‌ تحقق‌ ارزش‌های‌ دینی‌ و انقلابی‌ بوده‌ و پیاده‌سازی‌ آن‌ در رفتار و فرهنگ‌ سازمانی‌ سپاه، امری‌ بسیار اساسی‌ و زیربنایی‌ است‌ که‌ هیچ‌ مانعی‌ نمی‌شناسد و باید دانست‌ که‌ احیأ ارزش‌ها و رواج‌ آن‌ در سپاه، جز با عزمی‌ راسخ‌ برای‌ جهاد اکبر در سپاه‌ با توکل‌ برخدای‌ متعال‌ و صرفاً‌ برای‌ رضای‌ او، حاصل‌ نمی‌گردد.

سرلشکر جعفری‌ یادآور شد: با توجه‌ به‌ اهمیت‌ و اولویت‌ مسئله‌ ارتقأ معنویت، این‌ امر باید به‌ عنوان‌ دغدغه‌ اصلی‌ همه‌ مسئولین‌ و فرماندهان‌ در همه‌ سطوح‌ تبدیل‌ شود و هرچه‌ موانع‌ سازمانی‌ بر سر راه‌ تحقق‌ آن‌ وجود دارد باید برداشته‌ شده‌ و محور سازمانی‌ و برنامه‌ریزی‌ سپاه‌ قرار گیرد.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ با تاکید بر اینکه فلسفه‌ وجودی‌ سپاه‌ و ماموریت‌ آن، دفاع‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ و دستاوردهای‌ آن‌ است‌ و اقتضا می‌کند که‌ سپاه‌ از یک‌ سازمان‌ «تجهیزات‌ محور»، به‌ یک‌ سازمان‌ «انسان‌ محور» تبدیل‌ شود تصریح‌ ‌کرد: سپاه‌ یک‌ سازمان‌ تجهیزات‌ محور نباید باشد، سپاه‌ یک‌ سازمان‌ انسان‌ محور است. لذا باید محور سازمانی‌ سپاه‌ را در این‌ جهت‌ قرار داده‌ و محور کار را تقویت‌ ایمان‌ و معنویت‌ و جنبه‌های‌ اعتقادی‌ که‌ قدرت‌ و ماهیت‌ سپاه‌ نیز بر همین‌ پایه‌ است، قرار دهیم. این‌ مسئله‌ اساسی‌ باید در رفتار و فرهنگ‌ سازمانی‌ سپاه‌ اثر عمیق‌ بگذارد.

وی‌ ادامه داد: اهمیت‌ این‌ مسئله‌ تا به‌ آنجاست‌ که‌ همه‌ در هر سطوحی‌ که‌ هستند باید نسبت‌ به‌ آن‌ اهتمام‌ بورزند و در برنامه‌ریزی ‌های‌ ریز و کلان‌ خود آن‌ را مورد توجه‌ قرار دهند و این‌ اشتباه‌ است‌ که‌ گفته‌ شود، این‌ کار فقط‌ کار حوزه‌ نمایندگی‌ است‌ و دیگران‌ چندان‌ احساس‌ مسئولیت‌ نکنند. بار سنگینی‌ است‌ که‌ همه‌ باید با کمک‌ هم‌ آن‌ را بردارند و به‌ دوش‌ بکشند و مشارکت‌ و همکاری‌ کنند.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ با اشاره به اینکه رسالت‌ سپاه‌ فرهنگی، سیاسی‌ و نظامی‌ است‌ و سپاه‌ باید با عمق‌بخشی‌ داخلی‌ و خارجی‌ با انواع‌ تهدیدات‌ رویاروی‌ نظام‌ اسلامی‌ مقابله‌ کند بیان داشت:پیشگیری‌ از بروز تهدیدات‌ فرهنگی‌ و سیاسی‌ را از جمله‌ وظایف‌ سپاه‌ است و یکی‌ از دغدغه‌های‌ بخش‌ سیاسی‌ سپاه‌ باید شناسایی‌ عوامل‌ ثبات‌بخشی‌ و تهدیدزدایی‌ از انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ باشد.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ همچنین‌ انعطاف‌سازمانی‌ را از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های‌ سازمان‌ سپاه‌ دانست‌ و اظهار داشت: سپاه‌ یک‌ سازمان‌ خشک‌ و نظامی‌ صرف‌ نیست‌ و انعطاف‌ پذیری‌ از ضروریات‌ اجتناب ‌ناپذیر آن‌ است؛ چرا که‌ بسته‌ به‌ نوع‌ تهدیدات، ماموریت‌های‌ آن‌ نیز در حال‌ تغییر است‌ که‌ تغییرات‌ ساختاری‌ سپاه‌ نیز در این‌ راستا قابل‌ ارزیابی‌ است.

وی‌ تغییرات‌ در حال‌ انجام‌ در سپاه‌ پاسداران‌ را در راستای‌ کیفی‌تر و قوی‌تر شدن‌ این‌ تشکیلات‌ برای‌ مقابله‌ با تهدیدات‌ موجود و آینده‌ ذکر کرد یادآور شد: تهدیدات‌ موجود علیه‌ ما ثابت‌ نیست‌ و ماهیت‌ آن‌ در حال‌ تغییر است. در مقاطع‌ مختلف‌ تهدیدات‌ به‌ شکل‌های‌ مختلف‌ نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی‌ و اقتصادی‌ به‌ اوج‌ خود می‌رسد که‌ سپاه‌ به‌ عنوان‌ مدافع، حافظ‌ و نگهبان‌ انقلاب‌ و دستاوردهای‌ آن، باید قبل‌ از هر چیز تهدیدات‌ و ماهیت‌ آنها را بشناسد و در مقابل‌ آنها با برنامه‌ریزی‌ کامل‌ مقابله‌ کند.

سرلشکر جعفری‌ خاطرنشان ‌کرد: سپاه‌ پاسداران‌ با 5 نیرو، 2 دانشگاه‌ و فرماندهی‌ جدیدی‌ که‌ در حال‌ شکل‌گیری‌ است‌ با توجه‌ به‌ ماموریت‌های‌ مختلف‌ و متنوع‌ خود، نیازمند تهیه‌ و تدوین‌ نظامات‌ براساس‌ نیازهای‌ خاص‌ آن‌ است.

محمدعلی‌ جعفری‌ ادامه داد: بازنگری‌ ساختارها و سازمان‌ها، همواره‌ به‌ عنوان‌ یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌ناپذیر در برنامه‌های‌ سپاه‌ قرار داشته‌ و هرگاه‌ الزامات‌ ماموریتی‌ و فرایند پیشرفت، تعالی، روزآمدی‌ و قدرت‌ افزایی‌ آن‌ اقتضا نماید، تحولات‌ در ساختار و سازمان‌ سپاه‌ با نگاه‌ راهبردی‌ ستاد کل‌ نیروهای‌ مسلح‌ رقم‌ خواهد خورد.

وی پیرامون‌ تشکیل‌ سپاه‌ استانی گفت: در راستای‌ تقویت‌ توان‌ رزم‌ سپاه‌ و در سال‌ نوآوری‌ و شکوفایی، طرح‌ تشکیل‌ 31سپاه‌ استانی‌ به‌ تصویب‌ فرماندهی‌ معظم‌ کل‌ قوا رسید و عملیات‌ اجرایی‌ آن‌ آغاز شد.

فرمانده‌ سپاه‌ با تاکید بر اینکه‌ با فعال‌ شدن‌ 31سپاه‌ در استان‌های‌ کشور، تعامل‌ بین‌ نیروی‌ زمینی‌ و نیروی‌ مقاومت‌ بسیج‌ تقویت‌ شده‌ و آمادگی‌ و توانمندی‌های‌ یگانهای‌ رزم‌ و گردان‌های‌ بسیج‌ در صحنه‌ ماموریت‌های‌ سپاه‌ بیش‌ از پیش‌ ارتقأ خواهد یافت‌ تصریح کرد:تجربه‌ 30ساله‌ پاسداران‌ در محیط‌ درونی‌ و بیرونی‌ و بویژه‌ در عرصه‌ مواجهه‌ با واقعیت‌ها و مقتضیات‌ سازمانی، همچنین‌ درک‌ راهبردها و تهدیدات‌ دشمنان‌ انقلاب‌ و ملت‌ ایران‌ نشان‌ داده‌ است‌ تحولات‌ ساختاری‌ در این‌ سازمان‌ مردمی‌ و انقلابی، همواره‌ در افزایش‌ میزان‌ آمادگی‌های‌ دفاعی‌ کشور نقش‌ مهم‌ و اساسی‌ ایفا کرده‌ است.

محمدعلی‌ جعفری‌ با اشاره‌ به‌ فعالیتش‌ در مرکز راهبردی‌ سپاه‌ یادآور شد: طی‌ دو سالی‌ که‌ در مرکز راهبردی‌ سپاه‌ مشغول‌ فعالیت‌ بودم، فرصت‌ خوبی‌ بود تا بر نقش‌ بسیج‌ در انقلاب‌ و نظام‌ و ماموریت‌های‌ آن‌ تمرکز کرده‌ و با تجزیه‌ و تحلیل‌ وضع‌ موجود، وضع‌ مطلوب‌ و مورد انتظار آن‌ را بررسی‌ کنم.

وی‌ اضافه‌ ‌کرد: به‌ خاطر مطالعه‌ کامل‌ و بررسی‌ جزئیات‌ این‌ امر، توانستیم‌ با آمادگی، تصمیمات‌ خوبی‌ بگیریم‌ و در جلسه‌ای‌ که‌ به‌ محضر فرمانده‌ کل‌ قوا رفته‌ بودیم‌ تا موضوع‌ مسئولیت‌ فرماندهی‌ کل‌ سپاه‌ را به‌ من‌ ابلاغ‌ فرمایند، پیرامون‌ مدیریت‌ سپاه‌ و اقدامات‌ اولیه‌ای‌ که‌ باید صورت‌ بگیرد، به‌ ویژه‌ وضع‌ بسیج، صحبت‌ شد و من‌ در آنجا اشاره‌ کردم‌ که‌ اگر می‌خواهیم‌ بسیج‌ نقش‌ مطلوب‌ و مورد انتظار را ایفا کرده‌ و به‌ جایگاه‌ شایسته‌ خود نزدیکتر شود، باید سرمایه‌گذاری‌ کنیم.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ افزود: برای‌ اینکه‌ شعار« تا سپاه‌ بسیج‌ نشود، بسیج، بسیج‌ نشود» عملی‌ شود لازم‌ بود فرماندهی‌ کل‌ سپاه‌ خودش‌ مسئولیت‌ فرماندهی‌ بسیج‌ را نیز برعهده‌ بگیرد تا بتواند سپاه‌ را در راستای‌ حمایت‌ از ماموریت‌های‌ بسیج‌ و ایجاد آمادگی‌های‌ لازم‌ سازماندهی‌ کند.

سرلشکر جعفری‌ با تاکید براهمیت‌ نقش‌ بسیج‌ و سپاه‌ یادآور ‌شد: بسیج‌ در همه اقشار، همه‌ موضوعات‌ و همه‌ زمینه‌ها و ابعاد سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی‌ نقش‌ دارد و از جمله‌ نیروهایی‌ که‌ گوش‌ به‌ فرمان‌ رهبری‌ هستند و به‌ صورت‌ رسمی‌ در پیشبرد اهداف‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نقش‌ بسیار مؤ‌ثری‌ دارند، سپاه‌ و بسیج‌ هستند.

جعفری‌ با بیان‌ اینکه‌ حضرت‌ امام(ره) 20میلیون‌ بسیجی‌ را هدف‌ گذاری‌ کرده‌ بودند و انتظار مقام‌ معظم‌ رهبری‌ نیز همین‌ است، گفت: تا الان‌ سپاه‌ توانسته‌ 5/12میلیون‌ نفر را سازماندهی‌ کند که‌ حدود پنج‌ میلیون‌ نفر از این‌ تعداد را خواهران‌ بسیجی‌ تشکیل‌ می‌دهند.

وی‌ اضافه‌ ‌کرد: در حال‌ حاضر تاکید عمده‌ به‌ کار فرهنگی‌ در بسیج‌ است. در جامعه‌ بخش‌های‌ فرهنگی‌ خوبی‌ فعالیت‌ می‌کنند و سپاه‌ و بسیج‌ همواره‌ برای‌ کمک‌ به‌ دستگاه‌های‌ کشور از جمله‌ دستگاه‌های‌ فرهنگی‌ آمادگی‌ دارند و اگر آنها از ما کمک‌ بخواهند، در خدمتشان‌ هستیم. اما فعلاً‌ مسئولیت‌ کامل‌ بسیج، ارتقای‌ سطح‌ فرهنگی‌ در درون‌ خودش‌ است.

 سرلشکر جعفری‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ بدنه‌ بسیج‌ مردم‌ هستند تاکید ‌کرد: «طرح‌ امنیت‌ محله‌ با هدف‌ کمک‌ به‌ برقراری‌ امنیت‌ در محله‌ها تلاش‌ دارد تا از حریم‌ خانواده‌ها صیانت‌ و حفاظت‌ کند.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ با تاکید بر اینکه‌ پاداش‌ کمک‌ و مشارکت‌ مردم‌ برای‌ برقراری‌ امنیت، چیزی جز اجرای‌ عدالت‌ به‌ معنای‌ واقعی‌ کلمه‌ نیست، تصریح‌ ‌کرد: چنانچه‌ حمایت‌ و پشتیبانی‌ مردم‌ در تحقق‌ امنیت‌ وجود داشته‌ باشد، ما به‌ امنیت‌ پایدار دست‌ یافته‌ایم‌ و در دفاع‌ مقدس‌ نیز با حضور مردم‌ توانستیم‌ به‌ پیروزی‌ برسیم.


وی‌ با بیان‌ اینکه‌ انقلاب‌ از بیرون‌ تهدید نمی‌شود و آنچه‌ مایه‌ نگرانی‌ امام(ره) بود، تهدیدات‌ داخلی‌ است؛ گفت: برقراری‌ امنیت‌ در کشورهای‌ مختلف‌ متفاوت‌ با جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ است‌ و در ایران، این‌ موضوع‌ بدون‌ مشارکت‌ مردم‌ امکان‌پذیر نیست، زیرا نظام‌ اسلامی‌ ایران‌ متکی‌ به‌ حمایت‌ مردم‌ است.

سرلشکر جعفری‌ با اشاره‌ به‌ اهمیت‌ دستیابی‌ به‌ عدالت‌ در نظام‌ اسلامی‌ بیان داشت: ما باید به‌ دنبال‌ موانع‌ بگردیم‌ که‌ چرا نمی‌توانیم‌ عدالت‌ را در خور نظام‌ اسلامی‌ اجرا کنیم. عدالت‌ در گفتار وسیع‌ و در اجرا بسیار سخت‌ و دشوار است‌ و باید ببینیم‌ که‌ چرا نمی‌توانیم‌ علی‌رغم‌ خواست‌ و تاکید الهی‌ روایات، فرمایشات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ و تلاش‌ سایر مسئولین، عدالت‌ را آنطور که‌ شایسته‌ نظام‌ است، پیاده‌ کنیم.

جعفری‌ با تاکید بر اینکه‌ اجرای‌ عدالت‌ صد درصد، مربوط‌ به‌ ظهور امام‌ زمان‌ است‌ اضافه کرد: ولی‌ باید الگویی‌ از آن‌ را اجرا کنیم‌ و به‌ سمت‌ آن‌ حرکت‌ کنیم.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ تهدیدات‌ خارجی‌ خاطرنشان کرد: حمله‌ احتمالی‌ آمریکا به‌ ایران‌ بدون‌ همکاری‌ اسرائیل‌ عملی‌ نمی‌شود و آمریکا برای‌ حمله‌ به‌ ایران‌ نیازمند اسرائیل‌ است. اما همین‌ نیاز به‌ همکاری، به‌ دلیل‌ آسیب ‌پذیری‌ اسرائیل، عاملی‌ بازدارنده‌ برای‌ حمله‌ به‌ ایران‌ است.

وی درباره‌ آسیب‌پذیری‌های‌ اسرائیل‌ گفت: موقعیت‌ جغرافیایی‌ این‌ کشور و توانمندی‌هایی‌ که‌ در خارج‌ از ایران‌ برای‌ ضربه‌زدن‌ به‌ اسرائیل‌ وجود دارد دو عامل‌ مهم‌ بازدارنده‌ نسبت‌ به‌ حمله‌ ایران‌ است.

سرلشکر جعفری‌ در مورد موقعیت‌ جغرافیایی‌ اسرائیل‌ نیز گفت: محاسبات‌ و برآوردهای‌ استراتژیکی‌ ما نشان‌ می‌دهد چنانچه‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ به‌ صورت‌ مستقل‌ یا همراه‌ با آمریکا کوچکترین‌ تحرکی‌علیه‌ منافع‌ ما داشته‌ باشد، در کمترین‌ زمان‌ تمام‌ مناطق‌ در کنترل‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ ناامن‌ خواهد شد، رژیم‌ صهیونیستی‌ فاقد عمق‌ استراتژیک‌ است‌ و این‌ سرزمین‌ تماماً‌ در برابر برد موشک‌های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ قرار دارد. قابلیت‌ها و توان‌ موشکی‌ نیروهای‌ مسلح‌ ما به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ با تمام‌ امکانات‌ خود، قادر به‌ مقابله‌ با آن‌ نخواهد بود.

وی‌ در مورد توانمندی‌های‌ خارج‌ از ایران‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ اسرائیل نیز یادآور ‌شد: اسرائیلی‌ها می‌دانند که‌ اگر اقدامی‌ علیه‌ ایران‌ انجام‌ دهند، قطعاً‌ با توانمندی‌ که‌ جهان‌ اسلام‌ و جهان‌ تشییع‌ بویژه‌ در منطقه‌ دارد، ضربات‌ مهلکی‌ به‌ آنها وارد خواهد کرد.

با این‌ حال‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ تصریح‌ ‌کرد:‌ برنامه‌های‌ ایران‌ برای‌ مقابله‌ با حمله‌ احتمالی، علیه‌ آمریکا طراحی‌ شده‌ نه‌ اسرائیل. این‌ طراحی‌ به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ سریع، کوبنده، قاطع‌ و غیرقابل‌ تصور باشد.

وی‌ آسیب ‌پذیری‌ آمریکا را درنیروهای‌ نظامی‌ آن‌ دراطراف‌ ایران‌ دانست‌ و اظهار داشت: حضور این‌ نیروها باعث‌ می‌شود ایران‌ خارج‌ از توانمندی‌ موشکی‌اش‌ بتواند از راه‌های‌ مختلف، به‌ منافع‌ آمریکا حتی‌ در دور دست‌ها صدمه‌ بزند

کد خبر 61825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز