گروه سیاسی: احتیاط این روزهای دیپلمات‌های کشورهایی که خود را در مواجهه با ایران می‌دانند یک دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد؛ قاعده اقتدار.

قدرت نظامی ایران که در چند روز گذشته در قالب رزمایش پیامبر اعظم 3 به نمایش در آمد به گفته سید‌محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدامی متعارف و عادی برای حفظ آمادگی‌های رزمی و افزایش قابلیت‌های بازدارندگی برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و مقابله با هرگونه تهدید احتمالی است؛ آن چیزی که این روزها لحن ملایم‌تر معارضه‌جویان با ایران را به‌دنبال داشته است.

ادعای گسترش تهدید

برد موشک‌های ایرانی هراسی را دردل تل‌آویو ایجاد کرد که لیونی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را واداشت که بگوید: تهدید ایران، تنها متوجه اسرائیل نیست؛ تا اینگونه سعی کند دامنه هراس را گسترش دهد. لیونی در اظهاراتی در دیدار پنجشنبه شب خود با وزیر امور خارجه ایرلند که در اپوک‌تایمز منعکس شد، تأکید کرد که تهدید ایران تنها جنبه هسته‌ای ندارد و تهدیدی همه‌جانبه و فراگیر است.

وی گفت: «ایران از حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های افراطی منطقه حمایت می‌کند و این موضوع تنها تهدیدی برای اسرائیل نیست.» اظهارات لیونی در حالی است که ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل نیز پنجشنبه‌شب با اعلام اینکه کشورش درصورتی که منافع حیاتی‌اش در خطر قرار گیرد از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد، تأکید کرد که اسرائیل درصورت احساس تهدید، آمادگی اقدام در برابر ایران را دارد؛ انگار باراک فراموش کرده بود که چند هفته پیش خبر رزمایش هوایی رژیم صهیونیستی که هدف آن آمادگی برای پرواز به سمت نطنز اعلام شده بود نتوانسته بود تصمیم‌گیری منطقی درباره بسته‌های پیشنهادی 1+5 را از ایران سلب کند، جوسازی که هدف رسانه‌های غربی از بزرگنمایی مانور اسرائیل بود.

ناکامی سیاستهای اسرائیل در قبال ایران و اذعان به ایران مقتدر در خاورمیانه اینگونه از اظهارات باراک مستفاد می‌شود که وزیر جنگ اسرائیل اضافه کرد که بهتر است پیش از هر گزینه دیگر درباره ایران، راه‌حل‌های دیپلماتیک پیگیری شود. وی گفت که در حال حاضر، تمرکز بر تحریم‌های بین‌المللی و اقدامات قدرتمند دیپلماتیک است و این راه‌ها باید با دقت دنبال شود. این جملات از سوی وزیر جنگ اسرائیل یعنی پی بردن دوباره به جایگاه ایران در منطقه.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی ایران تصمیم آمریکا برای حل موضوع هسته‌ای تهران از طریق دیپلماتیک را تغییر نداده است. دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا پس از انجام آزمایشهای موشکی ایران نگران‌تر شده، گفت: فکر نمی‌کنم که به هیچ وجه از مسیری که دنبال می‌کنیم خارج شویم و آن تلاش برای حل بحران با ایران از طریق دیپلماتیک است. پرینو در عین حال بدون توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: نتیجه آن ( آزمایشهای موشکی)، تقویت دوباره اراده جامعه بین‌المللی است که نباید به ایران اجازه داد تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در شرایطی مطرح شد که مقامات آمریکایی معمولا راهکار نظامی را به‌عنوان چاشنی سخنان خود در قبال ایران مطرح می‌کنند.


حل موضوع ایران با گفت‌و‌گوی محترمانه

وزیر امور خارجه‌ روسیه امیدوار است که بررسی پیشنهاداتی که ماه گذشته به ایران ارائه شده بود، اجازه دهد که در مورد مسئله‌ هسته‌ای ایران توافقاتی حاصل شود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه که در پایان مذاکرات با وزیر امور خارجه اردن در مسکو و در کنفرانسی مطبوعاتی صحبت می‌کرد اعلام کرد: ما از پیشنهادات و تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافقات در مورد مسئله‌ هسته‌‌ای ایران حمایت می‌کنیم.

 وی تصریح کرد: ما طرفدار آن هستیم که هرگونه مسئله مربوط به ایران از طریق مذاکرات و روش‌های سیاسی-دیپلماتیک و کشیدن ایران به سوی گفت‌و‌گویی متقابلا محترمانه و معین حل شود و نه از طریق تهدیدهایی که هر از گاهی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه به‌زودی برای آنکه بتوان تمامی مشکلات را به یکباره حل کرد، عملیات نظامی آغاز خواهد شد. این‌طور نخواهد بود.

 وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به آزمایش موشک‌های جدید در ایران اعلام کرد: از نظر ما صحبت‌ها درباره تهدید موشکی از سوی ایران به‌عنوان دلیلی برای استقرار کمربند سوم سپر ضد‌موشکی در اروپا خیالی است. لاوروف افزود: این آزمایشات نشان می‌دهد که ایران اکنون موشک‌هایی با برد بیش از 2000 کیلومتر دارد.

بخت روشن مذاکرات

پس از مانور موشک‌های ایرانی، چین و یکی از اعضای1+5 نظر صریح تری داشت. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که «چین معتقد است در حال حاضر بخت برای ازسرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.» لیو ژیان‌چائو سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه یانگ ژیه‌چی، وزیر امور خارجه چین نامه‌ای از همتای ایرانی خود منوچهر متکی دریافت کرده‌است افزود: در این نامه ایران برای انجام هرچه سریع‌تر مذاکرات سازنده با اتحادیه اروپا و شش کشور مرتبط اعلام آمادگی کرده‌است. وی ابراز امیدواری کرد که تمامی طرف‌های درگیر، نرمش نشان داده و بر سوق دادن مذاکرات به سوی چاره‌یابی از طرق دیپلماتیک پافشاری کنند و هر چه سریع‌تر گفت‌وگو و مذاکرات را از سر بگیرند. وی افزود: «گفت‌وگو و مذاکره باید راه اصلی حل مسئله هسته‌ای ایران باشد.»

هشدار اوپک درباره مناقشه نظامی با ایران

در این حال عبدالله البدری دبیرکل سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) نیز هشدار داد که درصورت مناقشه نظامی با ایران بهای نفت «به‌طور نامحدودی» افزایش خواهد یافت. خبرگزاری روسی نووستی این خبر را به نقل از هرالد تریبیون مخابره کرد که البدری تصریح کرده است:«ما واقعاً نمی‌توانیم حجم تولیدی ایران را جایگزین کنیم.» البته وی در میان دیگر عوامل افزایش بهای نفت به تضعیف ارزش دلار آمریکا، سوءاستفاده در بازارهای نفتی و همچنین کافی نبودن قدرت تولید اشاره کرده است.

دبیرکل اوپک گفت: در حال حاضر ایران پس از عربستان سعودی مکان دوم در میان کشورهای تولید‌کننده نفت اوپک را از نظر استخراج نفت به‌خود اختصاص داده است. میزان روزانه تولید نفت ایران بین ۴.۱ تا ۴.۲ میلیون بشکه اعلام شده است. البدری کشورها را به حل مسالمت‌آمیز مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دعوت کرد، رویه‌ای که در حال تکوین است.

کد خبر 57762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز