به‌دنبال سخنان ضد‌ایرانی هیلاری کلینتون - یکی از دو نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا - ایران از طریق نمایندگی خود در سازمان ملل اعتراض خود را به دبیر کل سازمان ابلاغ کرد

نمایندگی ایران در سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی (صبح پنجشنبه به وقت تهران) در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت نسبت به اظهارات اخیر هیلاری کلینتون در تهدید به حمله به کشورمان اعتراض و آن را محکوم کرد.

هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی‌ ای.بی.سی در پاسخ به این سؤال که چنانچه ایران به اسرائیل - متحد آمریکا - حمله کند، وی چه کار خواهد کرد گفته بود: من می‌خواهم ایرانی‌ها بدانند که اگر من رئیس‌جمهور شوم، به ایران حمله خواهیم کرد.

اظهارات وی با واکنش برخی مقامات غربی نیز مواجه شد؛ به گونه‌ای که معاون وزیر امورخارجه انگلیس اظهارات هیلاری کلینتون علیه ایران را غیرمدبرانه خواند. همچنین مارک مالوچ براون که سابقا سمت معاون دبیرکل سازمان ملل را نیز برعهده داشت، درباره حرف‌های هیلاری کلینتون گفت:  معقول است به ایران درباره پیامد پیگیری مسیر تولید سلاح‌های هسته‌ای که برای امنیتش  به همراه می‌آورد، هشدار دهیم. اظهارات این نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در حالی مطرح شد که طی روزهای اخیرسخنان تهدیدآمیزخود علیه ایران را افزایش داد.

با این حال تهران در واکنش به صحبت‌های اخیر هیلاری کلینتون نامه‌ای را تسلیم سازمان ملل و شورای امنیت کرد و مراتب اعتراض خود را بیان داشت.

به گزارش ایرنا، در این نامه که توسط مهدی دانش‌یزدی، معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل برای بان کی مون و رئیس شورای امنیت ارسال شد، تصریح شده است که جمهوری اسلامی ایران این اظهارات غیرمسئولانه، غیرقابل توجیه و تحریک‌آمیز علیه ملت و تمدن ایران را قویا محکوم می‌کند.

نماینده ایران در سازمان ملل در این نامه گفته است: این اظهارات، نقض آشکار بنیادی‌ترین مفاد منشور ملل متحد و مبانی اصلی حقوق بین‌الملل و بر خلاف تلاش‌های جهانی برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

نماینده ایران با بیان اینکه یکی از ملل پیشتاز در مخالفت با تمامی سلاحهای کشتار جمعی از جمله سلاحهای اتمی است افزوده است: به‌عنوان عضوی از معاهده عدم‌اشاعه همواره اعلام کرده‌ایم که سلاح‌های اتمی به‌عنوان غیرانسانی‌ترین سلاح موجود جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد و مضافا اینکه ایران از سال   ۱۹۷۴ از هیچ تلاشی در جهت تحقق ایده خاورمیانه عاری از سلاحهای اتمی دریغ نکرده است. 

دانش یزدی در این نامه خاطرنشان کرد: همچنین مایلم مجددا این موضع را مورد تاکید قرار دهم که جمهوری اسلامی ایران قصد حمله به هیچ‌کس را ندارد، اما در عین حال بر مبنای حق ذاتی خویش تحت ماده  518 منشور ملل متحد، در دفاع از خود و پاسخ به هرگونه حمله علیه ملت ایران و در اتخاذ اقدامات مناسب دفاعی برای محافظت از خویش نیز هیچگاه هیچ تردیدی به‌خود راه نخواهد داد.  نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل درخواست کرده تا این نامه به‌عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل منتشر شود.

تکرار اتهام علیه ایران در گزارش تازه آمریکا

از سوی دیگر وزارت امورخارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت تروریسم در جهان اعلام کرده که ایران همچنان فعالترین دولت حامی تروریسم است.  سوریه، کره شمالی، کوبا و سودان کشورهایی هستند که در فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته‌اند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت تروریسم در سال ۲۰۰۷ که روز چهارشنبه منتشر شد، ایران «مهم‌ترین» دولت حامی تروریسم خوانده شده است. وزارت امور خارجه آمریکا در این گزارش تصریح کرده است: ایران از گروه حماس در مناطق فلسطینی، حزب‌الله در لبنان، شبه‌نظامیان شیعه در عراق و همچنین طالبان در افغانستان حمایت می‌کند.

در گزارش سالانه وزارت امورخارجه آمریکا همچنین آمده است: ایران این کمک‌ها را در راستای «اهداف منطقه‌ای مشترک» در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: برخی از «عناصر» سپاه قدس، (بخش برون‌مرزی سپاه پاسداران) طراحی و حمایت از تروریسم را در منطقه برعهده دارند.

در گزارش وزارت امورخارجه آمریکا همچنین تاکید شده القاعده «همچنان بزرگترین تهدید تروریستی» برای غرب محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: ایران با هدف حفاظت از خود می‌کوشد نقش ایالات متحده را در منطقه «تضعیف» کرده و با گسترش نفوذ خود از طریق مداخله، زمینه را «برای خروج آمریکا از خاورمیانه» فراهم آورد.

وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران «روند دمکراتیک در لبنان را مختل کرده» ایران و سوریه را متهم کرده است که «مرتبا پناهگاه امن، منابع اساسی و رهنمود‌های لازم را در اختیار سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهند».

آمریکا در حالی این گزارش را منتشر کرده که ایران، همواره حمایت خود از گروه‌های تندروی عراقی را تکذیب کرده است.

کد خبر 50556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز