چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه 6 فروردین نشست دو روزه خود را برای انتخاب دبیر کل جدید خود آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین،‌ محمد البرادعی دبیر کل فعلی آژانس تا نوامبر آینده در این سمت خواهد بود. البرادعی از سال 1997 ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد.

یوکیا امانو ‌ سفیر ژاپن و‌ عبدالصمد منتی ‌ سفیر آفریقای جنوبی در آژانس پنجشنبه به مدت ده دقیقه سخنرانی و به سئوالات کشورهای عضو در شورای حکام که 35 کشور است پاسخ خواهند داد.

Dr El Baradei and Ambassador Yukia Amano

دیپلمات‌های شرکت کننده در مذاکرات می‌گویند سفیر ژاپن مناسب‌تر است ولی اکثریت دو سوم مورد نیاز برای تصدی این سمت را به دست نخواهد آورد. این دو نامزد در زمینه خلع سلاح و مبارزه با تکثیر هسته‌ای تجریه طولانی دارند.

امانو به عنوان نامزد غربی‌ها و کشورهای صنعتی دیده می‌شود ولی به گفته دیپلمات‌ها کاریزمای لازم را ندارد.

نماینده ژاپن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است نقش مدیر کل این آژانس هرچقدر که بخواهد بی طرف باشد همواره سیاسی خواهد بود.

وی گفته است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصل سازمانی فنی است اما فعالیت‌هایش برخی پیامدهای سیاسی مهمی در پی دارد لذا مهم نیست چه کسی مدیر کل آینده خواهد بود زیرا رفتار و گفتارش پیامدهای سیاسی خواهد داشت.

دیپلمات‌های آژانس، بخت یوکیا آمانو 62 ساله را برای این سمت بیشتر از عبدالصمد منتی نماینده آفریقای جنوبی در این آژانس می‌دانند.

به گفته این دیپلمات‌ها، نماینده شصت و دو ساله ژاپن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به احتمال زیاد حمایت دو سوم اکثریت شورای حکام آژانس را به دست خواهد آورد.

چنانچه رای گیری به تاخیر بیفتد، تصمیم گیری تا ژوئن دشوار خواهد شد.
هر دوی این نامزدها، نمایندگان کشورشان در شورای سی و پنج عضو حکام آ ژانس        بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

به گفته دیپلمات‌ها الجزایر که ریاست فعلی شورای حکام آژانس را برعهده دارد بزودی مشورت‌ها را برای ارزیابی اینکه احتمال پیروزی کدام یک از این نامزدها بیشتر است آغاز خواهد کرد.

قرار است حداکثر تا زمان نشست سالانه شورای حکام در ماه سپتامبر رئیس جدید آژانس انتخاب شود و یکصد و چهل و پنج کشور عضو شورا او را تائید کنند.

البرادعی شصت و شش ساله و مصری از سال 1997  ریاست آژانس را برعهده دارد می‌خواهد بعد از پایان سومین دوره ریاست خود در ماه نوامبر از این سمت کناره گیری کند

کد خبر 77707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز