همشهری آنلاین: اعضای کشورهای غیرمتعهد (نم) عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه ای در خصوص مثبت بودن روند همکاری بین ایران و آژانس صادر کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر، این بیانیه توسط سفیر و نماینده دائم کوبا در آژانس به عنوان رئیس غیر متعهدها، در اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرائت کرد.

تروئیکای کشورهای غیرمتعهد شامل مالزی، آفریقای جنوبی و کوبا، در چند روز اخیر سرگرم رایزنی با سایر اعضای شورای حکام در این باره بودند.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

وین، اتریش؛ سپتامبر 2007


دستور کار 7 d:
گزارش مدیرکل پیرامون اجرای موافقنامه پادمان NPT در جمهوری اسلامی ایران
[متن کامل گزارش البرادعی در مورد ایران]

1 - از سوی گروه غیرمتعهد در وین مایلم از مدیرکل برای گزارش اجرای موافقنامه پادمان NPT در جمهوری اسلامی ایران مندرج در سند GOV/2007/48 و همچنین دبیرخانه برای جلسه توجیهی در این خصوص تشکر نمایم.

2 - در ابتدا مایلم موضع اصولی عدم تعهد در این خصوص که در بیانیه غیرمتعهد در خصوص موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین اجلاس سران عدم تعهد درکنفرانس هاوانا، کوبا از تاریخ 15 تا 16 سپتامبر 2006 بشرح ذیل به تصویب رسید، مجدداً یادآوری نمایم.

"روسای کشورها و دول، حق اساسی و غیر قابل انکار تمامی کشورها را برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز بدون هیچگونه تبعیض و در انطباق با وظایف مربوطه هریک از آنها مورد تاکید مجدد قرار دادند.

بنابراین هیچ امری نبایستی بگونه ای تعبیر شود که موجب جلوگیری یا ایجاد محدودیت در این حق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح جویانه گردد.

آنها همچنین تاکیدکردند انتخاب و تصمیم کشورها در زمینه استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای و سیاست های چرخه سوخت آنان بایستی محترم شمرده شود.

روسای کشورها و دولت ها، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) را بعنوان تنها مرجع ذیصلاح برای راستی آزمایی وظایف پادمانی مربوطه کشورهای عضو تلقی نموده و تاکید کردند که هیچ فشار بی مورد یا مداخله ای در فعالیت های آژانس بویژه در فرآیند راستی آزمایی که موجب خدشه دار شدن کارآیی و اعتبار آژانس می گردد نبایستی وجود داشته باشد.

روسای کشورها و دولت ها، از همکاری که دولت جمهوری اسلامی ایران با آژانس انجام داده شامل اقدامات داوطلبانه اعتماد سازی که بمنظور حل و فصل مسائل باقیمانده اتخاذ نموده ، استقبال کردند.

آنها ارزیابی مدیرکل آژانس را مبنی بر اینکه تمامی مواد اعلام شده هسته ای توسط ایران مورد حسابرسی قرار گرفته مورد توجه قرار دادند.

آنها همچنین در نظر گرفتند که فرآیند تدوین یک نتیجه گیری در خصوص عدم وجود مواد و فعالیت های اعلام نشده هسته ای در ایران فرآیندی جاری و زمانبر است.

روسای کشورها و دولت ها در این خصوص، از ایران درخواست می کنند که برای حل و فصل مسائل معلقه بمنظور پیشبرد اعتماد و یک راه حل صلح آمیزمساله با فوریت به همکاری فعال و کامل با IAEA در چارچوب شرح وظایف آژانس ادامه دهد.

روسای کشورها و دولت ها، تمایز بنیادین بین وظایف قانونی کشورها مرتبط با توافقات پادمانی آنها و هرگونه اقدام داوطلبانه اعتماد سازی که بمنظور حل مشکلات اتخاذ می شود را مورد تاکید قرار دادند و اعتقاد دارند که این گونه اقدامات داوطلبانه وظایف حقوقی پادمانی نیستند.

روسای کشورها و دولت ها، ایجاد مناطق عاری از تسلیحات هسته ای(NWFZ) را یک گام مثبت برای نیل به هدف خلع سلاح جهانی در نظر گرفته و در انطباق با قطعنامه های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد بر حمایت از ایجاد یک منطقه عاری از تسلیحات هسته ای در خاورمیانه تاکید می نمایند تا ایجاد چنین منطقه ای .

آنها از اسرائیل می خواهند به NPT پیوسته و بدون تاخیر تمامی تاسیسات هسته ای خود را بسرعت تحت پادمان جامع NPT قرار دهد.

روسای کشورها و دولت ها، عدم حمله به فعالیت های صلح آمیز هسته ای و اینکه هر حمله یا تهدید به حمله، علیه تاسیسات عملیاتی شده یا در دست ساخت هسته ای ، خطر بزرگی را متوجه بشریت و محیط زیست ساخته، به مثابه نقض فاحش حقوق بین الملل, اصول و اهداف منشور ملل متحد و مقررات IAEA بشمار آمده را مورد تاکید مجدد قرار دادند.

آنها ضرورت یک سند فراگیر را که بطور همه جانبه مورد مذاکره قرار گرفته و حمله یا تهدید به حمله به تاسیسات ایجاد شده برای استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای را ممنوع می نماید، مورد توجه قرار دادند.

روسای کشورها و دولت ها ، قویا معتقدند که تمامی مسائل مربوط به پادمان و راستی آزمایی از جمله مسائل مربوط به ایران، بایستی در چارچوب IAEA و مبتنی بر پایه های فنی و حقوقی حل و فصل شوند.

آنها همچنین تاکید کردند که آژانس بایستی در چارچوب شرح وظایف مبتنی بر وضعیت (حقوقی) IAEA به کار خود برای حل وفصل مسائل باقیمانده هسته ای ایران ادامه دهد.

روسای کشورها و دولت ها، همچنین قویا اعتقاد دارند که دیپلماسی و گفت و شنود از طریق روش های مسالمت جویانه بمنظور یافتن یک راه حل دراز مدت برای مسائل هسته ای ایران می بایستی ادامه یابد.

آنها اعتقاد راسخ خود را مبنی بر اینکه تنها راه برای حل وفصل این موضوع از سرگیری مذاکرات بدون هیچگونه پیش شرط و ارتقاء همکاری با مشارکت تمامی طرف های لازم بمنظور پیشبرد اعتماد بین المللی با هدف تسهیل کار آژانس برای حل و فصل مسائل معلقه می باشد، ابراز داشتند."

3 - کشورهای عدم تعهد از تلاش های انجام شده توسط ایران و دبیرخانه آژانس برای دستیابی به راه حل مسائل باقیمانده استقبال می نمایند و نتایج این تلاشها که منجر به "برنامه کار" در چارچوب (سند آژانس بشماره) INFCIR/711 در خصوص تفاهمنامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس تحت عنوان تفاهمنامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس برای مدالیته حل مسائل باقیمانده شده، را مورد توجه قرار می دهد.

4 - عدم تعهد همچنین ذیلا (مندرجات بخش) تفاهمات کلی که در سند (منتشره از سوی آژانس بشماره) INFCIR/711 آمده را مورد توجه قرار می دهد:

"الف - این مدالیت ها تمامی موضوعات باقیمانده را پوشش می دهد و آژانس تائید می نماید که موضوعات باقیمانده دیگری و ابهامات در خصوص فعالیت ها و برنامه هسته ای گذشته ایران وجود ندارد.

ب - آژانس توافق نمود تمامی سوالات باقیمانده براساس برنامه کار فوق را ارائه نماید. این بدین معنا است که بعد از دریافت سوالات، موضوعات دیگری مطرح نخواهد شد. ایران توضیحات و اطلاعات مقتضی را به آژانس ارائه خواهد کرد.

پ - هیات نمایندگی آژانس بر این اعتقاد است که توافقنامه موضوعات فوق متعاقبا کارآئی اجرای پادمان آژانس در ایران را ارتقاء می دهد و آژانس را قادر می سازد که به این نتیجه دست یابد که فعالیت های هسته ای ایران منحصرا دارای طبیعت صلح آمیز می باشد.

ت - آژانس قادر بوده است که عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در تاسیسات غنی سازی ایران را مورد راستی آزمائی قرار دهد و بر همین اساس به این نتیجه برسد که این فعالیت ها صلح آمیز بوده است.

ث - آژانس و ایران موافقت کردند که بعد از اجرای برنامه کار فوق و توافق مدالیتی برای حل موضوعات باقیمانده، اجرای پادمان در ایران از بصورت روتین انجام گیرد."

5 - عدم تعهد به آنچه از سوی مدیرکل در خصوص برنامه کار در خلاصه گزارش وی مبنی بر اینکه این برنامه کار "یک گام مهم به جلو" می باشد، اشتراک نظر دارد.

عدم تعهد اعتقاد دارد این گام تسهیل کننده مذاکرات بین ایران و طرف های ذیعلاقه برای دستیابی به حل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران می باشد.

6 - عدم تعهد از نتیجه گیری آژانس به حل موضوع پولوتونیوم که در بخش D گزارش مدیرکل ذکر شده ابراز خرسندی می نماید.

7 - عدم تعهد این نکات را که آژانس طی بازرسیهای انجام شده قادر به تائید عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ایران بوده و شواهدی مبنی بر انجام فعالیتهای بازفرآوری توسط آژانس یافته نشده را مورد توجه قرارداده است.

8 - عدم تعهد در این راستا بر اعتماد کامل بر بی طرفی و کار حرفه ای دبیرخانه آژانس و مدیرکل آقای البرادعی مجدد تاکید می نماید. بر اساس این اعتماد، عدم تعهد قویا اعمال فشارهای سیاسی و مداخله در فعالیت های آژانس بویژه در فرآیند راستی که کارآئی آژانس را به مخاطره می اندازد، وارد ندانسته است.

عدم تعهد بویژه حمایت کامل خود را از گام های اخیر که توسط مدیرکل بمنظور حل موضوعات باقیمانده برداشته شده ابراز می دارد.

9 - عدم تعهد قویا اعتقاد دارد دیپلماسی و دیالوگ تنها راه های حل موضوع هسته ای ایران در بلند مدت می باشد، در این رابطه تمامی طرفهای ذیربط را به مشارکت مثبت در این راستا ترغیب می نماید.

عدم تعهد همچنین از تمامی طرفهای ذیربط انتظار دارد از اتخاذ اقدامهائی که فرآیند سازنده اخیر بین ایران و آژانس را به خطر می انداز پرهیز نمایند.

کد خبر 37298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز