شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

تهران از روز یکشنبه ۶ مرداد به مدت ۴ روز میزبان هیأت‌های عالی‌رتبه ۱۱۸ کشور جهان است که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد گرد هم می‌آیند.

یکشنبه و دوشنبه نشست کارشناسی این اجلاس در ۲ کمیته سیاسی و اقتصادی- اجتماعی با هدف تعیین ساز و کار اجلاس وزرا و تدوین پیش‌نویس سند نهایی نشست وزرای امور خارجه برگزار می‌شود. سخنران مراسم افتتاحیه این نشست، منوچهر متکی،  وزیر امور خارجه است.

روز سه‌شنبه نیز اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با شعار «همبستگی برای صلح، عدالت و دوستی» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری رسما آغاز به کار خواهد کرد و عصر چهارشنبه این اجلاس با صدور بیانیه‌ای‌ به کار خود پایان خواهد داد.

سید محمدعلی حسینی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری این نشست گفت: سند نهایی اجلاس تهران مشتمل بر ۱۰۰ ‌صفحه است و طیف وسیعی از موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد علاقه کشورهای عضو را در بر می‌گیرد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، به گفته وی، در بعد سیاسی مهم‌ترین موضوعات مطرح در این سند عبارتند از: مخالفت کشورهای غیرمتعهد با یکجانبه‌گرایی قدرت‌های بزرگ، تبعیض در برخوردهای سیاسی‌ و موضوع مقابله با تروریسم،  بحث اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت و لزوم افزایش نقش و قدرت کشورهای در حال توسعه در این سازمان و همچنین نفی اشغال خارجی و....

حسینی همچنین موضوع توسعه پایدار، فرصت‌های برابر تجاری، کمک به کشورهای در حال توسعه و فقرزدایی را از جمله موضوعات بخش اقتصادی این سند دانست و افزود: موضوع حقوق بشر، مقابله با فساد، قاچاق، نفی توهین به مذاهب و ارتقای نقش زنان در جامعه نیز از مهم‌ترین موضوعات مندرج در بخش اجتماعی و فرهنگی سند پایانی خواهد بود.

به گفته معاون وزیر امور خارجه، علاوه بر سند مذکور که مهم‌ترین سند این نشست محسوب می‌شود، بیانیه‌ای در حمایت از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران منتشر خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال ۲۰۱۲ نیز اعلام آمادگی کرده است.

اجلاس آتی سران غیرمتعهدها نیز قرار است تابستان ۲۰۰۹ در شرم‌الشیخ مصر برگزار شود.

کد خبر 59132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز