گروه سیاسی: اعضای جنبش عدم تعهد در جلسه خود در وین ضمن ابراز تاسف از صدور قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، بار دیگر از حق ایران در این باره دفاع کردند.

در جلسه اعضای شورای عدم تعهد که به درخواست ایران تشکیل شد و خبر آن را فارس منتشر کرد ، علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن گزارش آخرین تحولات و انتقاد شدید از قطعنامه شورای امنیت و تبیین اشکالات فنی و حقوقی آن، اعضای جلسه را از مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطلع کرد.
در این جلسه همچنین مقرر شد، سفرای تروئیکای عدم تعهد در دیدار با البرادعی و رئیس شورای حکام انرژی اتمی،‌ ضمن تایید مجدد مواضع عدم تعهد، از این دو نفر بخواهند، از هرگونه اقدام عجولانه و رفتار سیاسی در آژانس، به عنوان یک نهاد تخصصی بین‌المللی که مانع دستیابی ایران به حق غیرقابل انکار در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شود، خودداری گردد.
اعضای جنبش عدم تعهد همچنین بر ادامه همکاری‌های آژانس در پروژه‌های علمی و فنی ایران تاکید کردند.  در این جلسه به درخواست جمهوری اسلامی ایران مقرر شد، در نشست بعدی اعضای عدم تعهد در وین که 12 ژانویه برگزار می‌شود، موضوع تسلیحات هسته‌ای اسرائیل و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی از سوی این کشور، به عنوان یک بند، در دستور کار قرار گیرد.
تأکید بر اجرای مصوبه مجلس
کمیته تجدید نظر در روابط با آژانس سعی دارد بدون نقض مقررات آژانس، مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی مبنی بر تجدید نظر دولت در روابط با آژانس را عملی سازد.
در کمیته‌ تجدید نظر در روابط ایران با آژانس که از چهارشنبه‌ گذشته به محض تصویب مصوبه‌ مجلس در این‌باره تشکیل شد، کارشناسان ذی‌ربط در شورای عالی امنیت ملی، سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه حضور دارند. یک مقام حاضر در این کمیته‌ در خصوص نوع و چگونگی تجدیدنظر در روابط با آژانس به خبرنگار ایسنا گفت: ایران قصد ندارد، همکاری‌هایش با آژانس را قطع کند، بلکه بنا داریم با توجه به موافقت‌نامه‌ها و پادمان‌ هسته‌ای در چگونگی دسترسی‌ها و برخی اقدامات اضافی، تجدید نظر کنیم تا بدون نقض مقررات ان پی تی اهداف مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی عملی شود.
به گفته‌ این مقام، ضرورت تسریع در روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به منظور پشتیبانی و حمایت از اقدامات و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در حال انجام سازمان انرژی اتمی مثل راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و نصب و راه‌اندازی 3 هزار دستگاه سانتریفیوژ است.
کد خبر 12129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز