چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

سفیر مالزی به نمایندگی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه 22 شهریور در بیانیه‌ای حمایت جنبش غیر متعهدها (نم) را از مذاکرات بدون پیش شرط و دستیابی به راه حل دراز مدت درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد.

 در این بیانیه همچنین از "محمد البرادعی" مدیر کل آژانس برای گزارش در خصوص اجرای موافقتنامه پادمان‌های آژانس در جمهوری اسلامی ایران قدردانی شد.

در این بیانیه بااشاره به برخی نکات بیانیه وزرای عدم تعهد در مالزی در اردیبهشت ماه سال جاری آمده است: نم خشنود است که بیان کند، ایران دسترسی آژانس را به مواد هسته‌ای و تاسیسات و گزارش‌های مورد نیاز را ارایه کرده است.

این بیانیه افزوده است: عدم تعهد توجه می‌کند که آژانس فعالیتش را در خصوص موضوعات باقیمانده مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می دهد.

نم در این بیانیه همچنین ایران را به ادامه همکاری فعال و کامل با آژانس در حوزه وظایف آژانس برای حل مسایل باقیمانده به‌منظور ارتقا اعتماد و حل مسالمت آمیز موضوع ترغیب می‌کند.

در این بیانیه با توجه به گزارش اسفند ماه مدیرکل گفته شده است که تمامی مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران مورد حسابرسی قرار گرفته و آژانس هیچگونه مورد انحراف این مواد به کاربردهای ممنوعه را مشاهده نکرده است.

عدم تعهد در این بیانیه بر اینکه تمامی موضوعات مربوط به پادمان و راستی آزمایی از جمله موارد مربوط به ایران بایستی در آژانس و براساس زمینه‌های فنی و حقوقی حل شود تاکید کرده است.

در این بیانیه گفته شده است: عدم تعهد معتقد است که تمامی طرف‌های درگیر و نهادهای بین‌المللی باید از اقدامی که موجب تشدید وضعیت می‌شود خودداری کنند.

نم در بیانیه خود با توجه به اینکه شش کشور، مجموعه پیشنهادات خودشان را به ایران ارایه کردند و ایران در تاریخ مقرر پاسخ خود را به آن ارایه کرد استقبال کرد.

در این زمینه نم از طرف‌های ذیربط خواسته است که از اقدامات و تصمیمات عجولانه اجتناب کند و به تمامی پیشنهادها از جمله پاسخ ایران با عنایت به دستیابی به یک زمینه مشترک در مذاکرات بدون هیچگونه پیش شرط برای دستیابی به راه حل صلح آمیز بطور چند جانبه توجه جدی معطوف کنند.

در این بیانیه همچنین مواضع عدم تعهد مبنی بر ادامه دیپلماسی و گفتگو برای دستیابی به راه حل بلند مدت درباره موضوع هسته‌ای ایران از طریق مبادی صلح آمیز تاکید یادآوری شده است.

 

کد خبر 4069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز