همشهری آنلاین : کوبا در اجلاس افتتاحیه غیر متعهد‌ها(NAM) از حقوق هسته‌ای ایران دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری لا پرنسا، وزیر امور خارجه کوبا با دفاع از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران گفت: ایران و هر کشور دیگری بایدحق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را دارا باشند.    

فلیپه پرس روکه وزیر امور خارجه کوبا از کشورهای عضو جنبش غیر متعهد‌ها خواست به منظور دفاع از منافع مشترک و رویارویی با تهدیداتی که متوجه جهان سوم است، در یک صف واحد قرار گیرند.

رییس دستگاه دیپلماسی کوبا در مراسم افتتاحیه اجلاس غیر متعهد‌ها و در جمع نمایندگان کشور‌های عضو هشدار داد، در یک جهان تک قطبی خطرات بیشتری کشور‌های فقیر را تهدید می‌کنند.

پرس روکه تأکید کرد: "قرار گرفتن در یک صف مبارزه از ضروریات دیپلماسی غیر متعهد‌هاست، زیرا همه کشور‌های جهان سوم باید با مشکلات واقعی که ریشه مشترک دارند رویارو شوند .

وزیر امور خارجه کوبا در ادامه گفت: حضور جنبش غیر متعهد‌ها بیش از پیش ضروری می‌نماید و  کشورهای عضو باید جهت احیا و تقویت نقش این جنبش در عرصه بین‌الملل تلاش کنند. این جنبش در حقیقت باید توانایی‌های خود را جهت حل مجادلات بالا ببرد.

این سخنان از سوی وزیر امورخارجه کوبا در حالی عنوان می‌شود که در اجلاس جاری غیر متعهد‌ها مسائل بین‌المللی، به ویژه موضوع تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان کانون توجه کشور‌های عضو قرارگرفته است و این کشور‌ها این تهاجم را بی‌رحمانه دانسته‌اند.

غیر متعهد‌ها همچنین حمله صهیونیست‌ها به نوار غزه و تحت فشار دادن قرار گرفتن ایران را به عنوان نمونه‌هایی بارز از به کار بردن خشونت در عرصه بین‌الملل ارزیابی کرده‌اند.

وزیر امور خارجه کوبا همچنین از پذیرش دو عضو جدید از سوی غیر متعهد‌ها خبر داد.

او گفت: کشور ‌های هاییتی و سنت کیتس ونویس اعضای جدید NAM خواهند بود.

با اضافه شدن این دو کشور اخیر تعداد اعضای غیر متعهد‌ها به 118 کشور خواهد رسید و بدین ترتیب در واقع دو سوم کشور‌های عضو سازمان ملل متحد در  NAM عضویت خواهند داشت.

کد خبر 3949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز