چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

دمشق، خبر خودداری "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه از شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کوبا را تایید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، "ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه که از روز سه شنبه در پایتخت کوبا به سر می‌برد، ریاست هیات سوریه را در نشست "هاوانا" برعهده خواهد داشت.

چهاردهمین دوره‌ نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد روزهای جمعه و شنبه‌ی آینده در هاوانا برگزار خواهد شد.

جلسات مقدماتی این دوره روزهای دوشنبه و سه شنبه‌ هفته‌ جاری برای تدوین جدول کاری نشست سران، با حضور "فیصل مقداد" جانشین وزیر خارجه سوریه تشکیل شد.

نشست وزیران امور خارجه غیرمتعهدها نیز برای بررسی و تصویب جدول کاری امروز آغاز می‌شود.

تا کنون علت انصراف رییس جمهوری سوریه از شرکت در اجلاس هاوانا اعلام نشده است .

این در حالی است که "فیدل کاسترو" رهبر کوبا چند ماه پیش با ارسال دعوتنامه‌ای رسمی، از اسد برای شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها دعوت کرده بود.

در چهاردهمین دوره نشست سران جنبش عدم تعهد حدود ‪ ۵۰‬نفر از سران کشورهای عضو این جنبش که دربرگیرنده ‪ ۱۱۶‬کشور است، شرکت خواهند داشت.

تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان، اوضاع در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و آخرین تحولات بین‌المللی در جدول کاری این دوره قرار دارد.

جنبش عدم متعهد را شخصیت‌های برجسته‌ی چون "جواهر لعل نهرو" رهبر هند، "جمال عبد الناصر" رییس جمهور وقت مصر، "احمد سوکارنو" رییس جمهور وقت اندونزی و مارشال "تیتو" رهبر وقت یوگسلاوی در سال ‪ ۱۹۶۱‬میلادی بنیان نهادند.

هدف بانیان این جنبش، ایجاد مجموعه‌یی از کشورهای غیر وابسته و خارج از سیطره‌ی بلوک غرب به رهبری آمریکا و بلوک شرق به رهبری اتحادیه‌ی جماهیر شوروی (سابق) در دوران جنگ سرد بود.

گرچه با فروپاشی بلوک شرق و تلاش برای ایجاد جهان تک قطبی به رهبری آمریکا، جنبش غیر متعهد فلسفه‌ی وجودی خود را از دست داد، ولی در سالیان اخیر محملی برای گردهمایی کشورهای مستقل، رو به توسعه و خواهان ایفای نقش در جهانی چند قطبی به دور از سیاست‌های زورمدارانه و سیطره‌طلبانه ی آمریکاست.

کد خبر 4032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز