گروه سیاسی: با پایان اجلاس چهاردهم سران جنبش غیرمتعهدها در پایتخت کوبا جلسه با صدور بیانیه به پایان رسید و 118 کشور در موضعی قاطع از فعالیت هسته‌ای ایران حمایت کرده و لزوم مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران را مطرح کردند.

همچنین در یک حرکت قاطع، جنبش عدم تعهد خواهان الحاق فوری و بی‌قید و شرط اسرائیل به معاهده ان‌پی‌تی شد و همچنین خواست اسرائیل تمام تأسیسات هسته‌ای را در چارچوب پادمان‌های هسته‌ای آژانس تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.
چین نیز در موضع دیگری روز گذشته در بیانیه‌ای رسمی حق هسته‌ای ایران را مورد تأکید قرارداد. به گزارش رویترز، معاون وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی چین(شینهوا ) تصریح کرد چین از حق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و خواهان گفت‌وگو با ایران است اما از ایران هم خواسته است تا کمی در برابر خواست‌های مطرح شده در گفت‌وگوها، انعطاف نشان دهد.
محمد سعیدی در گفت‌وگویی با ایسنا حمایت آژانس از ایران در ارسال نامه به کنگره آمریکا را بی‌سابقه خواند.
کنگره آمریکا هفته گذشته گزارشی آماده کرد که در آن تحریف‌هایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته بود و آژانس به سرعت و با ارسال نامه، گزارش  مزبور را تصحیح کرد.معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی همچنین افزود: گزارش کنگره در محافل غربی نیز واکنش‌های زیادی داشت چراکه سندسازی کاذب آنها با واکنش آژانس مواجه نشد و آنها نیز از اقدام آژانس استقبال کردند.
چند گزارش توسط آسوشیتدپرس نیز منتشر شد که سعی دارد نگرانی عربستان از فعالیتهای هسته‌ای ایران را مورد تأکید قرار دهد. خبرگزاری کویت نیز روز گذشته گزارش داد؛ رئیس جمهور مصر طی سفری رسمی به عربستان این موضوع را در گفت‌وگو با پادشاه این کشور بررسی می‌کند.
کد خبر 4311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز