رئیس جمهوری اسلا‌می ایران در حاشیه چهاردهیمن نشست جنبش غیرمتعهدها در هاوانا با پنج تن از سران کشورهای عضو این جنبش، از جمله هوگو چاوز و اوو مورالس دیدار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی نژاد با سران کشورهای الجزایر , هند, سریلانکا , بولیوی و ونزوئلا دیدار و درباره مسائل دو جانبه دیدار و گفتگو کرد.

روسای جمهور اسلا‌می ایران و الجزایر در مذاکرات خود درباره گسترش مناسبات دو جانبه در همه زمینه ها تبادل نظر کردند و بر ضرورت فعال شدن هر چه بیشتر جنبش غیرمتعهدها در عرصه بین المللی تاکید کردند.

احمدی نژاد در این دیدار ایستادگی کشورهای مستقل در برابر فشارهای‌ابرقدرتها را ضروری و باعث پیروزی نهایی آنها دانست.

آقای بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر هم انتقال ریاست گروه جی 15 را به جمهوری اسلا‌می‌ایران فرصتی بسیارمناسب برای فعال‌تر شدن این گروه ارزیابی کرد.

همچنین رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر هند با اشاره به سوابق مستحکم تاریخی , فرهنگی و پیوندهای عمیق مردمی میان دو کشوربرتوسعه روابط باهند در همه زمینه ها تاکید کرد.

احمدی نژاد خط لوله صلح را باعث پایداری امنیت در کشورهای منطقه دانست ونهایی شدن طرح احداث این خط لوله را براساس موازین بین المللی خواستار شد.

آقای مان موهان سینگ نخست وزیر هند هم ضمن ابراز علا‌قه مندی برای گسترش هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلا‌می ایران و سو تفاهم ها درباره موضع کشورش در زمینه مسئله هسته ای ابراز تاسف کرد و گفت: هند از حق ایران در موضوع هسته ای بر اساس معاهده ان پی تی حمایت می کند.

وی همچنین برای نهایی شدن خط لوله صلح ابراز امیدواری کرد.

احمدی نژاد همچنین در دیدار رئیس جمهور سریلا‌نکا ضمن تاکید بر گسترش روابط دو کشور گفت:جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سریلانکا حمایت می کند.

راجا پاکسی رئیس جمهور سریلانکا هم با اعلا‌م علاقه مندی کشورش برای توسعه روابط با ایران به ویژه در بخش انرژی و گردشگری خواستار استفاده از تجربیات جمهوری اسلا‌می ایران در عرصه‌های گوناگون شد.

احمدی نژاد همچنین با آقایان اوو مورالس و هوگو چاوز روسای جمهور بولیوی‌و ونزوئلا دیدار و درباره توسعه مناسبات دو جانبه و موضوعات مختلف بین المللی با آنان تبادل نظر کرد .

کد خبر 4259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز