مدال لیبرتادور عالی‌ترین نشان ونزوئلا به "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از کاراکاس ،در مراسمی که عصر یکشنبه به وقت محلی در اولین روز از سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلادر تالار آکادمی نظامی این کشور برگزار شد "هوگو چاوز" رییس جمهوری ونزوئلا به نمایندگی از طرف ملت خود این مدال را به احمدی نژاد به عنوان رهبر آزادیبخش اهدا کرد.

رییس جمهوری ونزوئلا در این مراسم از محمود احمدی نژاد به عنوان دوست و بردار خود نام برد و افزود: احمدی نژاد یک رهبر آزادیخواه و انقلابی است که در کنار ملت انقلابی و آزاده ایران در مقابل استعمارایستاده است .

چاوز باتاکید بر اینکه احمدی نژاد لیاقت دریافت نشان عالی آزادیبخش ( لیبرتادور) را داردخاطرنشان کرد: احمدی نژاد شایستگی بر گردن انداختن این مدال عالی را داراست . این پرچم سه رنگ ونزوئلا ‪ ۲۰۰‬سال قدمت دارد و امروز بر گردن فردی انداخته شده که آزاده و انقلابی است.

رییس جمهوری ونزوئلا تاکید کرد که احمدی نژاد بخشی از طرح آزادی ملت ایران است و شخصیتی بزرگ و در عین حال افتاده دارد و من به داشتن چنین دوستی افتخار می‌کنم.

رییس جمهوری اسلامی ایران نیز پس از دریافت این نشان عالی در سخنانی مدال لیبرتادور را نشان شجاعت دو ملت ایران و ونزوئلا دانست و گفت: این مدال برادری دو ملت را نشان می‌دهد و من به دریافت آن افتخار می‌کنم.

احمدی نژاد با ابراز شادمانی از اینکه در میان مردم و دولت دوست و برادر ونزوئلا است گفت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگی من است.

رییس جمهوری اسلامی ایران هوگو چاوز را دوست و بردار خود خواند و گفت : هوگو قهرمان ملی و زبان گویای مردم ونزوئلا است و قهرمان مبارزه با استعمار و الهام بخش همه مبارزان علیه ظلم و ستم در آمریکای لاتین به شمار می‌آید.

احمدی نژاد خطاب به جمعیت حاضر در این مراسم که با اهتزاز پرچم‌های ایران و و نزوئلا وی را تشویق می‌کردند گفت: من به مردم عزیز ونزوئلا که تصمیم گرفتند مستقل باشند و اجازه ندهند که آمریکا و دیگر استعمارگران در سرنوشت آنها دخالت کنند افتخار می‌کنم.

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه، نشان عالی ونزوئلا را مدال مهر ورزی و محبت و پیشرفت و تعالی دو ملت خواندو افزود: این مدال پیوند ناگسستنی و اتحاد دو ملت و دو دولت ایران و ونزوئلا خواهد بود.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: این نشان مدال حمایت از مظلومان عالم است و به همین سبب صمیمانه از ملت و دولت ونزوئلا تشکر می‌کنم.

همچنین قبل از اهدای نشان عالی ونزوئلا به احمدی نژاد، شش سند همکاری و تفاهمنامه در خصوص همکاری در ساخت کارخانه‌های سیمان و فولاد، همکاری در تشکیل شرکت نفتی مشترک برای استخراج نفت و گاز ،همکاری در زمینه پتروشیمی ، همکاری‌های صنعتی ، راه اندازی خط پرواز مستقیم تهران - کاراکاس و همچنین بیاینه مشترک رسمی توسط روسای جمهوری ایران و ونزوئلا و سایر مقامات دو کشور امضا شد.

در بخش دیگری از این مراسم روسای جمهوری ایران و ونزوئلا از طریق سیستم ویدئو کنفرانس در مراسم راه اندازی پروژه کارخانه تولید سیمان و همچنین بهره برداری از یک مرکز آموزش پتروشیمی و مسجد این مرکز آموزشی شرکت کردند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با همکاران ایرانی پروژه احداث کارخانه سیمان به آنان تاکید کرد که با تلاش و کوشش بیشتری برای یک دولت وملت انقلابی ،فعالیت کنند .

کد خبر 4314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز