همشهری آنلاین: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشستی که در مقر این سازمان در وین برگزار شد به بررسی تازه ترین گزارش مدیرکل آژانس درخصوص برنامه هسته ای ایران پرداختند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از وین، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آغاز این نشست که روز پنجشنبه 22 نوامبر (اول آذر) در وین تشکیل شد، همکاری های ایران را با آژانس براساس موافقت نامه تیرماه گذشته رو به پیشرفت دانست و گفت: همکاری ها براساس برنامه زمان بندی شده پیش می رود.

محمد البرادعی تصریح کرد: چنانچه گزارش جدید نشان می دهد ، بحث سانتریفیوژهای غنی سازی پی 1 و پی 2 پیشرفت های قابل ملاحظه داشته و آژانس به این نتیجه رسیده است که ایران هرآنچه ما به آن نیاز داشتیم در اختیار ما گذاشته است.

البرادعی افزود: ما در حال بررسی موضوعات باقی مانده دیگر در چارچوب برنامه کاری (مدالیته) از جمله منشا آلودگی های اورانیومی در هفته های آینده هستیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: روند رو به پیشرفت همکاری بین ایران و آژانس در دو ماه اخیر این امکان را به آژانس داده است تا به اطلاعات لازم درباره برخی سوالات دست پیدا کند.

وی در این حال از ایران خواست به برخی ابهامات در خصوص برخی موضوعات با هدف تقویت همکاری ها پاسخ دهد.

البرادعی گفت: در خصوص فعالیت های هسته ای اخیر ایران، ما همچنین از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم پروتکل الحاقی را اجرایی کند.

قرائت بیانیه غیر متعهدها

بر اساس برنامه اعلام شده در نشست بعد از ظهر پنجشنبه شورای حکام، سفیر و نماینده دائم کوبا در آژانس به عنوان رئیس غیرمتعهدها بیانیه کشورهای غیر متعهد را در اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرائت کرد.

اعضای کشورهای غیرمتعهد (نم) عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در این بیانیه بر مثبت بودن روند همکاری بین ایران و آژانس تأکید کردند.

تروئیکای کشورهای غیرمتعهد شامل مالزی، آفریقای جنوبی و کوبا، در چند روز اخیر سرگرم رایزنی با سایر اعضای شورای حکام در این باره بودند.

استقبال اروپا از توافق ایران و آژانس

نماینده پرتغال در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به عنوان نماینده اتحادیه اروپایی در سخنانی در جلسه بعد از ظهر پنجشنبه شورا از همکاری ایران با آژانس استقبال کرد.

وی گفت: اتحادیه اروپا در عین حال خواستار حل دیگر موضوعاتی شده است که به تاریخچه برنامه هسته ای ایران مربوط می شود.

نماینده اتحادیه اروپا با استقبال از توافق بین ایران و آژانس در چارچوب برنامه کاری، خواستار اجرای گام به گام این توافق شد.

وی همچنین از این که ایران اطلاعات اضافی درباره برنامه هسته ای خود را در اختیار آژانس قرار داده است قدردانی کرد و گفت: با این حال ما خواستار توجه ایران به قطعنامه های شورای امنیت درباره تعلیق غنی سازی اورانیوم هستیم.

دیگر سخنرانی ها

پس از آن نماینده فرانسه به نمایندگی از گروه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه دیدگاه های خود را درباره موضوع هسته ای ایران و گزارش جدید محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بیان کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در نشست بعد از ظهر همچنین برنامه سخنرانی نمایندگان روسیه، کانادا، سوئیس، مکزیک، شیلی چین، ژاپن، آرژانتین، هند، برزیل، الجزایر، اندونزی و آمریکا در همین زمینه پیش بینی شده است.

سخنران آخر دکتر علی اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس خواهد بود.

گفته می شود، نشست شورای حکام آژانس برخلاف برخی پیش بینی های اولیه امروز پایان نمی یابد.
کد خبر 37297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز