یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

دکتر کمال خرازی: گزارش اخیر محمد البرادعی که حاوی نکات مثبتی است، نشان‌دهنده توفیق ایران در دستیابی به حل مسائل گذشته از طریق ایستادگی و مذاکره است.

از جمله این نکات مثبت می‌توان به این نکته اشاره کرد که مدیرکل اظهار امیدواری کرده مسیر همکاری با ایران ادامه یافته و مشکلات گذشته در مورد پرونده هسته‌ای ایران به کلی مرتفع شود.

به این ترتیب، ابهاماتی که آژانس داشت در حال برطرف‌شدن است و بخشی از آن نیز برطرف شده است.

لذا این امید وجود دارد تا مسیر گفت‌وگوهای ایران با آژانس ادامه یابد و از این مسیر، پرونده هسته‌ای ایران عادی شود و از طریق دیپلماسی فعال فشار شورای امنیت از پرونده هسته‌ای ایران برداشته شود.

لازمه این کار بازگشت پرونده از شورای امنیت به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا مسیر قانونی خود را طی کند چرا که از ابتدا ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت یک خطا بود.

از جمله دیگر آثار مثبتی که این گزارش می‌تواند داشته باشد، این است که این گزارش خود به خود می‌تواند مانعی برای صدور قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت باشد. البته باید ببینیم که اعضای شورای امنیت در آینده نزدیک چگونه با این مساله برخورد می‌کنند.

هر چند برخی کارشناسان در گزارش اخیر مدیر کل آژانس چند نکته را نیز به شکل منفی ارزیابی کرده‌اند، لکن حل پاره‌ای از مسائل باقی‌مانده که از سوی محمد البرادعی مطرح شده است، از دید ما گام مثبتی است که بهانه فشارها و دخالت شورای امنیت را از میان برمی‌دارد.

در مجموع می‌توان نسبت به این گزارش و همکاری با آژانس نگرش مثبت داشت و امیدوار بود که همکاری‌های ایران و آژانس همچنان ادامه یابد.

*رئیس شورای راهبردی
روابط خارجی

کد خبر 36922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز