همشهری آنلاین: کمال خرازی رییس ستاد علوم شناختی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم را در موقعیت علوم و فناوری های شناختی در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، خرازی روز چهارشنبه در دومین کنگره علوم اعصاب پایه که در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: علوم و فناوری های شناختی یک حوزه جدیدی است که با سایر رشته‌های نوین همچون نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در مجموع همگرایی را با عنوان NBIC تشکیل داده اند.

وی افزود: اندیشمندان امیدوارند تا این مجموعه در قرن کنونی تحولات چشمگیری را در زندگی بشر به وجود آورند.

رییس ستاد علوم شناختی کشور یادآور شد: علوم شناختی یک علم جدید است و هم اکنون در دنیای معاصر تلاش های فراوانی برای توسعه این حوزه انجام می شود.

خرازی به تعامل دانشمندان برای کشف مسایل جدید در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: توسعه فناوری های کاربردی در دستور کار اندیشمندان قرار دارد و امید است علوم شناختی سبب تقویت رفاه و سلامتی بشر شود.

وی با بیان این که توسعه علوم شناختی سبب تقویت روابط انسانی و تغییر در سیاست های اجتماعی می شود، گفت: مغز ارزشمندترین هدیه الهی است و اگر بتوانیم از چگونگی کار آن شناخت دقیقی کسب کنیم، به طور حتم سبب شناخت بهتر انسان ها خواهد شد.

رییس ستاد علوم شناختی کشور ادامه داد: بر همین اساس هم اکنون همکاری های جدی و مستمری بین دانشمندان علوم اعصاب با سایر علوم همچون زیست شناسی، مهندسی، ریاضیات، آمار، فلسفه برای شناخت کارکردهای مطلوب تر انسان انجام می شود.

خرازی خاطرنشان کرد: هم اکنون رقابت های شدیدی برای دستیابی به علم شناختی در کشورهای مختلف وجود دارد و سرمایه گذاری‌های کلانی برای توسعه ابزارهای تحقیقاتی در راستای رفع مشکلات افراد و جامعه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی کشورهای مختلف در حوزه علوم شناختی بر اساس شاخصه SJR در رتبه 38 قرار دارد.

وزیر امور خارجه سابق ایران ادامه داد: هر چند که این رقم برای کشور مناسب نیست اما باید پذیرفت که اندیشمندان ما هم اکنون در آغاز راه در این حوزه هستند و نیازمند کار و تلاش بیشتر هستیم.

خرازی افزود: هم اکنون چند پروژه در دنیای کنونی برای توسعه علوم شناختی آغاز شده است که از جمله آنها می توان به BRAIN ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

وی گفت: ترسیم نقشه مدارهای مفز انسان، اندازه گیری الگوهای فعالیت متغیر الکترونیکی و استفاده از سامانه‌ها و مدل‌های تجربی از جمله برنامه های این پروژه آمریکایی است.

وی یادآور شد: همچنین در اروپا نیز برنامه HUMAN BRAIN آغاز شده که از جمله اهداف آن پایه گذاری تحقیقات جدید مغز مبنی بر اطلاعات و ارتباطات و توسعه فناوری های محاسباتی جدید مبنی بر مغز را می‌توان نام برد.

خرازی با بیان این که ایران رتبه سوم خاورمیانه را درموقعیت علوم و فناوری های شناختی دارا است، اظهارداشت: می توان با کمی همت این رتبه را افزایش داد و بر همین اساس نیز سند راهبردی توسعه علوم و فناوری های شناختی طی دو سال گذشته به تصویب رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین این حوزه اولویت نخست نقشه جامع علمی کشور بوده و برای تقویت آن ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و ایجاد برنامه های درسی در دانشگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

ترکیه و رژیم اشغالگر قدس دررده‌های اول و دوم قرار دارند.

کد خبر 242989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز